credius.ro

Biroul de Credit, un factor pentru dezvoltarea creditarii, nu o sperietoare pentru clienti

8 mai 2008

In ultimii ani, Biroul de Credit a devenit un fel de sperietoare pentru multi romani, intrucat intrarea ca rau-platnic in bazele de date ale acestei institutii echivaleaza, de cele mai multe ori, cu imposibilitatea de a contracta un credit in urmatorii ani. In realitate insa, Biroul de Credit doar pune la dispozitia bancilor informatii solicitate de acestea, fara a se implica in decizia privind acordarea sau neacordarea unui credit. Mai mult, proiectele de dezvoltare ale Biroului vor asigura imbunatatirea procesului de creditare a populatiei.

Incepand cu sfarsitul acestui an, Biroul de Credit va oferi si servicii de evaluare a clientilor (scoring), corespunzator fazei a treia de dezvoltare a sistemului Biroului de Credit. Scoringul oferit de Biroul de Credit va juca un rol esential in activitatea bancilor in luarea deciziei de creditare pentru clientii persoane fizice, deoarece se bazeaza pe informatii din intregul sistem financiar – bancar, completand informatiile interne. Birourile de credit din diverse tari au dezvoltat sisteme de scoring, care acorda o nota pentru fiecare client, tinand cont de istoricul platilor pentru creditele primite. Scoringul tine cont de regularitatea cu care acestia isi platesc datoriile si de eventualele restante, durata, valoarea si incidenta acestora.

De asemenea, anul acesta Biroul de Credit isi propune sa analizeze oportunitatile de colaborare cu alte birouri de credit din statele membre ale Uniunii Europene, pentru schimbul de informatii. In prezent, lipsa colaborarii dintre birourile de credit din Uniunea Europeana impiedica bancile sa ofere imprumuturi persoanelor din alte state. Intr-un raport al Comisiei Europene pe probleme de concurenta, se subliniaza faptul ca aceasta situatie este prezenta in mai multe state membre ale Uniunii Europene.

Deoarece Biroul de Credit nu ofera doar informatii negative, ci si pe cele pozitive, determina bancile sa analizeze mai in detaliu informatiile despre clientul respectiv, fiind evidentiati clientii care nu au intarziat cu plata ratelor, lucru care va ajuta clientii cu referinte pozitive sa obtina credite mai usor si in conditii mai bune. Cu toate acestea, institutia Biroului de Credit nu poate decide acordarea sau neacordarea finantarii, ci are numai rol consultativ, oferind bancilor numai informatii despre comportamentul tranzactional al solicitantilor, urmand ca decizia de creditare sa fie luata de catre fiecare banca in parte, in functie de politica comerciala si de risc a acesteia.

Problematica scoringului, rolul Biroului de Credit in dezvoltarea sistemul bancar si a creditarii, precum si colaborarea cu institutii de profil din stainatate sunt doar cateva dintre subiectele ce vor fi abordate in cadrul conferintei „Biroul de Credit: Factor important al unei activitati de creditare sanatoase”, organizata de Finmedia miercuri, 14 mai, la Sala Constanta a hotelului Marriot. Printre participantii la eveniment se numara directorul Biroului de Credit, Serban Epure, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea, bancheri, precum si reprezentanti ai Autoritatii pentru Protectia Consumatorului si a autoritatii de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.

„Cu cat vor exista mai multe date despre comportamentul financiar al unei persoane cu atat vor putea fi eliminate mai multe bariere birocratice si teritoriale ale creditarii. Bancile ar putea renunta, spre exemplu, la solicitarea mai multor garantii sau a declaratiei de venit in cazul clientilor pentru care exista suficiente date care sa le confirme bonitatea sau ar putea oferi imprumuturi solicitantilor din alte state. Biroul de Credit, institutie infiintata la initiativa sectorului bancar romanesc, ce sprijina participantii la sistem prin furnizarea tuturor informatiilor necesare cu privire la persoanele fizice care au contractat credite la banci sau societati financiare, este pregatit pentru un nou pas in eficientizarea activitatii desfasurate” afirma Gratiela Petrescu, project manager Finmedia.

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro