credius.ro

Ultima ora: Rezultatele financiare ale Bancii Transilvania in 2009

2 februarie 2010

Profitul operational al Bancii Transilvania a crescut, in 2009, cu 96% fata de cel obtinut in anul 2008. BT a continuat sa gestioneze prudent si eficient activitatea, pe cele 4 linii principale de afaceri - companii mari, IMM, persoane fizice, respectiv sectorul medical - adaptandu-se contextului economic dificil, se precizeaza intr-un comunicat de presa al bancii de la Cluj. Robert Rekkers, directorul general al Bancii Transilvania, declara: “Am realizat profitul brut asumat in fata actionarilor nostri, intr-un context economic dificil si provocator care a marcat intreg anul 2009. A fost un an al maturizarii Bancii Transilvania, ca si companie, atat din punctul de vedere al provocarilor, cat si ca experienta pe piata financiar – bancara. Am acordat maxima atentie politicii agresive de provizionare, managementului riscului, calitatii portofoliului de credite, precum si controlului foarte strict al costurilor. Ne-am adaptat, am valorificat noi oportunitati si am lansat o Platforma Anti-Criza pentru companii si persoane fizice”. Si in anul care a trecut, Banca Transilvania s-a bucurat de sustinerea partenerilor sai traditionali, puternicele institutii internationale BERD si IFC – divizie a Bancii Mondiale, carora li s-a alaturat Bank of Cyprus, care a devenit unul dintre actionarii importanti ai Bancii Transilvania.

Cifrele anului 2009 la Banca Transilvania
* Veniturile operationale au inregistrat o valoare de peste 1.293 milioane lei, in crestere cu 27% fata de 31.12.2008;
* Profitul brut operational inainte de provizionare este de 610 milioane lei, cu 96% mai mare fata de aceeasi perioada a anului precedent;
* Costul net al riscului de creditare, aferent anului 2009, este de 533 milioane lei;
* Profitul brut dupa provizionare este de 86,02 milioane lei, depasind cu 1 milion de lei profitul brut prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli, iar profitul net obtinut este de 61,9 milioane lei;
* Raportul cost/venit este de 55%, mult imbunatatit fata de 31.12.2008 (70%);
* Raportul credite/depozite este de 0,81, BT continuand sa pastreze la nivel subunitar, mai bun decat la sfarsitul anului 2008, cand raportul a fost de 0,93%;
* Solvabilitatea, incluzand si profitul, se mentine la un nivel de 14%, cu mult peste limita minima impusa de BNR;
* Activele bilantiere au atins valoarea de 19.472 milioane lei, in crestere cu 14% fata de 31.12.2008;
* Plasamentele totale brute in credite sunt de 12.171 milioane lei, in crestere cu 8,5% fata de 31.12.2008;
* Creditele neperformante reprezinta 4,8% din portofoliul de credite;
* Numarul de operatiuni cu clientela a fost, in 2009, cu 28% mai mare fata de anul trecut.

I. 2009: Rezultate financiare - detalii

Cu 14% au crescut, in decursul anului 2009, activele bilantiere ale Bancii Transilvania, ajungand la un nivel de 19.472 milioane lei, la 31.12.2009. Raportul credite / depozite este de 0,81, la 31.12.2009, valoare care, mentinandu-se subunitara, demonstreaza o lichiditate foarte buna a bancii. BT si-a mentinut pozitia puternica in ceea ce priveste resursele atrase din piata interna, acestea crescand cu 23%, in 2009. In ceea ce priveste investitiile Bancii Transilvania in titluri de stat, acestea sunt de peste 2,4 miliarde lei. Solvabilitatea BT a inregistrat un nivel confortabil de 14%, incluzand profitul, semnificativ peste limita minima impusa de BNR limita care este de 8%.. Fondurile proprii s-au majorat cu suma de 62,9 milioane lei, ca urmare a conversiei in actiuni BT, in luna decembrie 2009, a obligatiunilor convertibile in suma de 21,7 milioane USD. Castigul aferent actiunilor rascumparate, care au facut obiectul conversiei, a fost de 10,7 milioane lei.

Banca Transilvania are un portofoliul de credite bine structurat, preponderent in lei. Acesta s-a dezvoltat echilibrat, volumul total al creditelor BT ajungand la 12.171 milioane lei, la data de 31.12.2009, din care: 58,44% reprezinta credite pentru companii, iar 41,56% sunt credite pentru persoane fizice. BT are o expunere de sub 4% pe domeniul dezvoltatorilor imobiliari.

In 2009, soldul provizioanelor aferente activitatii de creditare a crescut cu 225%, ajungand la 755 milioane lei, in conditiile unui management al riscului adaptat mediului economic actual. Tocmai pentru ca Banca Transilvania anticipeaza ca dificultatile care au marcat economia in anul 2009 se vor manifesta si pe parcursul anului 2010, aceasta a decis constituirea, suplimentar fata de provizioanele deductibile fiscal, a unor provizioane nedeductibile, reprezentand 18% din soldul provizioanelor pentru credite la finalul lui 2009. Astfel, costul net al riscului de creditare a ajuns in anul 2009 la 533 milioane lei si gradul de acoperire a creditelor cu provizioane la 6,1%; acest nivel este unul relativ prudent, acoperind creditele neperformante in proportie de 128%.

Profitul operational este de 610 milioane lei, mai mare cu 96% fata de cel realizat in 2008, cand a fost de 311 milioane lei. Cresterea venitului operational - care este de 1.293 milioane lei, la 31.12.2009, mai mare cu 27% fata de 31.12.2008 - s-a datorat in special cresterii veniturilor din marjele de creditare si operatiunilor financiare.

Numarul de operatiuni cu clientela in anul 2009 a crescut cu 28% fata de  anul trecut. Cresterea este data si de segmentul de carduri, care a inregistrat un numar de operatiuni cu 33% mai mare decat in anul 2008. Veniturile directe din operatiuni au crescut cu 13% la 31.12.2009, in comparatie cu anul trecut, acestea fiind generate in cea mai mare parte de cresterea numarului de operatiuni. Banca Transilvania a mentinut un nivel acceptabil de comisionare si a continuat sa fie un centru de plata a utilitatilor, inclusiv prin incheierea unor parteneriate cu noi furnizori, precum si datorita retelei extinse de unitati.

Raportul cost / venit a fost, la 31.12.2009, de 55%, fiind imbunatatit fata de 31.12.2008, cand era de 70%, dar si fata de prima jumatate a anului 2009 (62%). Cheltuielile operationale s-au diminuat si acestea, valoarea fiind, la 31.12.2009, de 683 mil. lei, fata de 709 mil. lei, la 31.12.2008. Banca Transilvania a obtinut, in 2009, ratingul “BB-”, cu perspectiva stabila, din partea agentiei Fitch.

II. 2009: Lansarea Platformei Anti – Criza; Parteneriate strategice; Mai multi clienti; Succes in activitatea de carduri; Programul Prima Casa

* Platforma Anti – Criza a fost lansata, anul trecut, de Banca Transilvania, pentru a sustine clientii sa treaca mai usor peste inconvenientele actualului context economic. Aceasta cuprinde produse, servicii si facilitati noi, adaptate sau dintre cele care sunt deja cuprinse in oferta BT. Asa ar fi  „Facilitatea de restructurare a creditului pentru companii” sau „Creditul Gata Garantat pentru IMM-uri”, lansat impreuna cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM. In plus, in ianuarie a.c., BT a continuat lansarea de produse care fac parte din Platforma Anti – Criza, prin aducerea pe piata a facilitatii “Iesirea din iarna”; acest produs, destinat firmelor, poate insemna pentru clienti 3 luni de gratie, in decursul primului semestru din 2010, prin amanarea integrala sau partiala a ratelor si dobanzilor la credite.

Tot printre produsele noi se numara „Planul de Economisire si Protectie”, un produs realizat in parteneriat cu compania AEGON Romania, o solutie financiara co-branded care combina avantajele unui cont de economii cu cele ale unei asigurari de viata, intr-un program de investitii personalizat. Produsul raspunde unei piete in care interesul pentru economisire creste, la fel si preocuparea pentru asigurarea protectiei fata de riscuri de orice fel.

* Parteneriate strategice: International Finance Corporation (IFC), divizie a Bancii Mondiale, a acordat Bancii Transilvania, in luna octombrie 2009, o finantare de 50 milioane de euro, suma destinata Diviziei Pentru Medici, pentru dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor medicale din Romania. In noiembrie 2009, IFC a devenit unul dintre actionarii Bancii Transilvania, cu o detinere de 3,6% din capitalul social, prin convertirea in actiuni a obligatiunilor in valoare de 20 milioane USD, pe care le detinea la BT, din anul 2005.

* Peste 150.000 de clienti activi noi au venit la Banca Transilvania in 2009, portofoliul BT cuprinzand acum peste 1.370.000 de persoane fizice si companii, conform formulei de calcul din normele bancii, respectiv aproape 2 milioane de clienti activi, conform standardelor BNR.  

* Banca Transilvania a devenit cel mai mare emitent de carduri Visa din Romania, cu o cota de piata de 22% si avand peste 1.300.000 de carduri Visa emise;

* Prima Casa - Banca Transilvania a inregistrat o activitate cu rezultate foarte bune in cadrul acestui program, acordand aproximativ 600 de credite, in valoare totala de peste 27 milioane euro. Pentru ca oferta bancii s-a bucurat de succes, plafonul de garantare primit initial, in valoare de 17 milioane euro, a fost suplimentat cu inca 10 milioane euro – in octombrie 2009, respectiv cu alte 15 milioane lei – in ianuarie 2010.

Robert C. Rekkers afirma: “Am inceput 2010 cu incredere si curaj in propriile forte. stim ca nu va fi un an usor pentru nimeni, in mod special in primul semestru 2010, care se anunta a fi o perioada grea pentru clienti si pentru sistemul bancar. In ceea ce ne priveste, ca banca a oamenilor intreprinzatori, gandim responsabil si avem un plan strategic indraznet, dar adaptat acestor vremuri. Ne bazam, si in acest an, pe punctele noastre forte: capital, lichiditate, actionari solizi, echipa profesionista, abordare locala, clienti loiali si oferta dedicata”.
 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro