Transparenta a devenit arma promotionala pentru unele banci

Transparenta a devenit arma promotionala pentru unele banci

Pe la inceputul anului trecut, nivelul dobanzilor la credite a inceput sa scada vertiginos, ajungand la niveluri de 5-6%. Astfel de masuri ale bancilor ascundeau insa cresterea aproape proportionala a comisioanelor, ceea ce a facut ca pretul creditului sa se modifice intr-un ritm mult mai scazut. De asemenea, pentru a cosmetiza pretul ‘la vedere’ al

Pe la inceputul anului trecut, nivelul dobanzilor la credite a inceput sa scada vertiginos, ajungand la niveluri de 5-6%. Astfel de masuri ale bancilor ascundeau insa cresterea aproape proportionala a comisioanelor, ceea ce a facut ca pretul creditului sa se modifice intr-un ritm mult mai scazut. De asemenea, pentru a cosmetiza pretul ‘la vedere’ al imprumuturilor si a oferi credite de valori mai mari, au aparut creditele cu dobanzi promotionale. Acestea au un nivel foarte scazut, insa sunt valabile pe o perioada foarte scurta (in general un an), dupa care cresc chiar pana la dublare. Aceste doua formule s-au dovedit castigatoare datorita dobanzilor foarte mici pe care le genereaza, asa ca bancile le-au adoptat una dupa alta, pe rand sau chiar in combinatie. Acum majoritatea imprumuturilor au un comision de administrare, perceput lunar sau anual, care functioneaza practic ca o a doua dobanda, iar o mare parte din creditele garantate cu ipoteca au dobanda promotionala.

Nu toata lumea a mers in aceasta directie, sau, oricum, nu pana la capat. Unele banci au preferat sa includa in dobanda aproape tot pretul creditului, fara a apela la comisioane de administrare, ori mizeaza pe dobanzi fixe sau variabile de la inceput, evitand sa recurga la perioadele promotionale ale dobanzii, care pacalesc clientul, ascunzandu-i practic adevaratul pret al creditului. Aceste banci au inceput sa foloseasca tocmai aceasta diferentiere de restul pietei drept arma de promovare. In discursul lor, ele mizeaza pe transparenta, intrucat clientul nu va gasi la ei produse cu comisioane de administrare. De asemenea, siguranta este un alt aspect mentionat, deoarece vei cunoaste de la bun inceput cat va trebui sa platesti lunar pentru imprumut, fara a avea surpriza unei cresteri substantiale a ratei dupa cateva luni.

Pe aceasta nisa de comunicare s-a axat un jucator intrat relativ recent in concurenta de pe piata de retail, ING Bank. Atat pe noul site al bancii (care, in paranteze fie spus, arata bine si este foarte util pentru clienti), cat si materialele promotionale, principalul avantaj evidentiat este acesta: „comisioanele clare si transparente: nu solicitam comision lunar sau anual de administrare".

Volksbank, la randul lor, ofera credite ipotecare cu dobanda fixa pe toata perioada, si subliniaza faptul ca nu ar trebui comparati cu alte banci care vand acelasi produs cu o dobanda foarte mica, valabila insa pe o perioada de doar un an. Cei de la Volksbank aduc in discutie siguranta pe care o ofera clientului dobanda fixa, faptul ca acesta va sti de la inceput in ce termeni va decurge parteneriatul sau cu banca. „Avem un produs (n.r. creditul ipotecar) pe care il oferim activ si care ofera siguranta clientului, intrucat peste un an acesta va avea aceeasi dobanda. Alte banci ofera imprumuturi cu dobanzi mici, valabile insa doar putin timp", declara presedintele acestei banci, Gerald Schreiner.

Seful Volksbank crede ca aceste produse cu dobanzi introductive pot sa genereze grave probleme de rambursare clientilor. Ceea ce, pe termen lung, ar putea dauna afacerilor si parteneriatului cu clientii. „Cred ca poti produce multe probleme la nivelul familiei sau individului care imprumuta bani astfel, prin cresterea ratei dobanzii dupa o anumita perioada. Noi bancherii avem o responsabilitate foarte mare, intrucat putem impinge familiile catre o zona in care nu isi mai pot plati imprumutul. Nu este interesul nostru, pentru ca trebuie sa fim priviti ca niste adevarati parteneri", apreciaza Schreiner.

Aceste opinii sunt impartasite si de presedintele Bancii Transilvania, Robert Rekkers, care se declara de curand impotriva practicilor unor banci de a acorda credite ipotecare cu dobanzi foarte reduse pe primele luni, care apoi cresc si pot crea dificultati de rambursare. Banca Transilvania mizeaza activ pe credite imobiliare / ipotecare cu dobanzi variabile, insa ofera si un produs in lei cu dobanda fixa de 6,5% pe trei ani.

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos