credius.ro

Studiul pe credit creaza o generatie competitiva pe piata muncii

30 mai 2007

Si in Romania din ce in ce mai multi cetateni incep sa ia in calcul posibilitatea de contractare a unor credite in baza carora sa finanteze taxele pentru studiile universitare, postuniversitare, masterate, etc. La aceasta data in Romania acest segment de oferta privind creditarea de catre banci a studiilor nu este inca extrem de dezvoltata, insa pe fondul unei cresteri extrem de mari inregistrata de acest segment in Uniunea Europeana si mai ales in USA, este clar faptul ca acest instrument va incepe sa fie extrem de utilizat in Romania. Mai ales in contextul in care sub presiunea internationala si pentru a tine profesorii in Romania, un prim pas de finantare pentru universitati va fi cresterea taxelor anuale de scolarizare, astfel incat ele sa ajunga la valori de minim 10.000-12.000 euro anual. Inca in Romania nu ne dam seama ca este extrem de ieftin sa iti faci studiile, acesta fiind si motivul pentru care numarul de studenti straini a crescut de la an la an.

Ca atare, este bine ca absolut toate persoanele care vor dori sa recurga la acest tip de finantare sa cunoasca si eventual sa incerce sa invete din experienta similara a studentilor din USA, unde la aceasta data exista o adevarata dezbatere nationala privind efectele negative care sunt inregistrate, data fiind o accesare nechibzuita a acestor tipuri de credite de catre persoane care s-au trezit apoi ca au de plata dobanzi si rate la banci, care pot sa dureze si 10 ani de la terminarea studiilor.

Astfel in USA, a fost creat in urma cu 30 de ani un plan guvernamental, care a fost adoptat apoi din 1988 si in Uniunea Europeana, in baza caruia exista programe guvernamentale care incurajeaza creditarile pentru efectuarea studiilor. Astfel s-a ajuns ca in USA numai in ultimii 15 ani, sa fie inregistrate credite de peste 485 miliarde USD, acordate catre peste 50 de milioane de studenti, iar din 1995 aceste credite se acorda inclusiv pentru sustinerea taxelor de scolarizare in liceele particulare, scoli gimnaziale particulare si chiar gradinite.

Mai putin de 1% din studentii romani apeleaza la un credit de studii

Urmare a acestor programe guvernamentale, universitatile au putut sa deruleze investitii extrem de importante in infrastructura si calitatea actului de scolarizare, crescand taxele de scolarizare. Aceasta este si una din explicatiile pentru care cele mai puternice centre universitare din lume sunt in USA. In Romania in conditiile in care numarul studentilor care apeleaza la un credit pentru finantarea studiilor este sub 1 % sspre deosebire de Franta - 35 % si USA cu 77% din totalul studentilor, avand astfel o explicatie pentru faptul ca in Romania centrele universitare sunt extrem de sarace , intrucat nu isi pot permite marirea taxelor de scolarizare.

Creditul de studii responsabilizeaza studentii

Acest sistem al creditelor pentru studii are insa un efect benefic pentru intreaga economie americana, intrucat forteaza studentul sa isi caute de lucru in domeniul in care se pregateste, inca din timpul facultatii. Este si normal intrucat altfel nu primeste credit sau acesta este suspendat de catre banca, care doreste sa stie ca acest absolvent va avea un loc de munca sigur cel putin 5 ani dupa finalizarea studiilor, ca sa poata sa isi recupereze creditul, din salariul acestuia. Castiga familia studentului care nu trebuie sa il intretina din venituri proprii (sunt acoperite inclusiv costurile de cazare in campus-urile universitare, mancare, transport, etc) si economia americana intrucat studentii sunt cei care vin in intampinarea angajatorilor pentru un loc de munca si sunt obligati sa il mentina si sa nu il nu schimbe la fiecare 2-3 luni.

In Romania, problema pleaca din modul de abordare familial. Astfel studentul este tinut in facultate pe banii parintilor, nu are de ce sa se zbata sa isi gaseasca un loc de munca, ca atare nu percepe faptul ca are responsabilitati, nu are motivatie sa invete in facultate (intre criteriile din USA pentru mentinerea unui credit de studii figureaza si obligatia de a avea minim o medie de note la examene, rezultate, prezenta la studii, etc) si ca atare va absolvi institutia fara sa invete prea multe lucruri, si ulterior isi va gasi extrem de greu de lucru. Este adevarat ca nici bancile nu incurajeaza acest sistem in Romania, iar in tendinta de complacere nationala se inscriu si universitatile care ofera studii pe bani putini, insa reversul este dat si de faptul ca din taxe mici de scolarizare, isi permit sa plateasca profesori de mana a treia, care nu impun respect si nu transmit informatie de calitate studentilor.

Studiul pe banii bancilor poate impulsiona economiile locale

Sistemul american a fost conceput inca de la inceput sa acopere in toate componentele sale parametrii de functionare ireprosabili. Astfel, Departamentul de Educatie al USA a selectat si selecteaza anual agentii de colectare debite, care lucreaza pentru sistem invatamantului particular. Ele sunt obligate sa demonstreze faptul ca isi colecteaza restantele prin agentii de colectare debite, altfel bancile nu finanteaza studiile. Sistemul este simplu: in timpul studiilor bancile dau aceste credite; ele se vireaza direct institutiilor de invatamant fara sa treaca pe la studenti; dupa ce un student finalizeaza studiile, intra in joc agentia de colectare debite care va urmari pe perioada de rambursare a creditului - intre 5-10 ani - ca studentul sa restituie lunar catre universitate banii. Aceasta la randul ei va plati sumele incasate bancii finantatoare.

Un caz deosebit a fost inregistrat in urma cu cativa ani, cand din cauza unor deficiente de colectare a taxelor de la studenti s-a ajuns pana acolo incat celebra Universitate din Main era la un pas sa fie declarata in faliment. S-a ajuns pana la faptul ca exista adevarate competitii intre banci sa fie agreate de universitati pentru finantarea studiilor. In multe orase mici din USA economia locala a crescut fantastic, intrucat au atras studenti, acestia un luat credite de studii de la bancile locale, iar dupa finalizarea studiilor au trebuit sa lucreze minim 5-10 ani in zona respectiva, care astfel a crescut din punct de vedere economic extrem de mult. Ganditi-va ce beneficii ar aduce asemenea sisteme pentru zonele moarte economic din Romania.

Colectarea restantelor de la studentii care au accesat aceste credite a generat in 2006 colectarea unei sume de peste 11,4 miliarde USD, bani care au servit la finantarea unor noi credite catre 114.566 studenti din USA.

Insa cel mai important castig pentru economia americana a fost crearea unei generatii care a inteles faptul ca are responsabilitati, care a respectat angajamentele asumate fata de companiile angajatoare, a furnizat si furnizeaza extrem de multa forta de munca economiei americane. De asemenea gradul de calificare profesionala este extrem de mare intrucat in conditiile in care stie ca va trebui sa restituie creditul de studii in 5-10 ani, nimeni nu isi va permite sa nu invete, sa nu vina la cursuri, adica sa nu trateze serios aceste studii.

Sursa: UrbanNews 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro