credius.ro

Structura pe sexe a creditelor acordate de banci, obligatorie de anul viitor

13 noiembrie 2006

Incepand de anul viitor, bancile vor fi obligate sa prezinte statistici privind structura pe sexe a creditelor acordate intreprinzatorilor, anunta Ruxandra Boros, consultant specializat pe dezvoltarea anteprenoriala in cadrul Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OCED), cu ocazia unei conferinte de presa organizata de ANIMMC. La ora actuala, bancile din Romania nu au date statistice privind volumul si ponderea finantarilor acordate femeilor de afaceri. Rezultatele acestor studii urmeaza sa serveasca organismelor... implicate in sprijinirea femeilor de afaceri, pentru inlaturarea eventualelor probleme cu care acestea se confrunta, dar si a eventualelor  prejudecati existente. Ruxandra Boros a explicat ca aceste studii, departajate pe sexe, trebuie sa existe pentru a putea lua cele mai bune masuri in sprijinirea femeilor care doresc propriul business. Pana in prezent nu s-a constatat oficial in acest sens niciun fel de discriminare in Romania.

Cu toate acestea, expertul ANIMMC, Mihaela Cristea a identificat un caz. Ea a spus ca in cadrul unui studiu de piata elaborat de aceasta agentie, una dintre femeile de afaceri a recunoscut ca a pornit la drum pe propriile forte, tocmai din cauza faptului ca a fost "victima" unei astfel de discriminari la locul de munca, nefiind promovata pentru ca era femeie. Prin urmare, a decis sa treaca de cealalta parte, a angajatorilor, pentru a elimina total astfel de discriminari, angajand si promovand in egala masura femeile, barbatii, in functie de competenta.

Daca la noi astfel de "cazuri" raman la un nivel declarativ, in Franta insa, rezultatele unui studiu realizat in urma cu doi ani a scos la iveala faptul ca angajatii sunt remunerati in functie de sex. Concret, femeile primesc doar 75% din salariul unui barbat, desi se afla pe aceeasi pozitie in cadrul companiei.

In Romania, femeile se indreapta catre business

Mai mult de o treime dintre firmele nou infiintate in tara noastra anual (36%) sunt create de femei, in timp ce in Uniunea Europeana nivelul este de numai 26%, a mai spus consultantul (OCED), Ruxandra Boros. Cea mai mare pondere este detinuta de SUA, cu 49%, respectiv Canada, cu 51%. Ea a explicat ca acest fenomen s-a manifestat cu precadere in ultimii 10 ani si este de asteptat ca aceasta tendinta sa se manifeste si in urmatoarea perioada.

Potrivit expertului al Agentiei pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), Mihaela Cristea: "Numarul firmelor care apartin femeilor este in crestere. Mai mult, rata de supravietuire a companiilor conduse de femei este mai mare decat cea a firmelor conduse de barbati". Ea a explicat aceasta situatie prin faptul ca femeile sunt mult mai prudente si folosesc un management al riscului adecvat.

In ceea ce priveste structura personalului, majoritatea firmelor conduse de femei au unul sau doi angajati. De asemenea, procentul angajatilor femei scade invers proportional cu marimea firmei, ceea ce inseamna o rata de 17% in functie de clasa de marime.

Potrivit aceluiasi studiu, peste trei sferturi din femeile implicate in microintreprinderi au copii, majoritatea fiind peste 16 ani. Astfel, cele mai multe reprezentante ale sexului frumos se ocupa personal de ingrijirea copiilor. Mai putin de 10% dintre dintre intervievate au raspuns ca sunt discriminate in afaceri, aceasta situatie fiind mai prezenta in agricultura, a mai spus Cristea.

In cazul unor probleme de lichiditate, firmele conduse de femei prefera sa plateasca mai intai imprumuturile contractate si impozitele catre bugetul consolidat de stat, inaintea salariilor propriilor angajati. Platile catre furnizori sunt cele mai amanate, urmate fiind de taxele locale, plata salariilor, precum si de impozitul pe venit si imprumuturi.

In acest an, agentia a alocat un buget de 500.000 de euro pentru "Programul de dezvoltare al culturii antreprenoriale in randul femeilor manageri". Obiectivul vizat este acela de a facilita mobilitatea femeilor pe piata fortei de munca si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale.

Industria textila si cosmetica, preferate de anteprenoarele romance

Femeile de afaceri de la noi sunt atrase, in special, de industria textila si cea cosmetica, pe langa alte domeniile, destul de diferite, de la confectionarea de incaltaminte, training, servicii de turism, agro-turism, pana la florarii, patiserii, saloane de coafura, firme care produc mase plastice ori din industria metalurgica. Sectoarele in care reprezentantele sexului frumos sunt foarte putin active sunt: cercetare, industria petroliera si constructiile.

Nicoleta Margineanu
[email protected]

 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro