Sfarsitul perioadei promotionale aduce rate lunare cu pana la 40% mai mari

Sfarsitul perioadei promotionale aduce rate lunare cu pana la 40% mai mari

In ultimii doi ani, creditele cu dobanda promotionala au devenit comune pe piata finantarilor acordate populatiei. Pentru a veni pe piata cu oferte cat mai atragatoare si a permite un acces mai larg al populatiei la imprumuturi, multe dintre banci stabilesc pentru primele luni ale termenului de acordare – de regula 6 luni sau un

In ultimii doi ani, creditele cu dobanda promotionala au devenit comune pe piata finantarilor acordate populatiei. Pentru a veni pe piata cu oferte cat mai atragatoare si a permite un acces mai larg al populatiei la imprumuturi, multe dintre banci stabilesc pentru primele luni ale termenului de acordare – de regula 6 luni sau un an – dobanzi de valori foarte mici, pentru ca dupa expirarea perioadei promotionale, dobanzile sa revina la normal si sa creasca semnificativ. Desi multi clienti sunt familiarizati cu astfel de produse sau cel putin au auzit de ele, atunci cand contracteaza un credit cu dobanda redusa in primele luni, o mare parte dintre ei nu insista pentru a afla ce se va intampla practic cu rata lunara dupa perioada promotionala. De cele mai multe ori, abordarea pragmatic si analitica necesara in astfel de momente este depasita de apetitul pentru credit si de optimismul privind cresterea veniturilor. Asa se face ca rata de plata dupa perioada promotionala, sensibil mai mare, vine ca o surpriza (neplacuta, evident!) pentru numerosi clienti.

Cei mai afectati de astfel de situatii sunt clientii care au contractat un credit pentru locuinta, intrucat rambursarea lui reprezinta un efort financiar important. De altfel, multe dintre ofertele bancilor de credite ipotecare presupun o dobanda introductorie. In unele cazuri, suma lunara de plata poate creste cu aproape 40%, dupa terminarea lunilor „de miere”, cand se trece la dobanda standard. Si, ca tacamul sa fie complet, acestei scumpiri a ratei i se pot adauga altele, ce vin din deprecierea leului, in conditiile in care majoritatea creditelor pentru locuinta sunt in valuta, sau din cresterea dobanzilor in piata financiar-bancara, ce sunt transmise de banci catre clienti.

Pentru a exemplifica efectul „socului” financiar determinat de trecerea de la dobanda promotionala la cea standard am luat exemplul unui credit ipotecar euro, cu valoare si perioada de acordare medii. Potrivit datelor BNR, nivelul mediu al unui credit pentru locuinte variaza intre 30.000 si 40.000 euro in tara, in timp ce in Bucuresti acesta este de 70.000 euro, in conditiile in care aici intalnim si credite de valori foarte mari. Ne-am oprit astfel la o valoare reprezentativa de 40.000 euro, iar ca perioada 25 de ani, si am analizat ofertele celor mai importante banci de retail de la noi, care au in portofoliu credite ipotecare in euro cu dobanda promotionala.

Cea mai mare diferenta intre rata initiala si cea dupa trecerea la dobanda standard se observa la BCR si Bancpost. Aici suma lunara de plata urca cu aproape 40%, pe fondul unei cresteri a dobanzii de aproape 4 puncte procentuale. La BCR, dobanda promotionala este de 4,95%, fixa in primele 6 luni, ca mai apoi sa revina la valoarea normala de 8,9%, ceea ce, in practica, se traduce dintr-un salt de la o rata de 260 euro la 360 euro. In cazul Bancpost, rata lunata crestere de la 235 euro la 330 euro, corespunzator unei majorari a dobanzii de la 4,9% in primul an, la 8,65% din al doilea (pentru produsul GigaCredit). 

O alta banca unde se casca o prapastie importanta intre cele doua rate este Piraeus Bank. Aici suma lunara de plata creste cu putin peste 30%, de la 256 euro in primul an, la 337 euro, in concordanta cu trecerea de la o dobanda de 5,8% la 8,95%. Orientativ, in cazul unui astfel de imprumut, de 40.000 euro, o crestere cu un punct procentual in rata dobanzii se traduce printr-o scumpire a ratei lunare cu aproximativ 25 euro, acest „pret” al cresterii dobanzii modificandu-se intr-un mod aproape proportional cu valoarea imprumutului.

In cazul a doua dintre imprumuturile cu cele mai mici costuri de pe piata, de la Banca Romaneasca si Alpha Bank, sfarsitul perioadei promotionale aduce o majorare a ratei de 25%. In ambele situatii, clientul trece de la o dobanda de 5,9% si o rata de aproximativ 260 euro in primul an, la 8,5% si peste 320 euro suma lunara de plata. La banci precum BRD si Raiffeisen Bank, tranzitia de la dobanda promotionala la cea standard este mai domoala. Aici diferenta intre cele doua rate este  putin peste 10%, de la un nivel de 320 euro la unul de 350 euro. 

Bogdan Popescu

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos