credius.ro

Preturile mari iau locul creditului cu buletinul

11 decembrie 2006

In goana lor dupa profit, companiile s-au gandit sa treaca la chirurgia estetica in ceea ce priveste creditul cu buletinul. Astfel normele BNR au fost ocolite cu maiestrie, fara ca nici macar clientul sa poata sesiza vreo diferenta. Dimpotriva, chiar ar putea considera disparitia imprumutului cu cartea de identitate o binecuvantare, avand in vedere faptul ca prederesorul sau este nimeni altul decat creditul cu "o dobanda mai mica decat cea mai mica", cum spun reprezentantii Domo, in colaborare cu partenerul sau, Estima Finance. Acestia se refera la o dobanda de 9,9% pe care trebuie s-o achite solicitantul. O alta oferta a magazinului suna si mai tentant: creditul in 12 rate  egale, cu 0 costuri (0% dobanda, 0% comision, 0% DAE). Pe acelasi principiu merg si alte mari magazine (vezi Auchan!), anuntand „creditul gratuit", in colaborare cu „Acord", adica poti cumpara unele produse din magazinul „Auchan" (partenerul Acord) prin imprumut, fara dobanda si comisioane. Aceasta reprezinta de fapt o reesalonare a platii pe termen de maximum 12 luni rate fixe, adica pretul unui produs se imparte in rate egale. „Noi nu avem niciun castig. Singurul beneficiu este fidelizarea clientilor", ne-au precizat reprezentantii Acord. Alte companii au preferat sa taie insa din costurile creditelor.

Cei care cred ca dobanzile care treceau de 20% pentru astfel de imprumuturi au ramas doar un mit, se inseala. In fapt, este vorba despre o operatie estetica a cifrelor de pe eticheta care nu mai reflecta si DAE, ci un pret oarecum umflat, care include si dobanda pe care trebuia s-o achitati, mergand pe principiul „Nimic nu se schimba, totul se transforma!". In acest caz, vi se reesaloneaza pretul produsului pe 3, 6 sau 12 luni.

Dupa un raid prin magazine am constat de fapt ca aceste produse sunt fie ultimele „la lichidare de stoc", fie au amprenta unor firme „no name" (si nu-si justifica pretul!) ori sunt mai scumpe decat suratele lor din alte magazine.

Pe de alta parte, unele preturi „bune" la produsele de folosinta indelungata (electronice, electrocasnice) ar putea fi justificate si de intarirea leului, o astfel de evolutie avantajand importatorii. Aprecierea monedei nationale aduce un castig suplimentar importatorilor, pentru ca magazinele nu se inghesuie sa reduca preturile la produsele din afara odata cu intarirea leului. Nu la fel stau lucrurile in caz contrar, cand moneda nationala se depreciaza, cumparatorii fiind cei care resimt aceasta evolutie instantaneu, pe propriul buzunar. Dintre produsele care ar fi trebuit sa se ieftineasca, ca urmare a deprecierii valutelor, pe langa electronice si electrocasnice amintim  carburantii, textilele si citricele. Se pare ca marile magazine prefera inca sa recurga la superpromotii cu ajutorul carora sa-si „fidelizeze" clientii, decat sa ieftineasca toate produsele riscand astfel sa piarda in cazul unei eventuale deprecieri a monedei nationale. 

Nicoleta Margineanu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro