Prea multe banci din Romania vor sa se orienteze pe segmentul de retail

Prea multe banci din Romania vor sa se orienteze pe segmentul de retail

In Romania asistam la o explozie de banci care vor sa se profileze pe segmentul de retail. In tarile din Uniunea Europeana sunt maxim sapte banci care activeaza pe acest segment in comparatie cu tara noastra unde activeaza aproximativ 20 de banci. Insa, pentru a avea o activitate profitabila, o banca de retail ar trebui

In Romania asistam la o explozie de banci care vor sa se profileze pe segmentul de retail. In tarile din Uniunea Europeana sunt maxim sapte banci care activeaza pe acest segment in comparatie cu tara noastra unde activeaza aproximativ 20 de banci. Insa, pentru a avea o activitate profitabila, o banca de retail ar trebui sa aiba o cota de piata de peste 5%. In momentul de fata 10 banci de pe piata si-au propus aceasta tinta. Patrick Gelin, presedinte-director general BRD, considera ca este improbabil ca un numar asa de mare de banci sa ajunga la aceasta cota de piata.

"O banca de retail cu o cota de piata mai mica de 5% nu poate fi profitabila pe termen lung. BCR, BRD, Raiffeisen şi HVB Unicredit sunt singurele institutii de credit din Romania care trec de acest prag", a declarat Patrick Gelin. Apropiate de acest prag sunt Banca Transilvania, cu o cota de piata de 4,7% urmata de Bancpost,  ING Bank, Alpha Bank, CEC.
Pentru a rentabiliza activitatea de retail, bancile ar trebui sa-si atraga clienti fideli. In Romania  insa, gradul de fidelitate al clientilor este foarte redus, acestia aplicand pentru diferite produse de la mai multe banci. De exemplu in Franta o banca vinde 8 produse unui client, pe cand la noi doar 3 produse. In aceste conditii, este dificil de rentabilizat activitatea de retail, intrucat costurile fixe sunt ridicate, mai mereu fiind nevoie de  investitii semnificative pentru a tine pasul cu concurenta.

Scaderea marjei dintre resursele atrase de banca si dobanda la care imprumuta resursele respective duce la diminuarea profitabilitati, marja pe intermediere ajungand in Romania la 4,7% si fiind in continua scadere. De exemplu, la o dobanda de 12% pentru un credit de consum sunt 7 costuri legate de atragerea resurselor, la care se adauga costuri de administrare si de gestionare a  riscului, bancii ramandu-i maxim 1-2%, ceea ce este o marja foarte fragila. In astfel de conditii nu pot exista prea multe banci care sa fie profitabile pe retail pentru ca marja neta este foarte fragila.

Cosmin Meleaca
cosmin.meleaca@bankingnews.ro

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos