credius.ro

Piticii de la HVB Tiriac nu au loc la UniCredit

23 martie 2007

Cunoscuti ca o banca ce se adresa unei clientele cu venituri ridicate, HVB a inceput sa tinteasca, odata cu fuziunea cu Banca Tiriac, un segment mai larg de clienti. HVB Tiriac a demarat anul trecut o campanie de promovare care avea ca personaje cativa pitici de gradina foarte simpatici. Menirea acestora era sa „indulceasca” imaginea elitista a bancii si sa sugereze o apropiere si catre clientii cu venituri mai mici. Produsul pe care ni-l prezentau in primul rand acesti pitici era Creditul pentru orice, un imprumut de nevoi personale fara garantii imobiliare. Perioada de acordare era extinsa pana la 10 ani, imprumutul rivalizand in accesibilitate cu produsele similare oferite de cei mai importanti jucatori de pe segmentul de retail, precum BCR, BRD, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, CEC, Bancpost, Volksbank sau Banca Romaneasca.

Integrarea HVB Tiriac in UniCredit schimba insa datele problemei. Piticii de la HVB Tiriac au ramas, nu insa si mesajul transmis de acestia. Acesta este de fapt si mesajul titlului ales de noi. Creditul pentru orice nu mai este accesibil si pentru oricine, intrucat perioada de acordare s-a injumatatit, de la 10 la 5 ani. Alegerea unei perioade mai mari de rambursare insemna rate mai mici, fiind posibila contractarea unui astfel de imprumut si de clientii cu venituri mai mici.

Acordarea unui credit pe o perioada asa de indelungata precum sunt cei 10 ani inseamna insa un risc atat pentru client, cat si pentru institutia creditoare, care nu solicita garantii materiale in cazul unui astfel de produs. Iar astfel de riscuri nu sunt acceptate la UniCredit, care prefera o abordare mult mai prudenta si care nu se impaca de loc cu Creditul pentru orice pe 10 ani. Potrivit presedintelui UniCredit, Rasvan Radu, provizioanele pentru creditul pe 10 ani oferit anul trecut de HVB Tiriac au fost crescute. De asemenea, a arata domnia sa, costul riscului in cazul HVB Tiriac a fost mai mare tocmai datorita retail-ului. Actualul sef al UniCredit si al viitoarei UniCredit Tiriac considera ca marimea duratei de creditare determina cresterea gradului de indatorare a populatiei, fenomen generalizat la nivelul sistemului bancar romanesc si considerat riscant.

Rasvan Radu a aratat ca o astfel de tendinta s-a observat in in cazul creditului de nevoi pe 10 ani oferit de HVB Tiriac. Acesta era folosit in foarte multe cazuri pentru refinantarea altor credite de consum, prin esalonarea acestora pe o perioada mai indelungata de timp, pentru a beneficia de o rata lunara mai mica. „O maniera periculoasa”, a caracterizat-o presedintele UniCredit Romania, care duce la cresterea gradului de indatorare. Prudenta UniCredit se resfaringe astfel asupra clientilor cu venituri mai reduse, care nu mai au astfel acces la produsele de creditare ale bancii. Ideea este intarita de presedintele HVB Tiriac, Dan Pascariu, care spune ca, in conditiile eliminarii restrictiilor impuse creditarii de BNR, numai clientii cu venituri mari vor fi avantajati. Domnia sa spune ca produsele de creditare ale UniCredit si HVB Tiriac vor fi ajustate la nivelul avansului si al gradului de indatorare numai pentru aceasta categorie de clienti.

Bogdan Popescu

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro