credius.ro

Piata de leasing trece de la optimism la incertitudine si pesimism

27 octombrie 2008

In pofida conjuncturii economice actuale, bilantul pe anul acesta al pietei de leasing din Romania va fi pozitiv, situat inca in zona de crestere cu doua cifre, apreciaza directorul general al BCR Leasing IFN, Caludiu Stanescu. In opinia domniei sale, dupa ce in primul semestru al acestui an piata crescuse cu 36% fata de perioada similara a anului trecut, trebuie sa ne obisnuim cu ritmuri mai ponderate, ceva mai apropiate de cele ale pietelor mature. “In 2008, piata de leasing s-ar putea inchide pe la un nivel de aproximativ 5,7 miliarde euro, ceea ce ar corespunde unui nivel de crestere de aproximativ 16-17%”, a declarat Claudiu Stanescu, pentru BankingNews. 

Stanescu considera ca eventualitatea prelungirii lipsei de lichiditati pe piata externa, care reprezinta sursa de finantare a marilor jucatori de pe piata de leasing interna, ar putea determina anul viitor modificarea strategiilor de afaceri ale unor companii, in sensul translatarii de la obiectivul de volum si cota de piata, la obiectivul de calitate a portofoliului si gestionare corespunzatoare a contului de profit si pierdere. “Nu putem discuta despre un blocaj la nivelul finantarilor in sistem leasing, asa cum nu putem discuta despre blocarea economiei nationale in ansamblu, pentru ca cele doua concepte sunt strans legate. Atata vreme cat economia creste, este nevoie de investitii, iar leasingul, ca instrument de finantare a investitiilor, si-a dovedit utilitatea si eficienta. Ceea ce se va intampla, in schimb, va fi optica de abordare a proiectelor, trecand de  varianta “optimista” la cea “pesimista” sau la cea de “incertitudine”, a mentionat directorul general al BCR Leasing.

In aceste conditii, netranslatarea integrala a efectelor crizei, reflectate in costuri, catre partenerii de afaceri va determina identificarea de catre societatile de leasing  a unor solutii de eficientizare a activitatii interne, in incercarea de mentinere a unei rate de profitabilitate corespunzatoare. Ofertarea de produse “nisate” pe segmentele mai dinamice ale economiei, diversificarea ofertei in directia leasingului operational, acordarea de promotii pe perioade determinate pot reprezenta, de asemenea, alternative pentru traversarea actualelor turbulente economice.

Referindu-se la activitatea BCR Leasing de la inceputul anului 2008, Stanescu  a precizat ca evolutia companiei a fost una pozitiva din punctul de vedere al volumului vanzarilor, care s-a situat in parametrii prognozati, in contextul in care societatile de leasing au performat intr-un mediu cu numeroase turbulente si incertitudini, afectat inca de la inceputul anului de cresteri ale dobanzilor de refinantare, de inconsistente legislative cu privire la taxa de prima inmatriculare/poluare, de tendinta de saturare a pietei auto, precum si de stagnarea/reasezarea pietei imobiliare.

La nivel calitativ, BCR Leasing si-a continuat eforturile de optimizare a produselor, serviciilor pentru clienti, distributiei si proceselor interne, astfel incat toate acestea sa convearga catre o crestere rationala, bazata pe echilibrul dintre respectarea criteriilor de prudentialitate si profitabilitate. “In privinta optimizarilor de produs, compania a plasat accentul, in special, pe leasingul pentru vehicule comerciale si leasingul imobiliar. La inceputul acestui an, BCR Leasing IFN a lansat pe piata o oferta competitiva de leasing pentru vehicule comerciale grele, destinata stimularii inlocuirii parcului de vehicule al societatilor comerciale. In trimestrul trei al acestui an, am incercat sa oferim IMM-urilor conditii foarte avantajoase pentru achizitionarea in leasing a spatiilor cu destinatie locativa sau comerciala,cu un prag de finantare de peste 100.000 euro. Cunoastem faptul ca IMM-urile resimt o nevoie acuta de investitii, iar scaderea conjuncturala a preturilor achizitiilor imobiliare ar putea lucra in favoarea acelor IMM-uri care au un bilant pozitiv si perspective viabile de dezvoltare”, a mai subliniat directorul general al companiei.

In ceea ce priveste aspectul calitativ, el a mentionat ca BCR Leasing IFN a fost printre primele companii de leasing care au lansat serviciul e-Care, sub forma portalului „Suport Client”, prin care se asigura accesul partenerilor la informatii in timp real privind situatia platilor aferente derularii contractelor de leasing. O alta categorie de optimizari au vizat utilizarea canalelor multiple de distributie prin care a incercat sa asigure o cat mai buna acoperire a cererii la nivel national.

Rezultatele inregistrate de BCR Leasing in primele luni ale acestui an au reflectat un ritm de crestere superior ritmului de crestere general al pietei. Structura portofoliului companiei aferenta contractelor noi, incheiate dupa primele 9 luni ale anului, cuprindea aproximativ 31% autoturisme, 43% vehicule comerciale, 21% echipamente si utilaje industriale si 5% leasing imobiliar. In aceasta perioada BCR Leasing IFN a incheiat un numar de 12.128 contracte noi, in crestere cu circa 24% fata de perioada similara a anului trecut.

Cel mai inalt ritm de crestere al finantarilor a fost inregistrat pe segmentul de leasing pentru autovehicule, al caror volum a crescut cu 47% in primele 9 luni ale anului 2008 in raport cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest volum a fost realizat, in principal, prin aportul leasingului pentru vehicule comerciale, a carui pondere a sporit datorita solutiilor atractive de finantare oferite firmelor care au dorit sa isi reinnoiasca parcul de vehicule grele. Totodata, in perioada de referinta, compania a inregistrat cresteri semnificative (de aproximativ 39%) ale volumului vanzarilor pe segmentul de leasing pentru echipamente, destinate in special constructiilor si industriei.

Pe segmentul imobiliar, BCR Leasing a incheiat  in primele 9 luni un numar de 35 noi contracte, finantand bunuri imobiliare in valoare de circa 20 milioane euro. In ceea ce priveste tipul de proiecte abordate, compania a finantat in acest an proiecte imobiliare din turism (hoteluri, pensiuni, restaurante), spatii locative sau sedii pentru firme, precum si centre/spatii comerciale. “In concordanta cu evolutiile imprevizibile ale pietei, s-a avut in vedere raportul just intre profitabilitate si riscul de finantare, urmarindu-se mai degraba proiecte viabile de dimensiuni mai mici, implicand IMM-uri cu performante pozitive si potential de crestere”, a conchis Stanescu. 

Ludmila Cucia

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro