credius.ro

Pe care clienti ii paste executarea silita

13 ianuarie 2010

Fiecare banca incearca sa faca tot posibilul pentru a nu apela la executarea silita a garantiilor ca solutie pentru recuperarea datoriilor unui client decat atunci cand nu mai exista alta varianta. Practic, un asemenea scenariu se intampla numai in cazurile extreme. O spun chiar bancherii, care subliniaza faptul ca aproape toti clientii - persoane fizice sau juridice - au sansa de a beneficia de intelegere din partea institutiilor de credit in cazul in care intampina probleme la plata ratelor. Cu toate acestea, bancherii nu se arata dispusi sa-i inteleaga pe clientii care nu dau dovada de transparenta si responsabilitate. Presedintele Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, ne-a declarat ca pentru banca austriaca, si in cazul companiilor, si al persoanelor fizice, "este importanta atitudinea clientului: unde avem transparenta si cooperare, aproape sigur putem gasi o solutie". Domnia sa evidentiaza faptul ca "una este cand clientul vine la banca imediat ce anticipeaza dificultati, alta este cand clientul are deja restante, nu raspunde la telefon si foloseste tot felul de subterfugii sa nu discute cu noi. Pana la executare silita, sunt multe etape in care se poate gasi o solutie; in cazurile in care ajungem acolo, este deja clar ca nu se poate face nimic altceva".

Si directorul general al Bancii Transilvania, Robert Rekkers, exprima aceeasi opinie. "Banca Transilvania trece la executari silite cand intervine o problema de atitudine in relatia cu restantierul, cum ar fi atunci cand nu mai raspunde la telefon sau ne minte", a precizat Robert Rekkers. Domnia sa spune ca banca analizeaza fiecare caz in parte, si politica generala este sa acorde facilitati clientilor cu dificultati la plata creditelor.

La randul sau, presedintele OTP Bank Romania, Laszlo Diosi, este de parere ca "bancile nu sunt interesate in a pune piedici; sarcina noastra este acum aceea de a ajuta toti acei clienti care sunt pregatiti pentru a coopera, valabil atat pentru persoanele juridice, cat si fizice".

Presedintele Raiffeisen Bank avertizeaza insa ca nu toti clientii merita intelegerea bancii, transpusa prin pasuirea la plata datoriilor. "Dintre clientii care au probleme cu rambursarea creditelor, o parte au probleme reale, in principal din cauza scaderii veniturilor familiei si/sau pierderii locului de munca; exista si persoane pentru care criza este un pretext sa nu mai ramburseze creditele. La fel, dintre clientii companii, fie ca sunt mari sau IMM-uri: unele activeaza in sectoare cu scaderi mari de vanzari, cu incasari amanate etc. Intrebarea fundamentala pentru noi este: aceste dificultati sunt temporare sau pur si simplu compania respectiva nu are un model de afacere viabil, sau care a fost viabil doar intr-o conjunctura favorabila a pietei? Pentru prima categorie gasim cu siguranta o solutie, impreuna cu clientul. Pentru cea de-a doua categorie, nu cred ca este sanatos ca bancile sa puna in continuare bani intr-o afacere care nu are sanse, sa rostogolim credite ca sa tinem in viata o afacere in fapt falimentara (evergreening)", ne-a marturisit Steven van Groningen.

Tocmai de aceea, in urmatoarea jumatate de an, "numarul executarilor silite va creste cu siguranta", dupa cum s-a pronuntat Laszlo Diosi.

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro