credius.ro

Pasii unui intreprinzator spre Fondurile Structurale

12 martie 2007

Auzim zilnic de sume uriase, bani destinati antreprenorilor din Romania, dar intrebarea este ce procent din aceste sume vehiculate vor ajunge sa fie accesate in mod real de intreprinzatorii romani, mai exact cati dintre acestia vor ajunge in etapa finala – de semnare a contractului de finantare. Comisia Europeana a constatat ca unul dintre motivele pentru rata mica de absorbtie a fondurilor structurale in statele membre, care au aderat la UE inaintea Romaniei, se datoreaza necunoasterii suficiente a procedurilor de accesare a fondurilor si de elaborare a proiectelor. Autoritatile romane responsabile pentru implementarea Programelor Operationale vor elabora ghiduri complete de aplicatie pentru beneficiari.

„Aceste documente sunt absolut necesare si vor cuprinde intre altele: conditii de eligibilitate ale beneficiarilor si ale proiectelor, dimensiunea grant-ului (finantarii nerambursabile), documente anexa la cererea de finantare, procentul de co-finantare, cheltuielile eligibile, obligatiile beneficiarilor, sistemul de implementare”, afirma Cristian Ormindean, consultant al CRIMM - Centrul Roman pentru IMM.

„Firmele romanesti trebuie sa inteleaga corect cadrul investitional disponibil in Romania pentru infiintarea de noi firme sau pentru a initia activitati noi astfel incat sa poata beneficia de facilitatile de finantare nationale, precum si de cele din fonduri europene”, sustine Claudiu Corcodel , Manager Advisory Services - KPMG Romania.

In perioada 2007-2013, Romania va beneficia de aproximativ 19,7 miliarde euro din partea UE ca sprijin din Fondurile Structurale si de Coeziune. Programul Operational -  Cresterea Competitivitatii Economice - destinat in special IMM-urilor, cercetarii/dezvoltarii si promovarii Romaniei ca destinatie turistica, va fi finantat cu 3,8 miliarde euro.

Sfaturi utile in pregatirea unui proiect

* Porniti de la o idee sau o necesitate identificata anterior si incercati sa o incadrati in cerintele specifice ale programelor disponibile, in loc sa incercati sa imaginati o activitate pornind de la cerintele exprimate in ghidul de finantare. O necesitate reala poate fi prezentata si argumentata in mod complet si convingator;
* Desemnati o persoana responsabila cu intocmirea propunerii de finantare si un grup de colaboratori care sa tina legatura cu eventualii parteneri din consortiul de proiect;
* Acordati timp suficient intocmirii propunerii de proiect, deoarece colectarea tuturor informatiilor si documentelor necesare este o activitate laborioasa;
* Analizati cu atentie Ghidul Solicitantului si asigurati-va ca cererea de finantare va fi corect completata si completa (avand anexate toate documentele suport cerute prin ghidul specific), evitand o descalificare pe acest criteriu. Daca aveti nelamuriri, participati la sesiunile de clarificari organizate de finantator, si nu ezitati sa solicitati informatii lamuritoare;
* Propunerea trebuie sa evidentieze beneficiile economice si sociale pe care le va aduce, precum si incadrarea acesteia in obiectivele prioritare europene;
* Structura cost – beneficiu trebuie sa fie una echilibrata iar cofinantarea trebuie sa fie viabila. Atentie la eligibilitatea cheltuielilor;
* Urmariti rezultatele licitatiei: in cazul in care proiectul este castigator urmeaza partea cu adevarat provocatoare – implementarea acestuia. In cazul in care proiectul a fost respins, este momentul unui bilant - trebuie sa analizati punctele slabe care trebuie remediate daca doriti sa participati din nou.

Etapele care vor fi parcurse pentru obtinerea finantarii si implementarea proiectului

* Lansarea apelului de proiect catre Autoritatea de Management/ Organismul intermediar (se estimeaza ca aceasta lansare va avea loc in a doua jumatate a anului)
* Procurarea ghidului de finantare (Ghidul Solicitantului) de catre solicitant
* Elaborarea proiectului
* Asigurarea cofinantarii pentru proiect
* Completarea cererii de finantare (formular cerere de finantare, documente suport, proiect, etc.)
* Depunerea cererii de finantare la Autoritatea de Management / Organism Intermediar
* Selectia/ Evaluarea cererii de finantare (la nivel regional sau national de catre AM/OI)
* Aprobarea dosarului de finantare (AM/OI)
* Semnarea contractului de finantare (AM/OI si beneficiar)
* Implementarea proiectului de catre beneficiar

Selectarea consultantului

Intr-o statistica facuta de FEACO, Federatia Europena a Asociatiilor de Consultanta, clientii din Europa considera importante in selectarea consultantului, in ordine, urmatoarele: solutia livrata, relatia consultant-client, echipa, experienta si referintele, pretul si structura acestuia.

”Succesul unui astfel de proiect poate fi considerat momentul in care se semneaza contractul de finantare intre Autoritatea de Management si firma beneficiara a facilitatii de finantare. Implementarea si executia proiectului de investitii, astfel incat sa fie in conformitate cu regulile administrative complexe ale fondurilor europene, reprezinta insa, o provocare de o importanta comparabila cu cea a castigarii finantarii. Din acest motiv, cred ca este important ca investitorii sa incerce sa angajeze firme de consultanta cu reprezentare internationala, care pot maximiza valoarea adaugata a serviciilor profesionale, utilizand experienta globala acumulata in tarile care au trecut deja prin acest proces, adaptata la cerintele locale”, sustine Claudiu Corcodel, Manager Advisory Services KPMG.

Experienta birourilor KPMG din tarile care au aderat in 2004 la Uniunea Europeana indica faptul ca utilizarea si, in special, documentarea neconforma cu criteriile de eligibilitate initiale ale cheltuielilor / costurilor proiectului, reprezinta unul dintre principalele riscuri prin care creste semnificativ efortul financiar propriu al firmei beneficiare (risc direct derivat din aplicarea unuia dintre principiile finantarii din fonduri europene – principiul rambursarii).

In opinia D-lui Mihai Svasta, Presedinte AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania) succesul unui proiect de consultanta depinde foarte mult de colaborarea dintre consultant si client. La fel cum doctorul este mai eficient cu un pacient care "coopereaza", iar artistul isi pune in valoare geniul in preajma modelului sau muzei care il inspira, la fel consultantul si succesul proiectului sau depind in mod fundamental de relatia client - consultant.

AMCOR este afiliata la Federatia Europeana FEACO Brussels. Firmele membre recunosc si se angajeaza in scris sa respecte Codul Etic European al Consultantului in Management. Acestea sunt obligate sa treaca printr-un proces de Atestare Nationala, care verifica riguros firmele din punct de vedere logistic, al experientei si al eticii.

Clubul Intreprinzatorului Roman va pune la dispozitia membrilor sai o retea de consultanti la nivel national care sa-i indrume in realizarea proiectelor finantabile din fonduri structurale. 

Articol realizat de Clubul Intreprinzatorului Roman

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro