Majoritatea institutiilor financiare controlate de ANPC au inselat consumatorii

Majoritatea institutiilor financiare controlate de ANPC au inselat consumatorii

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a organizat, in perioada 10-20 aprilie, un control la nivel national referitor la respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit si de leasing. Rezultatele actiunii arata ca din cele 129 de companii controlate, la 85 dintre ele (mai mult de 65%) sau constatat abateri de la

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a organizat, in perioada 10-20 aprilie, un control la nivel national referitor la respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit si de leasing. Rezultatele actiunii arata ca din cele 129 de companii controlate, la 85 dintre ele (mai mult de 65%) sau constatat abateri de la prevederile legale.

Multi dintre operatorii vizitati de cei de la Protectia Consumatorului au fost IFN-uri – companii de leasing, credit de consum, cooperative de credit sau case de amanet. Nu lipsesc printre cei avertizati sau amendati bancile, de la nume mai mici precum Banca Comerciala Carpatica sau Piraeus Bank, pana la mari jucatori de tot precum BRD si Raiffeisen Bank.

In majoritatea cazurilor, inspectorii ANPC au constatat neclaritati in redactarea contractatelor incheiate de banci, consumatorul fiind astfel dezinformat. Exemple in acest sens se regasesc la numeroase banci. Astfel, nu toate unitatile HVB Tiriac si ABN Amro Bank din Prahova expliciteaza clar anumiti termeni, precum imprumutat solidat, tragere sau ipoteca. Aceeasi situatie a fost remarcata si la Piraeus si BRD, unde notiuni greu accesibile consumatorilor, precum LIBOR, BUBOR si EURIBOR, nu sunt precizat clar.

De asemenea, analiza contractelor incheiatate de unitati HVB Tiriac si ABN Amro din Prahova a aratat ca banca si clientul nu au aceleasi drepturi si obligatii, avantajul fiind, in mod evident, de partea bancii. „In majoritatea contractelor de credit cu diferite destinatii, ideile de baza precizate in anumite capitole, articole, obligatii ale beneficiarului nu sunt preluate, nu se regasesc si la capitolul ‘Obligatiile bancilor’, astfel incat sa se asigure un echilibru intre parti, drepturile consumatorilor sa fie respectate”, arata reprezentantii ANPC in raportul redactat in urma controlului.

O alta observatie vizeaza informarea deficienta a clientului. Protectia Consumatorului vorbeste de o reclamatie la adresa Credit Europe Bank in legatura cu un credit de consum pentru cumpararea de bunuri. Contractul nu prevedea comisionul de plata anticipata, conditie in care clientul a rambursat anticipat imprumutul pe baza informatiilor solicitate la ghiseu. Nu a completat insa o cerere de inchidere a contului, astfel incat banca a debitat lunar din cont ratele lunate, pana cand suma s-a terminat. Asa ca, la inceputul lui 2007 clientul a fost informat ca a inregistrat restante. Pentru a evita aceasta situatie, clientul ar fi trebuit sa citeasca la avizierul bancii ca trebuie sa depuna o cerere de inchidere a contului. Avizier care, potrivit observatiilor inspectorilor ANPC, nu se gasea intr-un loc vizibil pentru consumator.

Probleme s-au constat si la Raiffeisen Bank, Protectia Consumatorului informand ca au cercetat doua reclamatii inregistrate la adresa bancii in Brasov si care vizau cardurile de credit. Clientii s-au plans ca suma de plata pentru inchiderea contractului comunicata de cei din call-center-ul Raiffeisen nu a corespuns cu realitatea, asa incat au trebuit sa plateasca penalitati. Cu alte cuvinte, banca greseste, clientul plateste.

Din rezultatele cercetarii ANPC se observa ca informatiile complete privind costurile continua sa lipseasca. Tot in Prahova si tot ABN Amro, dar si Bancpost nu specificau procentele de penalitati percepute pentru intarzierea platii ratelor, nu era explicat in mod clar modul in care variaza dobanda, nu era precizata posibilitatea legala a clientului de a denuntat unilateral contractul incheiat cu un preaviz de 30 de zile. Daca in aceste cazuri inspectorii au constatat lipsuri, La Piraeus Bank si CitiFinancial problema era ca partea mai „sensibila” din textul contractului era scrisa foarte mic, cu font de 10.

Pe de alta parte, bancile nu se sfiesc sa utilizeze datele clientilor in scopuri de marketing, impunand acest lucru chiar prin contract. Astfel de situatii au fost observate de cei de la Protectia Consumatorului la HVB Tiriac, Bancpost si ABN Amro, banci care impun in contracte obligativitatea ca solicitantul de credit sa fie de acord cu prelucrarea datelor personale, in scop de marketing si/sau cedarea catre terti. 

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos