credius.ro

Lectia turceasca pe segmentul cardurilor, obligatorie pentru bancile romanesti

11 august 2006

Turcii sunt "profesori" pe segmentul cardurilor bancare, institutiile de credit din aceasta tara exceland in domeniu. Aceasta situatie este vizibila si pentru specialistii din domeniu, reprezentantii MasterCard laudand activitatea bancilor din Turcia pentru inventivitatea si tupeul de care dau dovada atunci cand vine vorba de plasticul ce tine locul banilor. In Romania, Finansbank - una dintre bancile turcesti, s-a implicat pe segmentul cardurilor ca "la mama acasa", reusind sa surprinda ... competitorii cu o strategie de succes.

Cardul Finans Avantaj este unul dintre cele mai cunoscute si de succes "plastice" de la noi, cel mai bun prieten al femeilor si instrumentul cu care poti cumpara in rate de la sute de comercianti, fara sa platesti dobanda. Motivul: sistemul de rate si numarul foarte mare de comercianti cu care Finansbank a semnat parteneriate si iti ofera acest avantaj. Este singurul card de acest fel din Romania, nici o alta banca neincercand (pana acum!) sa scoata pe piata un concurent real pentru cardul Finans.

Sa nu credeti insa ca produsul Finansbank este o inovatie de ultima ora, care a surprins sistemul bancar. Ideea este practic importata din Turcia, tara de origine a Finansbank, unde piata este invadata de astfel de carduri, fiecare avand in spate mii de parteneri – magazine, prestatori de servicii, agentii de turism, aeroporturi etc. - unde platesti in rate, beneficiezi de reduceri la plata cu cardul, primesti puncte ce se transforma in bani si premii si alte astfel de facilitati. Langa Bosfor nu exista banca de retail care se respecta si care sa nu aiba atasat cardului de credit asemenea facilitati. Daca in Romania o mare parte a parteneriatelor pentru cardul Finans Avantaj sunt incheiate de Finansbank cu magazine "cu nume" care sunt cam scumpe, concurenta puternica a facut ca bancile turcesti sa atraga in sistem pana si supermarketurile "de la colt".

Sistemul avantajos de plati in rate la parteneri e de baza in cazul multor carduri de credit turcesti. Yepi Kredi Bank (liderul pe piata cardurilor din Turcia), Garanti Bank, Kocbank, HSBC, Finansbank, Citibank sunt doar cateva banci care ofera posibilitatea de a face cumparaturi cu cardul in conditii foarte avantajoase in magazinele partenere, din Turcia sau strainatate. Iar fiecare card iti propune sute sau mii de astfel de firme afiliate, cu zeci de mii de punte de desfacere.

De pilda, Bonus Card de la Garanti Bank, primul card multi-branded cu chip din Turcia, are peste 1,2 milioane de clienti si are in spate peste 800 de comercianti cu mai mult de 25.000 de puncte de vanzare. Daca esti client HSBC si detii un Advantage card, vei putea cumpara de la oricare din cele 12.000 de puncte de vanzare ale partenerilor bancii produse in rate, cu dobanda zero.

De asemenea, exista sisteme de loializare si recompensare a clientilor prin adunarea de puncte, in schimbul carora acestia primesc cadouri, le transforma in bani, le utilizeaza la plata produselor sau cumpara in schimbul lor bilete de avion. Mai mult, pentru cardurile Finans de exemplu, banca pune la dispozitie un numar de telefon la care poti sa-ti comanzi bilete la evenimente culturale, bilete de tren sau avion, cd-uri si carti sau sa trimiti flori la orice adresa din Turcia. Platind, normal, cu Cardul Finans.

Un alt lucru de remarcat este ca bancile au parteneriate cu companiile de transport aeriene, ce le permita utilizatorilor de card sa beneficieze de reduceri si servicii speciale. Un exemplu in acest sens este cardul Shop&Miles Visa Card de la Garanti Bank, a carui lansare a inovat piata prin faptul ca era singurul card oficial al companiei Turkish Airlines. Detinatorilor unui astfel de card li se poate pune la dispozitie un valet in parcarea Aeroportului International Istanbul Ataturk sau mijloc de transport spre aeroport.

De fapt, cardurile cobrandate cu companiile de linii aeriene sunt cele mai de succes produse de acest fel din lume. Acest tip de produs nu exista inca pe piata romaneasca, lucru pe care il deplangea de curand si vicepresedintele Visa International CEMEA, Catalin Cretu, cu ocazia unei conferinte de presa, sustinand ca lipsa unui astfel de card pe piata romaneasca arata cat de departe este Romania fata de tarile dezvoltate din acest punct de vedere. De asemenea, oficialul Visa arata spre adoptarea modelului turcesc, ce ar impulsiona puternic cresterea volumului si numarului de plati cu cardul la comerciant in tara noastra. Bancile de la noi poate ar face mai bine sa se uite mai atent in curtea turcilor decat sa incurajeze utilizarea cardului numai cu politici de genul "comision zero la plata cu cardul" sau acordarea discriminatorie de perioada de gratie numai pentru plata la comercianti cu "plasticul", nu si la retragerea de numerar de la ATM, in conditiile in care marea majoritate a magazinelor nu accepta plata cu cardul.

Un lucru este cert: bancile din Turcia au dovedit ca "nebunia" poate face minuni si pe segmentul cardurilor. Cireasa de pe tort o constituie posibilitatea clientilor de a opta pentru design-ul dorit pentru cardul propriu. S-a ajuns pana acolo incat clientul poate pune la dispozitia bancii poza pe care o doreste pe cardul sau.

Bogdan Popescu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro