credius.ro

In medie, un roman este client la doua banci

13 iulie 2007

La sfarsitul anului 2006, statistica Bancii Nationale ne spunea ca in Romania exista 18,5 milioane de clienti bancari, dintre care 17,3 milioane persoane fizice. Dupa cum este evident, nu este vorba de 17 milioane de persoane distincte, intrucat un om poate lucra in acelasi timp cu mai multe banci. Bancile tin evidenta clientilor dupa codul numeric personal, insa statisticile oficiale ale BNR nu numara clientii pe care ii raporteaza bancile dupa acest indentificator.

Numarul real al romanilor care sunt clienti ai bancilor este in realitate de doua ori mai mic. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, populatia Romaniei de peste 15 ani era la sfarsitul lui 2006 de aproximativ 18 milioane de locuitori. Aceasta cifra a fost obtinuta prin raportarea numarului de locuitori ai Romaniei din 2006 (21,61 mil) la structura populatiei pe varste din 2004, cand se inregistrau aproape 21,7 milioane de locuitori. Potrivit analistilor de la UniCredit, la sfarsitul anului trecut 48% dintre romanii cu varste de peste 15 ani aveau relatii cu o banca. Aplicand acest procent pe cifrele prezentate anterior, rezulta ca la sfarsitul anului trecut existau aproximativ 8,6 milioane de romani care lucrau cu banca, jumatate din numarul clientilor persoane fizice raportat de banci la BNR. Ceea ce inseamna ca, in medie, un roman lucreaza cu doua banci.

Acesta este un calcul statistic, insa in practica situatia este mai nuantata, intrucat majoritatea clientilor bancari sunt din mediul urban. Bancile si-au concentrat activitatea si extinderea retelelor de sucursale catre orase mari, unde densitatea unitatilor este foarte ridicata. In zona rurala insa prezenta bancilor este insa foarte slaba, dupa cum remarca la inceputul anului presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea. Exceptand o serie de agentii CEC, la nivelul satelor si comunelor nu prea exista unitati bancare. Pe masura ce veniturile vor creste, bancile vor fi tot mai interesate de clientii din mediul rural. Acestea deja au inceput sa testeze aceasta piata pentru un viitor desant masiv. Al doilea jucator ca marime de pe piata, BRD, a inceput un program de evaluare a potentialului de afaceri din zonele rurale, dechizand agentii in sate si comune din judete mai bogate ale tarii, precum Cluj, Iasi sau Bacau, dar si in zone unde veniturile sunt mai mici, precum judetul Teleorman.

Cum isi impart bancile milioanele de clienti

La inceputul acestui an, cea mai mare banca, BCR raporta un numar de 3,5 milioane de clienti, obiectivul actionarului majoritar fiind atingerea pragului de cinci milioane. "Speram ca in Romania sa ajungem la cinci milioane de clienti. Multi romani nu detin inca un cont bancar", afirma Andreas Treichl, presedintele Erste Bank, fara sa precizeze orizontul de timp necesar pentru atingerea acestei tinte.

Al doilea jucator din piata bancara, BRD, avea la sfarsitul lui 2006 doua milioane de clienti, in primele luni ale acestui numarul clientilor urcand la 2,2 milioane, pe fondul continuarii extinderii agresive a retelei de unitati. Raiffeisen Bank, jucatorul care inchide podiumul ierarhiei dupa active, precizeaza ca numarul de clienti din portofoliu depaseste 1,8 milioane. Cei de la UniCredit, care au urcat pe 4 dupa fuziunea cu HVB Tiriac si aparitia noii UniCredit Tiriac, spun ca portofoliul lor numara peste 600.000 de clienti.

Banca Transilvania, “Banca numarul 1 pentru IMM-uri”, dupa cum spune obiectivul pe care clujenii si l-au asumat in urma cu doi ani, raporteaza peste 750.000 de clienti, dintre care 100.000 sunt persoane juridice. Potrivit oficialilor bancii, tinta pentru acest an este atingerea pragului de 1 milion de clienti. La sfarsitul anului trecut, Bancpost gestiona 4,8 milioane de conturi pentru un numar de 2,5 milioane de clienti. In ceea ce priveste cea mai batrana banca din Romania, CEC, reprezentantii acesteia raportau in a doua jumatate a anului trecut ca banca detine aproximativ 3 milioane de clienti, numar ce a putut fi stabilit odata cu implementarea sistemului informatic. O alta banca din top 10, ING Bank, a carei activitate este orientata cu predilectie pe corporate, insa care de anul trecut a inceput sa se implice in competitia de pe segmentul de retail, avea la inceputul acestui an  275.000 de clienti. Volksbank, noul jucator intre in primii 10, are aproximativ 140.000 de clienti.

Bogdan Popescu

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro