credius.ro

Goana dupa unitati si clienti va duce la fuziuni in randul bancilor mici

3 martie 2008

In ultimii trei ani, ritmul de extindere al bancilor din Romania a fost exploziv. In urmatorii ani insa, pentru bancile mici va fi tot mai dificil sa sustina costurile implicate de acest ritm de dezvoltare, este de parare Jean-Baptiste Huebert, directorul Departamentului Strategie si Marketing al BRD. In aceste conditii, apreciaza acesta, pe termen mediu este asteptata o consolidare la nivelul acestor jucatori.

“In contextul unei schimbari de conjunctura in situatia internationala, precum cea de acum, sau o crestere mare a riscurilor, posibila in conditiile in care volumul de credite a crescut mult, situatia va deveni mai dificila pentru bancile mici, in comparatie cu cele mari. Consider ca in prezent avem prea multi jucatori pe piata bancara. Pe termen mediu pare inevitabila o consolidare in randul bancilor de talie mica”, arata reprezentantul BRD.

Numarul unitatilor bancare ajunsese la finalul anului trecut la aproape 5.500, dupa ce retelele bancilor crescusera in ultimii doi ani, in medie, cu 1.000 unitati/an. Astfel, numarul de unitati la suta de mii de locuitori este de 25 in cazul tarii noastre, mai ridicat  decat in multe tari din zona, precum Polonia sau Cehia. In acelasi timp insa, gradul de bancarizare (ca pondere a persoanelor care lucreza cu o banca) este in Romania in jur de 50%, mai redus decat in Cehia, de exemplu, unde este 90%, sau Ungaria, 80%. Oficialul BRD explica aceasta prin faptul ca cea mai mare parte a unitatilor bancare se concentreaza insa in orase, in timp ce zona rurala, acolo unde traieste o parte importanta a populatie, prezinta deocamdata un interes redus pentru banci. Aici exista astfel un potential ridicat de extindere pentru banci.

BRD este unul dintre jucatorii care a inceput sa exploateze aceasta zona, deschizand in sate si comune din intreaga tara asa-numitele unitati BRD Blitz. Acestea sunt niste agentii modulare demontabile, cu maxim doi angajati, mai ieftine decat o sucursala clasica. Unitatile Blitz au program mai redus, functionand doar 2-3 zile pe saptamana, 3-4 ore pe zi.

Pentru 2010, apreciaza Jean-Baptiste Huebert, pe baza datelor facute publice de banci, numarul agentiilor la 100.000 de locuitori va depasi 30. In ceea ce priveste BRD, banca isi va continua extinderea in urmatorii ani, insa intr-un ritm mai redus, arata Huebert. Anul trecut, BRD a deschis 206 noi agentii, reteaua teritoriala ajungand la 806 unitati, a doua ca marime, dupa CEC, din Romania.

Extinderea intretine competitia bancilor prin preturi

Pe de alta parte, arata reprezentantul BRD, cand dezvoltarea retelelor de sucursale se va plafona, bancile vor trece la fidelizare clientilor. "In prezent in Romania clientii schimba frecvent banca", spune Huebert. Acesta arata ca in tara noastra doua treimi  dintre clientii bancilor au relatii cu doua sau mai multe banci, de doua ori mai mult decat in Franta, unde numai o treime dintre clienti sunt multibancarizati.

Jucatorii, in special cei mici, arata reprezentantul BRD, mizeaza pe politici agresive de preturi, intrucat extinderea teritoriala presupune atragerea rapida de clienti pentru rentabilizarea noilor unitati. Pe de o parte, bancile reduc unele preturi, pentru atragerea clientilor, iar pe de alta parte majoreaza alte costuri, pentru amortizarea cheltuielilor. “Cresterea retelelor intretine competitia pe preturi. Strategia prin preturi este singurul mod prin care se pot impune bancile mici, aflate in dezvoltare. Cand numarul de agentii va ajunge la un plafon, strategia se va schimba”, declara Jean-Baptiste Huebert.

Bogdan Popescu

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro