Expansiunea retelelor bancare urca pretul chiriilor in zonele periferice

Expansiunea retelelor bancare urca pretul chiriilor in zonele periferice

Bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare si periferice, arata un studiu realizat de compania de imobiliare CB Richard Ellis. Suprafata medie solicitata de banci este de 100 – 200 mp. In schimb, retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200 –

Bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare si periferice, arata un studiu realizat de compania de imobiliare CB Richard Ellis. Suprafata medie solicitata de banci este de 100 – 200 mp. In schimb, retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200 – 500 mp, cu exceptia lantului Media Galaxy, care prefera numai suprafete de peste 2.000 mp. –

Ca urmare a majorarii chiriilor si a lipsei de spatii comerciale de calitate, bancile au inceput chiar sa cumpere astfel de spatii in detrimentul inchirierii, ceea ce a dus la cresterea presinii asupra ofertei existente de spatii stradale. Din acest motiv, gradul de neocupare pentru spatiile comerciale stradale se situeaza sub 5%, cererea fiind ridicata, iar oferta limitata pe acest segment de piata. Astfel, interesul comerciantilor s-a transferat de la zonele centrale catre cele secundare si chiar periferice pentru a valorifica potentialul zonelor dens populate, dar si din lipsa acuta de spatii in zonele centrale, precum si a chiriilor mari solicitate.

Acest aflux de comercianti, in special de banci si operatori de telefonie mobila catre zonele secundare si periferice a generat o crestere rapida a chiriilor cu 25-30%. Asadar, in prezent chiriile pentru spatiile din zonele secundare sunt de 35-60 euro mp pe luna, iar in cele periferice variaza intre 25-30 euro mp pe luna. Pe de alta parte, nivelul chiriilor pentru galeriile comerciale a cunoscut o evolutie stabila (25-40 euro mp pe luna) datorita echilibrului relativ intre cerere si oferta.

Pretul mediu de vanzare pentru spatiile comerciale libere a crescut in cursul semestrului I al anului 2006, atingand in prezent 2.500-3.000 euro mp (calculat la suprafata construita) in zonele secundare (Stefan cel Mare, Mosilor etc). In zonele centrale preturile de vanzare sunt si mai mari ( 3.000-5.000 euro/mp), ceea ce demonstreaza lipsa acuta de spatii in astfel de zone.

Potrivit specialistilor de la CB Richard Ellis, in pofida cresterii rapide a stocului de spatii comerciale, exista inca un decalaj intre cerere si oferta. Astfel, proprietarii se afla pe pozitii avantajoase la negocierea contractelor de inchiriere. In semestrul I al anului 2006 spre exemplu, cererea a fost reprezentata aproape exclusiv de extinderea comerciantilor deja existenti pe piata. Printre comerciantii activi pe piata s-au remarcat farmaciile si operatorii de telefonie mobila.

Romania, fruntasa la pretul chiriilor

Intr-un clasament al celor mai mari chirii pentru spatiile comerciale stradale din Europa Centrala si de Est, Romania se situeaza pe locul II, cu aproape 150 de euro mp, dupa Praga, care ajunge la 200 de euro. Cu o chirie de peste 50 de euro pe metru patrat sunt orasele Sofia si Varsovia, in timp ce Budapesta se plaseaza sub acest prag.

Nivelul mediu al chiriilor in primul semestru al anului a crescut cu aproximativ 20%, ca urmare a decalajului semnificativ existent intre cerere si oferta. Potrivit studiului realizat de compania de imobiliare CB Richard Ellis, cele mai ridicate chirii s-au inregistrat pentru spatiile comerciale stradale, intre 90-130 euro mp pe luna. In schimb, chiriile pentru spatiile din mall-uri s-au mentinut la acelasi nivel, intre 60-80 euro mp pe luna, ajungand pana la 120 euro mp pe luna pentru spatiile mai mici de 50 mp.

Fondurile internationala continua sa investeasca in piata imobiliara din Romania
In ceea ce priveste previziunile pentru 2006 – 2007, compania de imobiliare CB Richard Ellis a estimat ca numeroasele proiecte de mall-uri propuse pentru finalizare in urmatorii ani vor absorbi in mare parte cererea de spatii comerciale de calitate si vor reduce presiunea asupra chiriilor pentru spatiile stradale ultracentrale.

Piata investitiilor in sectorul comercial a inceput sa fie tot mai activa, numeroase fonduri internationale cautand oportunitati de investitii atat in Bucuresti, cat si in restul tarii. Singura tranzactie cu un centru comercial incheiata in prima jumatate a anului 2006 a fost achizitia Moldova Mall (Iasi), cu un randament de 9%.

Estimari: stocul de spatii comerciale se va dubla in urmatorii 2 ani

Pana la sfarsitul anului 2006 vor fi livrate pe piata numai 45.000 mp de spatii comerciale. Insa pentru 2007-2008 sunt propuse pentru finalizare proiecte comerciale de mari dimensiuni si se estimeaza ca stocul de spatii comerciale se va dubla in urmatoarele 24 de luni. In urmatorii 2 ani, mall-urile vor cunoaste cea mai importanta dezvoltare. Aceasta tendinta ascendenta a inceput prin extinderea suprafetei Bucuresti Mall cu inca 18.000 mp, ce vor fi finalizati in trimestrul 4 al anului 2006. Ultima faza a proiectului Baneasa Comercial, mall-ul Baneasa Shopping City, va totaliza 65.000 mp (inclusiv zona de divertisment) si va fi livrata pe piata in 2008. Alte proiecte comerciale tip mall, de mari dimensiuni, sunt Galleria Bucuresti (dezvoltata de GTC), situata in zona de nord a Bucurestiului, cu o suprafata totala inchiriabila de 57.000 mp si Liberty Center, un mall de 30.000 mp dezvoltat de compania Mivan in zona de sud-vest a orasului.

Nicoleta Margineanu
nicoleta.margineanu@bankingnews.ro

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos