credius.ro

Desi se dorea o lovitura in plin, tirul BNR zgarie doar creditul cu buletinul

10 august 2006

Banca Nationala, dusman declarat al cresterii creditului de consum, a hotarat sa puna o piedica foarte serioasa in calea imprumuturilor "doar cu buletinul". Cea mai la indemana solutie pe care Banca Centrala o putea lua a fost aceea de a supune si institutiile financiare nebancare (IFN) aceluiasi tratament aplicat bancilor. Insa, luand exemplul bancilor aflate in aceeasi situatie, IFN-urile au identificat deja solutii pentru a evita restrictionarilor impuse de BNR.

Ce ne asteapta din septembrie

Masurile pregatite de BNR pentru septembrie vor sa taie "macaroana" acestui tip de credit printr-o serie de norme, potrivit carora solicitantii de credit trebuie sa achite 25% avans sau trebuie sa prezinte garantii reale si/sau personale. Mai mult, in calculul veniturilor nete lunare se va tine cont atat de sumele platite pentru alte credite, cat si de cheltuielile curente cum ar fi cele pentru intretinere, energie electrica si telefon. Din suma ramasa (dupa ce scadem cheltuielile mentionate) rata pentru acest tip de credit trebuie sa fie de maximum 30%. Totodata, noile reglementari prevad ca persoanele care contracteaza credite mai mari sa nu mai poata sa se gireze reciproc. In schimb, daca unii membri ai familiei au contractat alte credite, nu se va tine cont de veniturile lor in calculul veniturilor totale.

In opinia bancherilor, BNR a intarziat

Desi li s-a promis de ceva timp ca vor intra si ele sub aceeasi palarie a BNR, abia in ultima perioada lucrurile prind contur. In tot acest timp, BNR nu a facut decat sa atraga furia bancherilor din cauza "caracterului discriminatoriu fata de institutiilor bancare, din punct de vedere al normelor impuse de BNR", a spus Rasvan Radu, presedinte Unicredit. "IFN-urilor li se pregatesc de cel putin un an de zile anumite norme, timp in care ele castiga cota de piata, iar bancile pierd in profitabilitate. Din punctul nostru de vedere, piata trebuie sa fie competitiva in conditii de egalitate pentru toti jucatorii", a subliniat presedintele UniCredit.

"In prezent, exista multi operatori pe piata care sunt inca nestingheriti in activitatea de creditare pe care o desfasoara, in timp ce costurile pentru banci cresc din ce in ce mai mult. Acesti operatori continua sa se dezvolte, desi li se promit demult anumite restrictii. Ma refer la societatile de credit de consum, la societatile de credit ipotecar, la societatile de leasing, care reprezinta o competitie directa pentru banci. Acestea au intrat efectiv in activitatea bancara de creditare tocmai datorita spatiului lasat liber de normele respective. Consider ca trebuie sa se reduca ritmul de crestere a creditelor, dar trebuie vazuta piata in ansamblu - nu numai bancile.", conchide Rasvan Radu.

IFN-urile au gasit o portita: polita de asigurare de risc

La fel cum bancile gasesc de fiecare date solutii sa “fenteze” restrictiile impuse de BNR ce vizeaza creditarea, si IFN-urile se pare ca au gasit o “portita” de scapare. Si in acest caz, solutia se intrevede: politele de asigurare de risc care urmeaza sa inlocuiasca garantia solicitata de catre BNR, asigurare menita sa acopere riscul de nerambursare a creditului acordat. Unul dintre dezavantaje ar fi acela ca aceasta "iesire" gasita de IFN-uri probabil va creste dobanda creditului doar cu buletinul, intrucat IFN-urile vor transfera catre client costurile cu aceasta asigurare. Cu siguranta, IFN-urile vor gasi si alte cai pentru a-si dezvolta afacerea, mai ales ca de la primele semne de amenintare din partea BNR a trecut suficient timp ca aceste societati sa-si puna la punct solutii de contracarare a normelor.

Masurile BNR au crescut vanzarile de electrocasnice cu 25-35%

La aflarea vestii ca imprumuturile “doar cu buletinul” sunt pe cale de disparitie, amatorii de astfel de credite s-au napustit pur si simplu pentru a profita de ultimele cumparaturi in rate. "Fata de perioada anterioara, vanzarile prin credite pentru bunuri de folosinta indelungata au crescut cu 25-35% atat ca urmare a anuntului privind restrictionarea creditelor, cat si a unor promotii pe care le-am realizat in aceasta perioada la aceste produse", ne-a declarat Andreea Mihai, director de marketing Carrefour. Vor fi afectati de masurile BNR aproximativ 8-10% din clientii magazinelor Carrefour, adica cei  care obisnuiesc sa cumpere produse de folosinta indelungata prin credite.

Cat despre o eventuala pierdere a clientelei, Andreea Mihai a subliniat ca la "magazinele Carrefour restrictionarea creditelor nu se va resimti foarte mult. Cu ajutorul promotiilor vom putea chiar impulsiona vanzarile pe acest segment. In acest sens vom avea promotii foarte importante (ca si raport calitate pret) si in general o politica comerciala foarte agresiva.", a subliniat directorul de marketing al Carrefour.

Nicoleta Margineanu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro