Cum ne protejeaza bancile de febra cumparaturilor

Cum ne protejeaza bancile de febra cumparaturilor

Criza a dat peste cap toata logica pietei bancare de pana acum. Strategiile s-au modificat la 180 de grade, afacerile care pana acum dadeau rezultate record sunt trase pe linie moarta, consumul si creditul au devenit niste aproape tabuuri. Mai tineti minte filmul Hibernatus cu Louis de Funes, in care unul dintre personaje ingheata in

Criza a dat peste cap toata logica pietei bancare de pana acum. Strategiile s-au modificat la 180 de grade, afacerile care pana acum dadeau rezultate record sunt trase pe linie moarta, consumul si creditul au devenit niste aproape tabuuri. Mai tineti minte filmul Hibernatus cu Louis de Funes, in care unul dintre personaje ingheata in Groenlanda la inceputul secolului trecut si este readus la viata prin 1970, sau mai apropiatul de ziua de azi Goodbye Lenin, in care mama personajului principal intra in coma inainte de caderea zidului Berlinului si se trezeste in plin avant al capitalismului si reclame imense la Coca-Cola pe blocul de vis-a-vis? La noi s-ar putea face foarte bine un film asemanator cu un bancher care cade intr-un somn adanc la inceputul anului si se trezeste acum. Bietul om ar fi foarte debusolat de noua turnura pe care au luat-o lucrurile. De la gigacredite, bani pentru orice, bani doar cu buletinul sau dobanzi zero, s-a trecut, in numai cateva luni, la economii cu dobanzi de 15%, depozite fara comisioane si extraterestrii care decid sa intre in contact cu pamantenii numai pentru ca nu pot rata o super-oferta la depozitele in lei. Si asta in ciuda apropierii Sarbatorilor de iarna, o perioada a consumului prin definitie, cand cheltuielile sunt mai ridicate si nimanui nu-i sta mintea la pus banii deoparte.

S-a ajuns astfel la niste mesaje publicitare absolut hilare din partea bancilor, cel putin daca ne gandim ca psihologia clientului este in continuare una de consum, cererea de credite fiind totusi  ridicata si acum. Cum altfel s-ar putea caracteriza indemnul „protejeaza-ti economiile de febra cumparaturilor” a uneia din bancile de la noi, utilizat in promovarea unui produs de economisire? Febra cumparaturilor care vine odata cu sarbatorile de Craciun si de Paste a fost transformata rapid de catre banci dintr-o mana cereasca, platforma de vandut credite, intr-o maladie grava, capabila sa afecteze implacabil sanatatea financiara a clientului, pentru care ele ofera remediul.

Trecand insa peste mesaje, dobanzile sunt instrumentul prin care bancile incearca sa salveze banii romanilor de bolile de sezon. In avalansa de oferte de economisire cu dobanda din doua cifre se remarca Intesa Sanpaolo Bank, care au lansat un depozit in lei la care plateste clientilor persoane fizice dobanda medie, pentru scadenta o luna, la care se imprumuta bancile pe piata interbancara (ROBOR 1M). Astfel, dobanda este acum de 15,96%, ea variind de la luna la luna, in functie de nivelul ROBOR 1M din penultima zi lucratoare a lunii anterioare. Dezavantajul sau avantajul acestei oferte este ca dobanda este legata de miscarile pietei, in timp ce marea majoritate a jucatorilor oferteaza clientii cu depozite cu dobanda fixa. Acestea, desi nu ating nivelul indicatorului ROBOR, depasesc, in unele cazuri, dobanda la care bancile se pot imprumuta de la BNR prin creditul lombard, de 14,25%. Cei de la Banca Romaneasca, de exemplu, platesc cu 14,25% sumele in lei atrase in depozitul „Super”, cu scadenta la 4 luni, iar Banca Comerciala Carpatica practica o dobanda de 14,75% pentru depozitul pe sase luni „Vivat”.

Tratamentele nu sunt doar pentru lei, ci si pentru euro. BCR a ridicat stacheta dobanzii pentru euro la un nivel de 7%, platita pentru depozitele constituite pe doua luni. Suma minima pentru constituirea depozitului este de 500 euro. Oferta BCR face parte dintr-o campanie promotionala valabila pana la 15 ianuarie, in cadrul careia banca practica o dobanda de 5% pentru contul de economii Maxicont si 6% daca achizitioneaza acest produs impreuna cu unitatile de fond  ale BCR Asset Management.

Desi la televizor, pe printurile stradale sau in geamurile sucursalelor bancare vedem numai reclame la produse de economisire, traditionalele promotii de sarbatori pentru credite nu au disparut cu totul din acest peisaj. Cea mai mare banca din Romania isi permite sa continue aceasta traditie, in ciuda crizei de lichiditate din piata. BCR este una dintre putinele banci din piata unde volumul depozitelor este foarte apropiat de cel al creditelor, in timp ce jucatori foarte dinamici pana acum pe piata creditarii, care derulau promotii agresive in perioada sarbatorilor, sufera din cauza opririi finantarii externe, sursele atrase de acestea din depozite fiind cu mult inferioare imprumuturilor. Cei de la BCR mizeaza pe creditul de nevoi personale fara garantii in lei si cu dobanda fixa, pentru care desfasoara o promotie pana la sfarsitul anului. Astfel, pana la 31 decembrie, imprumutul are o dobanda fixa de 14,5%, fara comisioane de analiza si administrare si cu o perioada de contractare de pana la 10 ani. 

Bogdan Popescu

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos