credius.ro

Cum ajung afacerile de la zero la banii bancilor

22 ianuarie 2008

Institutiile de credit sunt mai rezervate atunci cand este vorba de finantarea “de la zero” a proiectelor micilor intreprinzatori, din cauza riscurilor mai mari la care sunt expuse. Daca insa ideea de afaceri este fezabila si bine pregatita, banca nu va ezita sa “investeasca”. Ca intotdeauna, conteaza si experienta intreprinzatorului in domeniul in care vrea sa-si lanseze afacerea, precum si relatiile/cunostintele. Chiar daca majoritatea bancilor pot acorda credite IMM-urilor star-up, putine dintre ele au produse personalizate pentru aceasta categorie de clienti.

Banca Transilvania, este una dintre institutiile de credit care detine in portofoliul un produs croit special pentru intreprinzatorii aflati la inceput de drum. Cu denumirea de creditul Start-up, acest produs se adreseaza firmelor infiintate intr-o perioada de maximum 6 luni de la solicitarea creditului, sau firmelor care, desi au fost infiintate intr-o perioada mai mare de 6 luni, nu au inregistrat venituri din exploatare in contabilitate. Noul intreprinzator trebuie sa acopere 25% din valoarea investitiei, care poate ajunge pana la 35.000 lei, in varianta simpla a produsului, sau pana la 85.000 lei, in varianta Start-up Plus. Perioada maxima de rambursare este de 5 ani, fiind acordata o perioada de gratie de 6 luni.

Potrivit directororului Directiei Clienti IMM al Bancii Transilvania, Daniel Szekely, clientul este obligat sa depuna 10% din valoarea creditului in contul firmei, deschis la BT, in vederea asigurarii sumei necesare pentru plata dobanzilor si comisioanelor din perioada de gratie. Pentru un credit de pana la 35.000 lei, garantarea se poate realiza cu bunul achizitionat din credit, cu conditia ca acesta sa poata fi evaluat si asigurat, sau cu o ipoteca. Pentru un imprumut cu valoarea cuprinsa intre 35.000 lei si 85.000 lei este necesara garantarea cu ipoteca pe un spatiu cu destinatie locativa. Totodata, este nevoie si de 2 giranti persoane fizice. “Pana in prezent, Banca Transilvania a acordat mai putin de 100 de credite de tipul Start-Up, chiar daca au existat mai multe solicitari de acest gen, o parte dintre ele solutionandu-se si prin credite traditionale”, ne-a declarat Szekely.

BCR si-a lansat oferta dedicata special IMM-urilor la finalul anului trecut si, potrivit oficialilor bancii, printre beneficiari se numara si entitatile economice nou infiintate, “clientii start-up”. Portofoliul bancii cuprinde trei produse destinate exclusiv IMM-urilor - linia de credit Ideal Curent BCR, creditul de investitii Ideal Invest BCR si pachetul Ideal BCR.  Categoria de „clienti-start-up” include acei clienti corporate care s-au infiintat si isi desfasoara activitatea de mai putin de doi ani sau care s-au infiintat cu 2 ani in urma, dar nu au desfasurat activitate. Pentru acordarea finantarilor, banca solicita prezentarea unui studiu de fezabilitate, avand in vedere ca nu se poate efectua analiza economico-financiara pe baza situatiilor financiare. In cazul clientilor a caror activitate se desfasoara de mai putin de doi ani, analiza se efectueaza, dupa caz, pe baza ultimelor trei situatii financiare istorice.

Desi nu are produse dedicate de tip start-up, reprezentantii Bancpost spun ca banca acorda finantari celor care incep o afacere. Trebuie doar ca proiectul sa fie viabil, iar „patronul” serios si cu experienta. „In principiu, creditam toti clientii care au idei de afaceri bune si sunt seriosi, inclusiv cei care incep o afacere. Totusi, daca persoanele care incep o astfel de afacere nu au experienta si planurile pe care le prezinta sunt riscante, nici o banca nu va credita un asfel de proiecte. De exemplu, daca un student, care vrea sa inceapa o afacere, vine la banca si cere o suma de bani pentru a deveni "patron", fara sa aiba o experienta in domeniul in care vrea sa-si deschida afacerea, cel mai probabil ca nu va primi credit de la banca. Insa, daca o persoana are experienta intr-un anumit domeniu, rude sau relatii care pot sa-l sustina, are mai multe sanse sa reuseasca sa deschida o afacere pe cont propriu, iar o banca va fi mai hotarata sa intre cu bani in astfel de proiecte”, declara directorul de Dezvoltare a creditelor pentru afaceri mici de la Bancpost, Oleg Moraru.

Produsele pentru afaceri mici acordate de catre Bancpost sunt destinate societatilor comerciale cu o cifra de afaceri de pana la 500.000 de euro sau intreprinzatorilor individuali. In 2007, Bancpost a acordat peste 10.000 de credite acestor clienti, in valoare de peste 200 mil euro.

Ludmila Cucia  

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro