Cod de conduita al bancilor pentru informarea clientului, un vis pentru romani

Cod de conduita al bancilor pentru informarea clientului, un vis pentru romani

Prezentarea standardizata a informatiilor despre un credit este principala preocupare a bancilor din statele vest europene. Astfel, in UE acestea se supun unui cod de conduita cu privire la prezentarea ofertelor de credite pentru locuinte. Prin comparatie, in Romania domina debandada in acest domeniu, fiecare banca avand propria politica de prezentare a informatiilor, in timp

Prezentarea standardizata a informatiilor despre un credit este principala preocupare a bancilor din statele vest europene. Astfel, in UE acestea se supun unui cod de conduita cu privire la prezentarea ofertelor de credite pentru locuinte. Prin comparatie, in Romania domina debandada in acest domeniu, fiecare banca avand propria politica de prezentare a informatiilor, in timp ce compararea ofertelor este foarte dificila pentru un simplu client.

Unul dintre aspectele care genereaza multe dintre nemultumiri consumatorilor romani de produse si servicii bancare este lipsa de transparenta a bancilor din Romania, faptul ca institutiile creditoare nu asigura o informare completa a clientiilor in privinta costurilor. Astfel, clientii se plang ca nu afla decat foarte tarziu de unele taxe si comisioane ale imprumuturilor, uneori prea tarziu, atunci cand semneaza contractul, si nu fara sa supuna angajatii bancilor unui adevarat interogatoriu. Pentru a se asigura buna informare a clientilor si a se putea asigura o baza de comparatie pentru produsele de creditare ale bancilor, a aparut asa-numita Lege DAE (dobanda anuala efectiva, care cuprinde, pe langa dobanda, toate costurile unui credit). Legea se aplica numai pentru creditele de consum, nu insa si pentru cele imobiliare si ipotecare. In cazul creditelor pentru locuinte problema informarii si comparatiei este poate si mai importanta, tinand cont ca se intind pe o perioada indelungata si este vorba de sume foarte mari.

Pentru a permite o buna informare a clientilor si posibilitatea de a compara pe baza unui numitor comun numeroasele oferte de credit ipotecar, bancile din statele dezvoltate ale Uniunii Europene au adoptat un Cod de conduita cu privire la informatiile pre-contractuale pentru imprumuturile ipotecare. Aceste institutii creditoare se angajeaza sa ofere persoanelor care doresc un credit ipotecar informatii generale si personalizate despre un astfel de produs, in faza pre-contractuala. Modul de prezentare a datelor a fost standardizat intr-un formular de informare. Practic, aceasta oferta de creditare a bancii nu are o valoare juridica, decizia finala de acceptare a ei apartinand in totalitate consumatorului.

Intr-un astfel de document, banca trebuie sa precizeze clar care este dobanda si, daca este cazul, modul in care aceasta variaza, indicii dupa care este indexata, perioada la care se realizeaza acest lucru, precum si dobanda penalizatoare. De asemenea, oferta cuprinde valoarea dobanzii efective si costurile pe care consumatorul trebuie sa le suporte pentru a accesa creditul, indiferent daca sunt controlate direct sau indirect de catre banca. Institutia creditoare trebuie sa ofere o estimare a acestor costuri si sa precizeze daca se platesc indiferent de raspunsul pe care banca il da cererii de credit. In aceasta categorie sunt incluse costuri cu evaluarea proprietatii, taxe notariale, comisioane si taxe percepute la acordare. Pe langa acestea, clientul este informat si despre costurile legate de asigurari. O alta sectiune vizeaza rambursarea anticipata, unde banca trebuie sa precizeze termenii si conditiile in care este posibil acest lucru, precum si costul acestei operatiuni. De asemenea, clientul afla despre rata lunara si primeste graficul de rambursare al imprumutului.

Aderarea la acest cod de conduita este una voluntara, iar de la intrarea lui in vigoare (septembrie 2002) au aderat peste 3.600 de institutii financiare din Uniunea Europeana, care ofera astfel de servicii. Este vorba de majoritatea institutiilor creditoare din Belgia, Cehia, Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Franta, Irlanda, Italia, Cipru, Luxemburg, Ungaria, Olanda, Norway, Austria, Portugalia, Slovacia, Finlanda, Suedia si Marea Britanie, in timp ce in tari precum Spania transparenta si protectia consumatorului de produse si servici bancare sunt foarte bine asigurate de legislatia in vigoare.

Bogdan Popescu
bogdan.popescu@bankingnews.ro

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos