Clientii vor o lege care sa-i protejeze de practicile incorecte ale bancilor

Clientii vor o lege care sa-i protejeze de practicile incorecte ale bancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va initia, pana la sfarsitul acestei veri, un proiect de lege prin care se doreste mai multa transparenta din partea bancilor fata de clientii lor, precum si asigurarea unui grad mai ridicat de protectie a  acestora. Reprezentantii ANPC sustin ca noua lege va stabili formule clare si transparente de

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va initia, pana la sfarsitul acestei veri, un proiect de lege prin care se doreste mai multa transparenta din partea bancilor fata de clientii lor, precum si asigurarea unui grad mai ridicat de protectie a  acestora. Reprezentantii ANPC sustin ca noua lege va stabili formule clare si transparente de calcul al dobanzii variabile, astfel incat clientii sa aiba o imagine clara  a pietei si sa poata alege oferta cea mai potrivita necesitatilor lor.

In conformitate cu  noile prevederi dobanzile practicate de banci pentru fiecare credit in parte ar urma sa fie formate din dobanda de baza a acelei banci plus o marja de profit si risc, nemodificabila. De aemenea, pentru modificarea dobanzii de baza, banca ar urma sa fie obligata sa notifice clientul prin extrasul de cont, iar clientul va avea optiunea sa accepte majorarea dobanzii, sau sa ramburseze integral creditul si sa il transfere la o alta banca. Extrasul va fi transmis clientului prin posta, sau va fi pastrat in banca, la dispozitia lui, acesta avand posibilitatea sa aleaga una din variante la semnarea contractului. Totodata, vor fi stabilite unele comisioane nemodificabile ca valoare, fixa sau procent, pe toata durata derularii unui contract de credit, iar aceste comisioane vor putea fi modificate doar in sensul diminuarii sau eliminarii lor.

“Propunerea legislativa a ANPC vine ca urmare a unor controale in 20 de institutii financiare. Am ajuns la concluzia ca, in prezent exista lacune mari in ceea ce priveste respectarea drepturilor clientilor de catre institutiile financiare. Actuala legislatie este saraca in modul de stabilire a dobanzilor variabile. Unele banci recurg la practici inselatoare ademenind clientii cu dobanzi avatajoase, iar ulterior acestea sunt modificate. In acest fel, concurenta a fost distorsionata. Nu putem vorbi despre existenta unei concurente loiale din moment ce clientii sun informati eronat asupra produselor, neputand face o comparatie a ofertelor de pe piata. De aceea, bancile ar trebui sa fie mai transparente, clientii avand posibilitatea sa aleaga mai simplu oferta cea mai buna”, a declarat  presedintele ANPC, Dan Vlaicu. El a precizat ca, atunci cand va fi stabilita o dobanda de baza a bancii si o marja fixa de profit si risc, marirea sau micsorarea dobazii se va face atat pentru clientii vechi, cat si pentru cei noi.

O alta propunere facuta de ANPC este si introducerea obligativitatii bancii de a oferi clientului contractul de credit cu 10 zile inainte de semnarea efectiva, astfel incat acesta sa aiba timp suficient pentru a-l studia. ”Dat fiind faptul ca in cazul creditelor ipotecare sumele contractate sunt mari, este necesar ca beneficiarul sa aiba posibilitatea sa il studieze. Astfel, vom propune ca bancile sa lase contractele 10 zile la dispozitia clientilor, acesta propunere nefiind obligatorie pentru clienti, ci doar pentru banci. Cei care vor dori sa semneze contractul mai repede, vor avea posibilitatea sa o faca”, a spus presedintele ANPC, precizand ca noua lege nu va putea fi aplicata retroactiv.

“ANPC a discutat cu reprezentantii Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) aspectele ce tin de scaderea riscului afectarii intereselor economice ale consumatorilor, urmand ca in perioada urmatoare sa se stabileasca masurile care se impun pentru ca sectorul financiar-bancar romanesc sa se caracterizeze prin transparenta, relatie deplin corecta cu clientul, competitie loiala intre institutiile bancare", a mai mentionat Vlaicu.

In acest sensa a fost creat un grup de lucru operativ la nivelul ambelor institutii, care va continua analiza si va stabili procedura aplicarii deciziilor luate. Un prim pas ar putea sa il constituie implementarea unui cod de bune practici in domeniul bancar, decizie ce apartine bancilor, dar care reprezinta o conditie pe piata financiara mondiala. ANPC are in vedere si necesitatea educarii consumatorului de servicii bancare, acest lucru fiind posibil prin campanii de informare publica sustinute la nivel national. in realizarea acestora ne bazam, in primul rand, pe sustinerea principalilor actori implicati in acest proces, respectiv institutiile bancare.

ANPC a luat in calcul si practicile unor banci de a percepe costuri umflate pentru acordarea  scrisorilor de refinatare. Astfel, daca in cazul oricarui extras bancile percep costuri mici, de valoarea catorva lei sau euro, in cazul scrisorilor de refinatare costurile ajung pana la 150 de euro."Aceste practici sunt incorecte de aceea vom discuta  cu reprezentantii ARB si acest aspect si vom incerca sa intreprindem anumite masuri", a conchis Vlaicu.

Ludmila Cucia

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos