credius.ro

Cine va media conflictele dintre banci si clienti

19 ianuarie 2010

In aceste zile, in mediul financiar-bancar se da o lupta la nivelul declaratiilor intre Asociatia Romana a Bancilor si Uniunea Mediatorilor Bancari, marul discordiei fiind constituit de cine este mai indreptatit sa-si asume rolul de mediator in conflictele dintre institutiile de credit si clienti. In fapt, Asociatia Romana a Bancilor a simtit nevoia sa se delimiteze de proiectul Uniunea Mediatorilor Bancari, entitate infiintata pe 11 noiembrie 2009, ca asociatie profesionala a mediatorilor, specializata in medierea conflictelor dintre banca, societati de leasing, asigurari si clientii acestora. "Asociatia Romana a Bancilor aduce la cunostinta clientilor institutiilor de credit, persoane fizice si juridice, si canalelor media, pentru corecta si completa lor informare, ca Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania - entitate recent infiintata - nu reprezinta materializarea proiectului pe care si l-au propus ARB si comunitatea bancara", se arata in comunicatul de presa al asociatiei. Interesant este faptul ca ARB nu s-a marginit la aceste precizari, adoptand si o atitudine agresiva la adresa Uniunea Mediatorilor Bancari, subliniind ca Asociatia va continua procedurile pentru infiintarea unei entitati cu sarcini de mediere in domeniul bancar "care sa fie acceptata si recunoscuta de comunitatea bancara si al carei nivel de profesionalism si cunoastere a activitatii bancare sa reprezinte garantia unei analize competente si pertinente a cauzelor supuse medierii, asigurand pe cale de consecinta o decizie corecta care sa vina in intampinarea asteptarilor celor ce apeleaza la serviciile acestei entitati".

Raspunsul Uniunii Mediatorilor Bancari nu a intarziat sa apara si, prin vocea presedintelui institutiei - Tudor Tatu, a declarat ca entitatea nou infiintata functioneaza conform legislatiei din Romania. "Dupa ce ani de zile s-a incercat crearea unei institutii care sa incerce solutionarea conflictelor intre banci si cientii lor, dupa ce initiativa Asociatiei Romane a Bancilor de infiintare a Mediatorului Bancar treneaza din 2006, fiind avizata negativ de Consiliul Concurentei si Consiliul de mediere, inclusiv instanta de judecata, cu tot acordul Bancii Nationale a Romaniei, iata ca s-a constituit Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania, formata din mediatori autorizati in conditiile L-192/2006 privind medierea, organizarea si exercitarea profesiei de mediator, inscrisi in Tabloul mediatorilor autorizati. Uniunea Mediatorilor Bancari este infiintata prin hotarare judecatoreasca,definitiva si irevocabila in baza Actului Constitutiv si a Statutului propriu,fiind inregistrata in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor existent la Judecatoria Sectorului 2, are CIF si cont bancar, nefiind un produs al proiectului ARB", subliniaza Tudor Tatu. Presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari este de parere ca o eventuala institutie asemanatoare Avocatului poporului (Ombudsman) pentru domeniul bancar, ce ar urma sa fie infiintata, nu se poate numi Mediatorul Bancar din urmatoarele motive:
- medierea este definita ca o alternativa de solutionare a conflictelor, pe cale amiabila, prin apelarea la o terta persoana autorizata ca mediator in conditiile Legii nr. 192/2006, practicarea medierii de persoane neautorizate fiind considerata infractiune, prin recentele modificari ale legii;
- mediatorul isi exercita atributiile cu consimtamantul si la alegerea partilor, nu desemnati de conducerea unei institutii, cu respectarea principiilor medierii, respectiv independenta fata de parti, impartialitate, neutralitate si confidentialitate;
- persoanele aflate in orice fel de raporturi cu bancile – serviciu, colaboratori dintre mediatorii autorizati, asociatie patronata de banci, nu se vor putea numi mediatori, pentru ca nu ar respecta legislatia si practica internationala si nationala in domeniul medierii;
- un mediator nu face cercetari, nu emite hotarari, ci ajuta partile sa ajunga la o solutie convenabila pentru ele, dincolo de formalismul si birocratia institutiilor judiciare si jurisdictionale.

"Chiar daca altii considera necesar acest Ombudsman bancar, el ar fi tot o institutie publica cu rol jurisdictional, care nu ar fi de preferat ca si instantele, pentru solutionarea litigiilor intre banci si clienti, in plus, cum ar fi daca s-ar infiinta cate un Ombudsman pentru fiecare domeniu in care exista conflicte intre furnizori si consumatori? Clientii nemultumiti de relatia cu bancile vor putea sa se adreseze in continuare, in afara de mediatorilor bancari, la Protectia Consumatorilor sau in instantele de judecata. Daca va fi infiintata institutia Ombudsman-ului Bancar, acesta nu va media conflictele intre banci si clientii lor, nu va da hotarari in favoarea uneia din parti, ci probabil, va incerca sa verifice administrativ temeinicia reclamatiilor si sa emita recomandari si eventual sanctiuni pecuniare in cazul dovedirii vinovatiei bancilor. Deci va fi o institutie publica cu atributii administrativ-jurisdictionale asemanatoare Avocatului poporului sau Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului", precizeaza Tudor Tatu.

Indiferent de aceste autoritati sau existenta instantelor de judecata, partile conflictului au posibilitatea sa solutioneze conflictul dintre ele pe cale amiabila, prin mediere, cu ajutorul mediatorilor Uniunii Mediatorilor Bancari, gasindu-se o solutie reciproc acceptata, cu avantaje pentru ambele parti, mai rapida, mai putin costisitoare, confidentiala, ca alternativa la hotararile institutiilor cu atributii judiciare sau jurisdictionale deja existente in Romania. Noile modificari survenite la legea medierii,intrate in vigoare la data de 06.12.2009,interzice practicarea profesiei de mediator in alte conditii decat cele prevazute in L 192/2006, calificandule drept infractiune. "Uniunea Mediatorilor Bancari nu se va angaja in nicio actiune care contravine principiilor sale, statutului, ordinii publice si legislatiei in domeniu, interfereaza activitatile unor organizatii politice sau institutii publice, afecteaza prestigiul si unitatea mediatorilor si ale profesiei", conchide presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari.

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro