credius.ro

Cine finanteaza un businessman nou-nascut

19 mai 2006

Stiu ca in Occident un om care vrea sa initieze o afacere se poate baza pe sprijinul unei banci pentru a-si asigura finantarea necesara punerii in practica a noii sale idei. Si in  Romania, cel putin la nivel declarativ, exista credite start-up incluse de cateva banci in portofoliul de produse. Mi-am propus sa aflu daca o afacere mioritica poate miza pe finantare de la o banca de la zero ... fapt pentru care am "evaluat" cel mai mediatizat dintre creditele start-up, oferit de Banca Transilvania.

Start-up pe e-mail...

Care sunt principalele elemente ce conteaza in analiza eligibilitatii? Cum arata o afacere "sanatoasa"? Cate solicitari a primit Banca Transilvania si cate credite a acordat? Care sunt motivele principale pentru care nu s-au finalizat unele dintre solicitari? Cum arata afacerile finantate de Banca Transilvania de la zero. Ce sanse sunt ca afacerea sa fie suplimentar sustinuta financiar, dupa cat timp si in ce conditii?

Multe intrebari... si probabil ca romanii care vor sa porneasca o afacere mai au in minte si altele. Eu am posibilitatea sa primesc raspunsuri direct de la sursa: Andrei Dudoiu, Director Executiv Divizia Companii si Retea Bucuresti la Banca Transilvania. Suntem foarte ocupati amandoi, motiv pentru care comunicarea noastra se poarta in mediul virtual. E-mail-urile incep sa curga de o parte si de alta. Domnia sa raspunde... eu tot mai am nevoie de precizari!

Stiam de anul trecut ca "trenul IMM" al Bancii Transilvania a oprit intr-o gara pe 15 setembrie pentru a lansa produsul start-up. De altfel, trebuie sa va destainui ca daca la acea data Banca Transilvania nu ar fi lansat un produs pentru dezvoltarea ideilor de afaceri as fi pus pariu ca institutia nu ar fi putut realiza obiectivul "Banca Transilvania - Banca nr. 1 pentru IMM". "Start up" era practic cel de-al treilea produs din portofoliul creditelor dedicate exclusiv IMM-urilor, dupa Creditele 1 ora: pentru capital de lucru, fara garantii, respectiv pentru investitii, fara aport propriu.

Andrei Dudoiu este ferm convins ca "antreprenorul sau cel care are dorinta de a deveni pentru prima data antreprenor ar trebui sa ne demonstreze ca ideea/viziunea lui are sanse sa devina o afacere de succes". Oficialul Bancii Transilvania spune ca argumentele importante favorabile acestei demonstratii ar fi: domeniul conventional al afacerii propuse, experienta relevanta pentru demararea afacerii respective, constientizarea si asumarea obiectivelor pe care si le-a propus in cadrul noii afaceri, cunoasterea competitiei si identificarea elementelor de diferentiere fata de aceasta. "Practic planul de afaceri si prognoza fluxului financiar aferent sunt construite impreuna cu analistul nostru de credite si tot impreuna vor ajunge la concluzia finala referitoare la viabilitatea respectivei idei de afacere", subliniaza Director Executiv Divizia Companii si Retea Bucuresti la Banca Transilvania.

Banca Transilvania a sprijinit 42 de idei de afaceri  (daca numaram doar creditele acordate firmelor noi pe structura acestui produs standard)

Andrei Dudoiu imi dezvaluie (pe e-mail!) ca numarul de clienti care au solicitat un credit "Start Up" se ridica la aproximativ 210, din care 42 au beneficiat de banii necesari demararii afacerii. Principalele neajunsuri ale clientilor in accesarea acestui produs au fost lipsa giranti sau lipsa aportului propriu. Interesant este faptul ca oltenii sunt cei mai vizibili in topul businessmanii nou-nascuti, care au primit finantare de la Banca Transilvania, sucursala Craiova avand cele mai multe credite Start-Up acordate pana in acest moment.

Ce afaceri primesc "ajutor"

Principalele activitati creditate se regasesc in domeniile de productie de mobila sau tamplarie PVC, cabinete medicale, transport, constructii, productie incaltaminte si confectii, intretinere si reparatii auto/spalatorie auto, productie aparatura si instrumente medicale (stomatologie), intretinere corporala (sala fitness), coafor si pizzerie.

"Primele trei-patru categorii ar reprezenta in general idei destul de usor de finantat pe structura acestui produs. Avem deja clienti finantati cu produsul Start-Up care au avut o dinamica foarte buna si carora le-am acordat si produse de finantare din categoria creditelor rapide", evidentiaza Andrei Dudoiu.

Exemplele "vorbesc" intotdeauna

"Filosofic spus, afacerea sanatoasa este cea care produce valoare adaugata pe termen lung actionarilor sai si partenerilor de afaceri (inclusiv bancari). Ca sa intru in meandrele concretului, cred ca cel mai bine ma folosesc de un exemplu real din ograda noastra, preluat de la colegii din Deva: o afacere la inceput de drum care se ocupa de furnizarea de servicii Internet (atat pentru consumatori individuali cat si companii), dupa efectuarea investitiei initiale in echipamente, a intervenit nevoia de capital de lucru pentru plata anumitor furnizori.

Administratorul era foarte tanar - 19 ani - si la prima vedere ai fi putut avea impresia ca nu are experienta sau ca nu stie ce face, dar nu era deloc asa. Impreuna cu asociatul companiei respective - inginer de profesie - formau o echipa in adevaratul sens al cuvantului: erau dispusi sa garanteze impreuna cu locuintele proprietate personala si cunosteau/simteau foarte bine afacerea, concurenta, avantajul concurential.

In ceea ce priveste evolutia afacerii, daca in momentul acordarii creditului aveau incheiate 20 de contracte de furnizare servicii Internet, astazi (dupa aproximativ 6 luni) au peste 180; si serviciul datoriei fata de banca este foarte bun. Afacerea a fost mica, dar si cu ajutorul nostru creste... Asa ca, odata ce si realitatea demonstreaza ca start-up-ul a devenit o afacere pe termen lung, putem interveni cu finantare suplimentara. Nu exista nici o regula in ceea ce priveste cat, cand si cum - depinde de fiecare afacere in parte", cam asa a vorbit Andrei Dudoiu despre posibilitatea sprijinirii afacerii in toate etapele sale.

Noii intreprinzatori raspund la 15 intrebari

Ionut Patrahau, directorul general adjunct al bancii, spunea la conferinta de presa prilejuita de lansarea produsului Start-up ca noul intreprinzator poate accesa un imprumut de maximum 25.000 de euro (echivalent in lei), raspunzand unui set de 15 intrebari cuprinse in chestionarul special in baza caruia se face analiza potentialului afacerii.

"Doar prima intrebare este eliminatorie. Ea se refera la ce fel de afacere intentioneaza sa inceapa cel care vine la banca. Daca este o afacere conventionala si este capabil sa dea cinci exemple de afaceri similare, poate raspunde la urmatoarele intrebari", a subliniat Ionut Patrahau. Toate intrebarile au ca subiect ideea de afacere cu care vine clientul.

Oficialul Bancii Transilvania a declarat ca daca potentialul client nu da raspunsul corect la una dintre intrebari, i se va arata unde a gresit. "Il vom trimite acasa sa aprofundeze problema. Dupa ce stie raspunsul corect, clientul va veni din nou la banca pentru a continua procesul de aprobare a creditului", a mai spus directorul general adjunct al bancii.

Doua dintre conditiile importante pentru accesarea unui credit start-up de la Banca Transilvania sunt reprezentate de aportul propriu de 25 la suta din suma finantata si prezentarea celor doi giranti - pot fi parintii, prieteni sau cunostinte, care sa fie dispusi sa garanteze pentru seriozitatea ta si implicit a ideii tale de afaceri.

Cornel Dinu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro