credius.ro

Ce vor sa faca bancile pentru educarea consumatorilor

15 ianuarie 2008

In februarie anul trecut, bancile au initiat o serie de proiecte menite sa imbunatateasca colaborarea cu clientii. Cel mai amplu si de durata este cel ce vizeaza educarea consumatorilor, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea aratand ca aceasta actiune este una care se va desfasura pe termen lung si aproape continuu. Realizarea unei strategii si program de educarea consumatorului a revenit Comitetului pentru Initiative Speciale (SPI), un parteneriat intre ARB, BNR, Ministerul Finantelor si Protectia Consumatorului, sprijinit de Programul Convergence, administrat de Banca Mondiala.

Primele rezultate concrete ale strategiei de educarea a consumatorului de produse si servicii financiar-bancare ar trebui sa se vada anul acesta. Programul va debuta cu actiuni simple, care implica eforturi reduse din partea partenerilor - banci, ONG-uri si institutii guvernamentale. Este vorba in principal despre ghiduri de informate privind contractarea de credite si economisire. „Cateva din actiunile foarte posibile sunt cele referitoare la realizarea de ghiduri in ceea ce priveste contractarea de credite si pentru economisire. Am decis sa incepem cu aceste actiuni mai simple, care nu implica neaparat foarte multe resurse si un efort financiar deosebit, precum aceste ghiduri, pe care bancile ar urma sa le distribuie si sa le publice pe site-urile proprii”, ne-a declarat Oana Nedelescu, membru al secretariatului SPI.

Initial insa programul pentru educarea consumatorilor era mult mai amplu si complex. Acesta includea in prima lui faza proiecte precum campanii media, crearea unei pagini web pentru informarea financiara a consumatorilor, modificarea si imbogatirea informatiilor existente pe paginile institutiilor implicate, sisteme de avertizare a consumatorilor, includerea de notiuni de educatie financiara in programa scolara, site-uri pentru compararea produselor financiare. Responsabilii cu realizarea strategiei au ales insa o abordare pas cu pas, astfel de proiecte urmand sa fie initiate in anii urmatori. „S-a produs o reorientare catre acele activitati care ar putea fi fezabile pentru anul acest, programul de educare urmand sa evolueze cu alte produse. Trebuie insa sa ne punem de acord cu cei care vor fi implicati direct in proiect”, declara Oana Nedelescu.

Reprezentatul SPI se declara optimist in ceea ce priveste interesul partilor implicate pentru realizarea unor proiecte mai complexe si sensibile, precum aplicatiile online pentru comparea produselor bancilor. „Nu vad de ce nu bancile ar fi de acord cu astfel de proiecte, precum site-uri de comparare a produselor”, este de parere Oana Nedelescu. La fel ca intreaga strategie, si aceste site-uri vor fi construite la inceput pentru comparea de produse simple, precum conturile curente, urmand apoi sa fie extinse catre credite.

Oficialul SPI spune ca lucrul la proiectele initiale ale strategiei de educare a consumatorului, precum ghidurile pentru creditare si economisire, va fi initiat in perioada februarie-martie. „Avem o aprobare de principiu a partenerilor. Intr-o luna-doua vom initia lucrul la aceste proiecte concrete”, declara Oana Nedelescu. Potrivit graficului de implementare, ghidurile de informare a consumatorilor ar trebui sa devina realitate spre sfarsitul acestui an.  

Bogdan Popescu

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro