credius.ro

Cardurile pun stapanire pe romani

8 decembrie 2006

Romanul s-a emancipat. Daca in urma cu cativa ani parea aproape imposibil ca "plasticul" sa se impuna pe meleagurile mioritice ca instrument de plata utilizat constant, astazi cardul isi face loc in tot mai multe portofele. Bancile au simtit tentatia pe care o au cardurile asupra romanilor, asa ca si-au intensificat activitatea pe acest segment de produse. Asa au aparut cardurile destinate in mod special achizitionarii de benzina, pantofi sau bilete de avion. Acestea sunt numai cateva exemple iesite din comun, care practic au revolutionat in ultima vreme piata cardurilor din Romania.

Cardurile bancare din circulatie au crescut cu peste doua milioane in perioada octombrie 2005-octombrie 2006, ajungand la 8,76 milioane - potrivit datelor centralizate de BNR. 29% din aceasta crestere se datoreaza bucurestenilor, unde cardurile din circulatie au crescut cu 582.000 in aceeasi perioada. Practic, piata cardurilor din Bucuresti a crescut de trei ori in ultimii patru ani, de la 700.000 in 2002 la 2,1 milioane in 2006, fiind puternic influentata de marile lanturi de magazine care accepta plata prin card si de oferta de credite pe card cu perioada de gratie la rambursare. Mai mult, emitentii - atat bancari cat si nebancari - au dezvoltat parteneriate si au lansat o serie de carduri de credit de tip co-branded cu aceste lanturi de magazine (BRD Finance cu Real, Rombiz, Carrefour, Praktiker si Diverta, BCR cu Altex si Univers'All, Estima Finance cu Domo etc.)

"Contributia pietei bucurestene la cresterea pietei cardurilor din Romania este in fapt mult mai mare daca luam in calcul faptul ca toti emitentii nebancari si-au concentrat activitatea pe aceasta piata", potrivit NO-CASH. "EFG Retail Services, BRD Finance Credite de Consum, Estima Finance si Cetelem au pus in circulatie in jur de 650.000 de carduri in ultimii doi ani si jumatate, iar procentul cardurilor nebancare emise in afara Bucurestiului este de sub 20%." a mai adaugat sursa citata.

Celelalte piete ca importanta sunt Cluj - 445.300 carduri, Timis - 332.552 si Brasov - 301.957. Urmeaza o serie de opt judete cu peste 200.000 de carduri (Arges, Bacau, Bihor, Constanta, Dolj, Galati, Hunedoara si Iasi). Cea mai scazuta performanta pe emitere se inregistreaza in judetele Giurgiu (42.700 carduri) si Calarasi (54.000 carduri).

Calatorii cu avionul pe card

Unul dintre cele mai de succes carduri din lume, cel "co-brandat" in parteneriat cu o companie de transport aerian, a aparut si in Romania. Cardul de credit TAROM Amex este oferit de Bancpost si compania TAROM, sub sigla American Express. Produsul este o premiera pentru Romania. Lipsa unui astfel de card era deplansa de curand de vicepresedintele Visa CEMEA, Catalin Cretu, care aprecia ca acest tip de card co-branded este unul dintre factorii care impulsioneaza semnificativ utilizarea "plasticelor" in orice tara. Bancpost si Tarom au lansat, in premiera, un card de credit co-branded, afiliat la reteaua American Express, destinat in special persoanelor care calatoresc frecvent cu avionul. Cardul va fi disponibil in variantele Classic si Premium, cu limite de creditare de 30.000 de lei, si, respectiv, 75.000 de lei. Cardurile vor putea fi folosite pentru plati la comercianti si retragere de numerar, iar posesorii vor castiga mile virtuale, care pot fi utilizate pentru plata zborurilor Tarom. Dobanda anuala perceputa pentru cardul Classic este de 26,9%, iar pentru cel Premium de 24,9%. Cardurile beneficiaza de o perioada de gratie de 55 zile, iar suma minima care trebuie rambursata lunar este de 3% din valoarea cheltuita. In perioada 15 noiembrie 2006-15 februarie 2007, milele acumulate de posesorii cardurilor vor fi dublate. "Milele sunt transformate in puncte, iar la un anumit numar de puncte clientul poate beneficia de o calatorie gratuita pe o anumita ruta Tarom", a declarat directorul general al operatorului aerian, Gabriel Dumitrescu.

Benzina in rate!

OTP Bank Romania si MOL Romania Petroleum Products au lansat cardul de credit co-branded "OTP-MOL", emis sub sigla MasterCard. Acesta este primul card de credit co-brand de tip "fuel card" emis de o banca romaneasca in cooperare cu unul dintre cei mai mari distribuitori de carburanti din Romania - reteaua de benzinarii MOL. Oricine isi face cumparaturile in statiile MOL si plateste cu acest card beneficiaza de un numar dublu de puncte MultiBonus, atunci cand utilizeaza cardul "MOL MultiBonus" (cardurile "OTP-MOL" si "MultiBonus" se pot emite concomitent). MultiBonus este un program de loialitate pe termen lung menit sa ii recompenseze pe clienti pentru ca aleg sa alimenteze de la benzinariile MOL. De fiecare data cand cumpara produse de la MOL, ei primesc puncte MultiBonus care pot fi transformate in diferite produse comercializate in statiile MOL, sau pot alege dintr-o serie intreaga de cadouri din catalogul MultiBonus. In plus, posesorii cardului de credit OTP-MOL se vor putea bucura si de alte avantaje deosebite, dintre care mentionam: limita de credit de pana la 3 venituri nete lunare (maxim 2,000 RON); dobanda "zero" pe o perioada de maximum 55 de zile, pentru tranzactiile efectuate la comerciantii acceptatori; emitere gratuita a cardului pana la 31 martie 2007; administrare gratuita in primul an de utilizare; suma minima de plata lunara de numai 5% din creditul utilizat; dobanda preferentiala pentru creditul utilizat, perceputa dupa perioada de gratie.

Pantofi pe card!

EstimaFinance a incheiat cu succes faza pilot care s-a desfasurat in magazinele Leonardo din cinci orase. Din septembrie a.c., cand s-a lansat faza pilot, si pana in prezent, s-au emis peste 1.000 de carduri co-branded EstimaBonus-Leonardo. "Suntem multumiti ca mai mult de 60% din clientii originati in Leonardo s-au reintors in magazinele Leonardo pentru a efectua una sau mai multe cumparaturi. Aceasta inseamna ca oamenii "simt" utilitatea cardului", a declarat Rodica Grosu, Credit Cards & Alternative Delivery Channels, Estima Finance. Cardul EstimaBonus-Leonardo este promovat direct in magazinele Leonardo. Practic in timp ce clientul probeaza pantofii doriti, are supriza sa fie intrebat de referentul Estima daca nu ar dori sa-si cumpere si mai multi pantofi in rate cu dobanda zero. "Eu sunt o mare consumatoare de pantofi si de multe ori imi vine greu sa ma limitez la o singura pereche. De aceea mi se pare o idee incredibila sa-ti ofere cineva posibilitatea esalonarii in rate fara dobanda. Si dupa cum a aratat faza pilot sunt clienti care gandesc in acelasi mod", a mai declarat sursa citata. In luna decembrie a.c., clientii pot cumpara cu EstimaBonus din magazinele Leonardo in 4 rate fara dobanda. Daca prefera sa-si esaloneze datoria in mai multe rate, clientii pot opta pentru achizitie in 5 sau 6 rate, caz in care isi vor suporta costul finantarii (2,2%/luna). Procesul de emitere al cardului este extrem de flexibil, clientul trebuind sa completeze o simpla cerere de emitere card in magazin. Limita de creditare variaza si se calculeaza in functie de veniturile clientului precum si in functie de alti factori calitativi. Chiar daca acest model de emitere card este destul de inovativ pentru piata romaneasca, in strainatate majoritatea magazinelor care se respecta ofera clientilor un card de credit co-branded. De regula clientii care tocmai au cumparat bunuri din magazin sunt atrasi sa aplice si pentru cardul de credit prin oferirea unui discount. EstimaBonus-Leonardo poate fi utilizat in reteaua de magazine partenere EstimaBonus, dintre care 80 sunt magazine Leonardo. Oficialii companiei isi propun in viitorul apropiat sa creasca atractivitatea produsului prin relansarea cardului sub licenta MasterCard.

Gabriela Dinu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro