credius.ro

Biroul de Credit ar putea schimba obiceiurile de plata ale romanilor

11 iulie 2007

In curand, institutiilor financiar – bancare ce participa la constituirea bazei de date pozitive li se vor alatura si firmele de telefonie. Nu este exclusa nici posibilitatea ca intr-un viitor mai indepartat si alti furnizori de servicii sa se alature la sistem. Colectarea si procesarea datelor pozitive sau negative de la cat mai multe banci, IFN-uri, companii de leasing, companii de asigurari si operatori de telefonie va face posibila crearea unui profil real al obiceiurilor de plata al potentialilor viitori clienti bancari. Astfel vor putea fi emise scrisori de bonitate care vor contine informatii detaliate asupra capacitatii de plata a clientului.

Afilierea firmelor de servicii la sistemul Biroului de Credit, prin oferirea de informatii pozitive ar putea fi o buna modalitate de educare a romanilor, in sensul schimbarii obiceiurilor de plata. Cel mai adesea, datorita programului de lucru prelungit, locuitorii din orasele mari intarzie sa-si plateasca facturile. Aceste intarzieri le-ar putea influenta negativ scoringul in momentul in care vor dori sa contracteze un credit.

Pentru a scapa de grija intarzierii la achitarii facturilor, bancile au pus la dispozitia clientilor instrumente de genul 'direct debit'. Astfel, posesorii de conturi bancare isi pot achita lunar facturile la cablu, TV, energia electrica, telefonie mobila, etc prin debitarea contului, banca preluand grija platii facturilor catre furnizori. Insa, pentru a face din contul curent un 'instrument de plata" este nevoie de o colaborare stransa intre furnizorii de utilitati si banci. De exemplu, in Uniunea Europeana atat bancile cat si furnizorii de servicii au incurajat platile alternative, astfel ca majoritatea facturilor emise cu frecventa regulata sunt achitate prin direct debit.

In principiu, si in Romania cea mai mare parte a furnizorilor de utilitati sunt interesati de posibilitatea achitarii facturilor prin sistemele moderne de incasare. Insa, de la a fi interesat si pana la a realiza acest lucru este o distanta mare. Chiar daca majoritatea furnizorilor de utilitati si-au implementat acest serviciu, nu l-au perfectionat, iar erorile nu au intarziat sa apara. Sunt destul de cunoscute cazurile in care facturile platite prin direct debit sau la bancomatelele ce ofera optiunea de plati nu au fost procesate corect de beneficiari. Pana si oficialii bancilor au recunoscut ca unele dintre companiile furnizoare de utilitati care ofera solutii alternative de plata ar trebui sa isi mai perfectioneze acest sistem pentru a elimina erorile.

Pana la perfectionarea sistemului, romanii nu se vor grabi sa isi achizitioneze astfel de servicii daca nu vor avea garantia ca le va rezolva cea mai mare parte a nevoilor. Ei vor continua sa alerge de la un ghiseu la altul, preferand sa se asigure personal ca si-au achitat datoriile, chiar daca in acest mod, sansele de a achitare tardiva a facturilor sunt mai mari.

Insa spectrul raportarii ca rau-platnici la Biroul de Credit, ii va convinge sa fie la zi cu platile, indiferent de modalitatea de plata pe care o vor alege. 

In momentul de fata, 11 banci, doua IFN-uri si o societate de leasing ofera pe langa situatia restantelor si informatii pozitive la Biroul de Credit. Potrivit oficialilor, discutiile pentru participarea firmelor de telefonie mobila la constituirea bazei de date pozitive sunt in stadiu avansat. 

Cosmin Meleaca

 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro