credius.ro

Bancile se cearta pe Biroul de Credit

5 ianuarie 2007

Faptul ca Biroul de Credit ar putea furniza asa-numitele certificate de buna purtare pentru clientii bancilor naste controverse in mediul bancar. Asta deoarece implementarea eficienta unui astfel de sistem se poate realiza numai in cazul in care toate bancile ar furniza in baza de date a Biroului si date pozitive despre romanii care au contractat credite. Practic, o parte dintre banci se opun ideii de a transmite date despre toate creditele acordate clientilor persoane fizice, indiferent daca acestia inregistreaza restante sau nu.

In fapt, posibilitatea ca Biroul de Credit sa furnizeze un rating pentru clientii bancilor este unul dintre obiectivele prioritare ale institutiei. Aceasta reprezinta faza a III-a a dezvoltarii Biroului de Credit, dupa cum se precizeaza si pe site-ul institutiei (www.birouldecredit.ro) in sectiunea proiecte, etapa „dedicata dezvoltarii scoringului, un produs care va oferi o imagine sintetica si nuantata in acelasi timp a comportamentului debitorului, usurand astfel decizia de creditare”. Pentru a ajunge insa la acest pas, Biroul de Credit are de implementat faza a II-a, cea care presupune extinderea si generalizarea furnizarii de informatii pozitive de catre banci. De altfel, presedintele Biroului de Credit, Serban Epure ne declara in primavara anului trecut ca obiectivul prioritar al institutiei este atragerea cat mai multor banci pe faza a II-a.

„Extinderea participarii in general si, in special, extinderea participarii pe faza II, inregistrari pozitive, este principalul obiectiv al acestui an (n.r. 2006). Pana acum 5 banci si o societate de leasing transmit date pozitive la Biroul de Credit. Ne asteptam ca in acest an si alte banci si alti participanti non-bancari sa ne trasmita date pozitive” - spunea pe atunci Serban Epure. Din pacate, pana la sfarsitul anului 2006, numai doua banci au mai fost de acord sa transmita informatii pozitive.

Ziarul Gandul vorbeste pe larg in editia de astazi despre posibilitatea ca Biroul de Credit sa furnizeze bancilor evaluari ale clientilor. Informatia este furnizata de directorul Biroului de Credit, care precizeaza ca este posibil ca, incepand din 2008, acest sistem de scoring sa inceapa sa functioneze. Evaluarea clientului va fi realizata pe baza istoricului de plata al acestuia, ceea ce va permite  furnizarea unei predictii a comportamentului viitor. BankingNews i-a solictat lui Serban Epure detalii despre proiect, insa domnia sa a refuzat sa ofera orice fel de informatii legate de acest subiect, invocand decizia Consiliului de Administratie al institutiei de a comunica cu mass-media numai prin canale oficiale (comunicate de presa).

Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea, confirma interesul mediului bancar pentru implementarea unui astfel de sistem. „Este un deziderat al nostru ca intr-o zi, pe baza informatiilor de care dispune, Biroul de Credit sa fie in stare sa dea asa numite 'certificate de buna purtare' unei persoane care doreste sa-si faca credit”, ne-a declarat Ghetea. Domnia sa explica insa ca acest lucru va fi posibil doar atunci cand toata informatia, pozitiva sau negativa, va fi acumulata de Biroul de Credit. „Sistemul de scoring va putea fi implementat daca toate bancile vor furniza informatii pozitive la Biroul de Credit”, subliniaza oficialul ARB.

Insa, generalizarea furnizarii de informatii pozitive catre Biroul de Credit intampina o mare problema: nu toate bancile sunt de acord.  Radu Ghetea vorbeste despre disputa bancherilor pe aceasta tema: „problema se va supune dezbaterii si aprobarii, dupa care se va lua o hotarare”. De altfel, unul dintre obiectivele ARB este reprezentat de „realizarea unei recomandari catre banci care sa sustina ideea unui protocol privind raportarea de informatii pozitive catre Biroul de Credit”. Motivul pentru care nu toti bancherii vad cu ochi buni acest proiect este furtul clientilor. „Aceasta este una dintre temerile unor banci, ca alte banci le-ar putea fura clientii”, afirma Ghetea. Domnia sa considera insa ca aceste temeri sunt nejustificate.

Una peste alta, cearta bancherilor este vizibila cu ochiul liber, interesele si riscurile legate de acest subiect fiind extrem de mari. Dupa cum ne-a explicat si presedintele ARB, astfel de diferenduri in mediul bancar se inregistreaza si in tari foarte dezvoltate ale Uniunii Europene, precum Anglia si Franta. Si aici, o parte dintre banci se tem ca ceilalti jucatori ar putea sa le fure clienti in urma raportarii generalizate a informatiilor pozitive. 

Bogdan Popescu
Cornel Dinu
www.dinucornel.ro

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro