credius.ro

Bancile mici au planuri mari

17 aprilie 2007

Mai multe banci din esalonul doi au avut evolutii remarcabile anul trecut, care s-au concretizat in cresteri importante ale afacerilor, triplari ale activelor sau avans de peste un punct procentual al cotei de piata. Rezultatele bune genereaza optimism, asa ca planurile pe care si le-au trasat pentru perioada urmatoare sunt ambitioase. Motorul acestor cresteri planificate este activitatea pe segmentul persoane fizice si IMM-uri.

Volksbank, locul 11 la sfarsitul anului trecut in clasamentul cotelor de piata dupa active, are ca obiectiv anul acesta intrare in Top 10. La finalul lui 2006, activele bancii erau evaluate la 1,38 miliarde euro, reprezentand o cota de piata de 2,7%. Fata de 2005, cota de piata a bancii s-a majorat cu 1,2 puncte procentuale. Viteza cu care a crescut banca anul trecut este printre cele mai mari, fiind depasita doar de BRD (1,3 puncte procentuale avans al cotei de piata in 2006). Pe acest trend, obiectivul bancii pare foarte realist, in conditiile in care este despartita de locul 10, ABN Amro, de 0,4 puncte procentuale. ABN Amro detinea la sfarsitul lui 2006 active in valoare de 1,56 miliarde euro si o cota de piata de 3,1%, in scadere cu 0,6 puncte procentuale fata de 2005. Volksbank vrea insa mai mult. Potrivit presedintelui Gerald Schreiner, banca vizeaza o pozitie in primii opt in urmatorii trei ani, iar intr-o perioada de cinci-zece ani chiar un loc in Top 5.

Pentru acest an, Volksbank vrea sa-si dubleze volumul de credite acordate, de la 800 milioane de euro la 1,6 miliarde euro. Initial obiectivele de crestere pe acest segment au fost de 600 milioane de euro, insa evolutiile foarte bune au determinat conducerea bancii sa ridice stacheta. La capitolul extindere teritoriala, vrea sa ajunga la 100 de unitati in franciza, dubland astfel numarul inregistrat la sfarsitul lui 2006. In ceea ce priveste unitatile proprii, tinta este de 130 la sfarsitul anului, la aceasta data functionand peste 90.

Ambitiosi sunt si grecii de la National Bank of Greece (NBG), prezenti in Romania prin  Banca Romanesca. Obiectivul lor este ajungerea la o cota de 5% pe piata creditelor pana in 2009, fata de aproape 3% cat au in prezent. Pentru a-si creste cota de piata, grecii sunt pregatiti sa isi sacrifice profitul, a carui valoare inainte de impozitare s-a ridicat anul trecut la 12,4 milioane euro. Atingerea obiectivelor pe piata romaneasca se va realiza printr-o crestere organica, explica cei din conducerea NBG. Pana in 2008, Banca Romaneasca vrea sa-si extinda reteaua de unitati la 190, in prezent functionand prin 80 de sucursale.

Banca Romaneasca a incheiat 2006 pe locul 12 in clasamentul dupa active. Valoarea acestora s-a ridicat la 1,05 miliarde euro, in crestere cu 58% fata de 2005, iar cota de piata a ajuns la 2,1%. Soldul creditelor era de aproape 700 milioane euro, cu 55% mai mult decat in anul anterior.

Dupa ce anul trecut a inregistrat o crestere de peste 3 ori a portofoliului de credite, OTP si-a planificat pentru 2007 un avans al imprumuturilor de 60%. Evolutia spectaculoasa din 2006 se explica prin baza scazuta de credite de la care s-a plecat, in conditiile in care maghiarii de la OTP au inceput creditarea pe retail abia in toamna lui 2005. Ei sunt prezenti pe piata bancara din Romania din 2004, prin preluarea RoBank.

Pe baza acestei evolutii a creditarii, activele OTP Bank Romania vor creste anul acesta cu 23,3%, pana la aproape 975 milioane euro, dupa ce banca incheiase 2006 cu active in valoare de 781,4 milioane euro. Prin prisma acestor date, OTP Bank Romania ar urma sa controleze, la finalul acestui an, 1,6% din activele sistemului bancar romanesc, fata de 1,53% cat detinea la sfarsitul lui 2005. Banca se situatia la 31 decembrie 2006 pe locul 14 in clasamentul bancilor dupa active.

OPT Bank se va concentra in continuare pe oferta dedicata clientilor persoane fizice si IMM-uri. Maghiarii vad un important potential local de crestere pe partea de consumer finance si credite ipotecare. Acest segment, cel al imprumuturilor pentru locuinta, a stat la baza cresterii OTP in ultimul an. Maghiarii sunt cei care au introdus in Romania creditele in franci elvetieni, ajungand la o cota de 3,7% pe segmentul creditelor imobiliare.

Cei de la Credit Europe Bank (fosta Finansbank) vor anul acesta sa ajunga la o cota de piata de 2%, in conditiile in care la finalul anului trecut detineau 1,4% din activele sistemului, cu 0,4 puncte procentuale mai mult decat in 2005. Finansbank ocupa la sfarsitul anului trecut locul 16 la in clasamentul bancilor, cu active de aproape 704 milioane euro. Pe termen mediu, Credit Europe Bank si-a planificat patrunderea in Top 10.

Obiectivele de creste au la baza tot activitatea de pe segmentul retail, unde cei de la Credit Europe Bank vad un potential important pe zona finantarilor imobiliare si economisirii. De asemenea, reprezentantii Credit Europe Bank sunt convinsi ca produsul Card Avantaj va fi 'starul pietei cardurilor', dupa cum declara presedintele Tamer Ozatakul in Bursa.

O atentie deosebita o vor acorda IMM-urilor. Potrivit declaratiilor acordate Ziarului Financiar de catre Cemal Yildirim, vicepresedintele adjunct pe divizia IMM, Credit Europe Bank vrea sa fie una dintre primele trei banci pe segmentul serviciilor financiare oferite IMM-urilor. In acest an, cei de la CEB vor sa atraga 6.000 de clienti noi din randul intreprinderilor mici si mijlocii, ce se vor adauga celor 15.000 aflati in portofoliu. 

Bogdan Popescu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro