Bancile isi ascund costurile de teama concurentei

Bancile isi ascund costurile de teama concurentei

Romania este probabil campioana mondiala la extinderea retelelor bancare anul trecut, cu cele peste 1.000 de noi unitati deschise. Bancile de aici se afla intr-o goana continua dupa cote de piata si noi clienti, iar unele dintre ele au inregistrat cresteri impresionante de active in aceasta perioada. Aceste eforuri sunt insa insotite numai intr-o mica

Romania este probabil campioana mondiala la extinderea retelelor bancare anul trecut, cu cele peste 1.000 de noi unitati deschise. Bancile de aici se afla intr-o goana continua dupa cote de piata si noi clienti, iar unele dintre ele au inregistrat cresteri impresionante de active in aceasta perioada. Aceste eforuri sunt insa insotite numai intr-o mica masura de unele care sa vizeze transparentizarea costurilor. Clientii sunt in continuare atrasi intr-un joc in care afla prea tarziu care este pretul real al produsului pe care l-au ales.

"Tarifarea la banci este putin transparenta", considera Jean-Baptiste Hueber, directorul Departamentului Strategie si Marketing din BRD. Domnia sa precizeaza in acest sens ca bancile din Romania aplica dobanzi variabile, neindexate la piata, si ofera credite cu dobanzi mici, insotite insa de comisioane de gestiune sau administrare foarte ridicate. De asemenea, aplicarea unei dobanzi fixe si atractive in primii ani ai creditului, urmata de o crestere a acesteia peste media pietei dupa expirarea perioadei "de miere", este o practica care ascunde adevaratul cost al unui credit.

Jean-Baptiste Hueber considera ca unul dintre cele mai importante motive pentru care bancile nu isi accelereaza eforturile de transparentizare a ofertei este competitia foarte puternica. Practic, bancilor le este frica sa-si prezinte mai clar costurile produselor si serviciilor din cauza faptului ca ar putea sa piarda din clienti in favoarea altei banci, care-i atrage cu costuri mai ademenitoare (nu neaparat mai bune!). Situatia este determinata de comportamentul romanilor, normal in conditiile unei piete in dezvoltare cum este tara noastra, care isi aleg banca in functie de pretul produselor sau serviciilor dorite.

Aceasta problema legata de lipsa de transparenta va disparea cu timpul, este de parere oficialul BRD, subliniind ca bancile trebuie sa depuna mai multe eforturi pentru a oferi clientilor o viziune mai clara asupra tarifelor. Evolutia pietei va impune acest lucru, explica Jean-Baptiste Hueber, pe masura ce clientii vor fi educati si mai bine informati. De asemenea, transpunerea normelor europene in materie si in tara noastra vor avea un impact major asupra cresterii gradului de transparenta al bancilor. In acest sens, Hueber precizeaza ca in tarile vestice al continentului exista mai multe norme care reglementeaza piata decat in Romania, vizand preturile, comunicarea sau modul de calcul a dobanzii anuale efective. Pasi importanti au fost facuti si in tara noastra, prin introducerea obligativitatii de comunicare in dobanda anuala efectiva pentru creditele de consum. Oficialul BRD spune ca aceasta va fi extinsa pe viitor si pentru creditele imobiliare.

Bogdan Popescu
bogdan.popescu@bankingnews.ro

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos