credius.ro

Bancile exploateaza dragostea suporterilor pentru fotbal

5 aprilie 2007

Cu aproape 200 de milioane de jucatori si cu miliarde de suporteri, fotbalul este extrem de popular pe toate continentele. Aceste cifre constituie in fapt o masa de consumatori atractiva pentru orice companie, iar pasiunea – de multe ori fara limite - a suporterilor ii transforma pe acestia intr-o tinta perfecta de marketing si vanzari. Asa se face ca domeniul nu putea lasa indiferente nici institutiile financiar-bancare din toata lumea, care s-au implicat activ, deruland campanii de publicitate costisitoare si folosind la maximum imaginea sportului rege.

Colaborarea la nivel mondial dintre banci si sportul rege este o poveste inceputa cu mult timp in urma si care s-a intensificat in ultimii ani, cand fotbalul a devenit o adevarata industrie. Competitii majore precum Campionatul Mondial sau cel European, Champions League si cele mai puternice campionate interne (Anglia, Spania sau Italia) inregistreaza la fiecare noua editie audiente record, insotite de vanzari de miliarde. Institutiile financiare exploateaza intens acest potential imens de afaceri, mai ales prin intermediul celui mai larg utilizat produs, cardul. In lume exista un numar foarte mare de 'plastice' care au drept clienti-tinta suporterii anumitor echipe, atat de club cat si 'nationale', iar marile competitii ale lumii sunt sponsorizate de giganti ai industriei cardurilor.

MasterCard, o dragoste "nepretuita" pentru fotbal

Una dintre cele mai vechi si mai stranse legaturi cu fenomenul fotbal o are MasterCard. Compania a initiat la inceputul anilor '90 colaborari cu organizatiile conducatoare din sportul rege: FIFA, UEFA si CONMEBOL. MasterCard se prezenta astfel ca partener in cadrul celor mai importante competitii organizate de acestea, precum Cupa Mondiala, Campionarul European si Champions League, precum si competitiile din America Centrala si de Sud – Cupa Libertadores si Copa America. Alianta cu cele trei organisme reprezinta o importanta componenta in strategia companiei de a crea oportunitati de afaceri pentru institutiile financiare membre, care s-au concretizat prin emiterea a milioane de carduri Mastercard pentru suporterii din toata lumea. Campania de publicitate „De nepretuit”, derulata in 96 de tari si tradusa in 45 de limbi a contribuit semnificativ la impulsionare vanzarilor de carduri sub sigla Mastercard.

Impactul implicarii Mastercard in fenomenul fotbal asupra institutiilor financiare membre a fost major. Un exemplu in acest sens sunt cresterile importante ale numarului de carduri emise cu ocazia celei mai mari competitii din lume: Cupa Mondiala. Daca in perioada Campionatului Mondial din Franta (1998) membri Mastercard au emis 1,5 milioane de carduri, patru ani mai tarziu, in Coreea si Japonia, acest numar a crescut cu 25%, la 2 milioane.

Cardul, biletul de acces la meciurile de la Europene pe ecran gigant

Beneficiile de care se bucura suporterii in urma unei astfel de colaborari sunt numeroase, pornind de la produse dedicate evenimentelor respective si pana la bilete pentru vizionarea partidelor intr-un cadru deosebit. De asemenea, nu trebuie uitat cardul, care este in sine un produs special, insciptionat cu insemnele competitiei. In acest context putem vorbi chiar de urmatoarea competitie majora din lumea fotbalistica, Campionatul European din 2008, ce se va desfasura in Austria si Elvetia (la care speram din toata inima ca va fi prezenta si Romania!). Cu prilejul acestei competitii , banca elvetiana UBS emite pentru suporteri cardul UBS MasterCard UEFA 2008. Cardul are un design special, dedicat competitiei, iar posesorii lui primesc cadou un pachet ce contine rucsac, drapele nationale si prosoape cu imagini din 'sportul rege'. De asemenea, detinatorii acestor carduri ce nu au posibilitatea de a vedea pe viu cele 31 de partide din cadrul Campionatului European din 2008 au un loc rezervat pe UBS Arena. Acesta va fi un spatiu in care suporterii vor avea posibilitatea sa vada meciurile in conditii de calitate, pe un ecran gigantic. De asemenea, UBS Arena va dispune de restaurante si baruri, loje VIP si va reuni si diferite manifestari culturale. Programul se va desfasura in mai multe orase din Elvetia, iar pentru posesorii cardului UBS MasterCard UEFA 2008 au fost rezervate 30.000 de bilete.

Marea Britanie, campioana cardurilor in culorile echipei iubite

Nu numai competitiile de nivel mondial, precum Campionatul Mondial si cel European sau Champions League starnesc interesul mediului financiar-bancar. Companiile din domeniu exploateaza dragostea suporterilor pentru echipa preferata, fie ca aceasta are un nume 'extraterestru' precum FC Barcelona sau unul care se regaseste pe lista echipelor din liga a IV-a din Anglia. Bancile din Europa si America de Sud, unde fotbalul este sportul numarul unu, emit numeroase carduri de afinitate dedicate suporterilor, inscriptionate cu insemnele clubului, jucatorii cheie sau momente glorioase din istoria echipei. Detinatorul unui astfel de card isi va arata astfel loialitatea fata de club si va sustine echipa pe care o iubeste de fiecare data cand plateste cu cardul.

Poate cea mai stransa legatura intre banci si fotbal este in Anglia, locul unde s-a nascut fotbalul si unde se gasesc cei mai patimasi suporteri. Aici cea mai importanta liga, Premier League, este sponsorizata de a treia banca ca marime din Marea Britanie, Barclay. Banca ofera si un card de credit dedicat suporterilor, Premiership Barclaycard. Acesta vine cu oferte foarte interesante pentru orice iubitor de fotbal din insula: 0% dobanda pentru achizitia de bilete la meciurile din campionat si posibilitatea de a castiga bilete la meciurile din Premier League.

Mai aproape de inima suporterilor din Marea Britanie vin cei de la MBNA, banca ce a fost cumparata in 2005 de a Bank of America. Divizia europeana a institutiei ofera in Marea Britanie nu mai putin de 47 de carduri de afinitate pentru suporteri. Gasim aici carduri dedicate sustinatorilor unor mari echipe precum Manchester United, Arsenal Londra, Chelsea, Celtic si Rangers din Glasgow, Liverpool sau Tottenham Hotspur, dar si pentru cei care iubesc echipe mici, ce isi duc traiul in ligile inferioare: Oxford United FC din divizia Conference (a V-a valorica), Grimsby Town, Darlington FC sau Peterborough United FC din liga a IV-a engleza, Leyton Orient FC si Crewe Alexandra FC din liga a treia sau Crystal Palace FC si Cardiff City FC din liga a doua valorica. Pe ce mizeaza aceste carduri? Pe mandria de a fi suporterul unei echipe de fotbal, chiar si a uneia ce joaca de cand se stie intr-una din ligile inferioare, caci nu ofera practic nici un avantaj in plus detinatorului. Utilizand insa acest card, suporterul va oferi si un suport financiar echipei, intrucat o parte din sumele percepute de banca sub forma taxelor si comisioanelor va ajunge in visteria clubului.

Reduceri de comisioane la carduri pentru abonatii "galacticilor"

In Spania, sustinatorii celor doi 'granzi', Real Madrid si FC Barcelona, au acces la diferite tipuri de carduri cu cele doua echipe. Pentru fanii catalani, La Caixa emite carduri cu numeroase modele de imagini inscriptionate, precum si de diferite tipuri (Visa Clasic sau Gold). Si nu doar pentru suporterii echipei de fotbal, ci si pentru cea de baschet. Real Madrid colaboreaza cu banca Banesto, care ofera suporterilor trei tipuri de carduri. Detinatorii cardului de afinitate Real Madrid beneficiaza de dobanda 0 la cumpararea de abonamente pentru sezonul competitional, iar abonatii nu platesc comision de emitere a cardului. Si suporterii altor echipe din Spania au la dispozitie carduri dedicate echipelor favorite. De exemplu, Bancaja emite carduri de afinitate pentru fanii Valenciei si Villareal, si tot La Caixa se adreseaza cu astfel de produse celor care sustin pe Leganes, Albacete, Extremadura, Sporting Gijon sau Racing Club Ferrol.

Card rosu-negru la inceput de 2007

Suporterii marilor forte din campionatul Italiei beneficiaza si ei de carduri cu insemnele echipei favorite. Nu mai departe de sfarsitul lunii februarie 2007, AC Milan si banca Linea S.p.A. au lansat un card cobranded pentru 'tifosii' culorilor rosu-negru, denumit 'Viva Milan'. Si echipa italiana cu cei mai multi suporteri, Juventus Torino, ofera in parteneriat cu Banca Populara Italiana un card sustinatorilor, disponibil in mai multe variante: cu imagini de la celebrarea castigarii campionatului in 2005, cu Gianluca Vialli ridicand ultima Cupa a Campionilor castigata de Juventus sau cu simbolul Del Piero.

Plati cu pozele campionilor mondiali

Echipa care reuneste insa toate pasiunile suporterilor, indiferent de clubul pe care il sustin, este 'nationala', iar bancile exploateaza acest potential din plin. In acest context ramanem in Italia, ultima castigatoare a Cupei Mondiale, unde compania de credite de consum Compass emite un card dedicat echipei nationale. Produsul este disponibil in cinci versiuni, fiecare avand inscriptionate diferite imagini cu campionii mondiali. Nu uitam de Anglia, unde tot MBNA emite cardul oficial al echipei nationale.

Pele si Hagi impulsioneaza vanzarile de carduri

Un beneficiu important pentru banci si companiile din industria cardurilor l-a adus asocierea cu imaginea unor legende ale fotbalului. La acest capitol se remarca colaborarea dintre MasterCard si cel mai cunoscut fotbalist al tuturor timpurilor, Pele. Compania a incheiat un acord in acest sens in 1991, prin care a utilizat chipul celebrului jucator pe cardurile emise cu ocazia Cupei Mondiale din 1994. Mai mult, MasterCard a organizat alaturi de Pele numeroase evenimente de promovare in toata lumea. Pentru a demonstra eficacitatea acestei asocieri trebuie sa aminitim de cele peste 2 milioane de carduri 'Pele' emise cu ocazia Cupei Mondiale din Statele Unite. In perioada 1991-1994, MasterCard a organizat alaturi de Pele peste 150 de evenimente in mai multe tari, a caror audienta (presa, televiziune, internet, radio) s-a ridicat la 2 miliarde de persoane.

Si la noi in tara potentialul unei astfel de asocieri a fost exploatat de mediul bancar. Institutia care a facut pasul in aceasta directie a fost BRD, care a lansat la sfarsitul lui 2005 o serie limitata de carduri cu design unic, care aveau inscriptionata imaginea marilor campioni Nadia Comaneci, Gheorghe Hagi si Ilie Nastase. Succesul a fost unul major. In doar in doua luni de campanie banca a emis peste 500.000 de carduri. A fost un adevarat record mondial de emitere a cardurilor Visa in 60 de zile, ceea ce a adus bancii BRD premiul "Cel mai bun emitent din zona Visa CEMEA" acordat de compania Visa.

Cardul Dinamo - o banca prea mica pentru o dragoste mare

In Romania insa colaborarile cu adevarat notabile intre banci si fotbal se cam opresc aici. Daca in lume companiile din industria financiar-bancara speculeaza din plin dragostea suporterilor pentru acest joc, la noi legaturile dintre cele doua domenii sunt numai tangentiale. Singurul card pentru suporteri este emis de o banca foarte mica. Produsul este un card de debit ce se adreseaza fanilor echipei Dinamo. Alta astfel de asociere notabila vine din trecut, din anii '90, atunci cand Steaua juca pe tricouri cu sigla BCR, care era pe atunci sponsorul principal al echipei.

Suporterii romani, neinteresanti pentru banci

Dragostea suporterilor pentru echipele favorite ramane astfel un teritoriu (aproape) neexploatat de banci. O astfel de colaborare, in primul rand la nivelul emiterii de carduri de afinitate, ar putea aduce importante beneficii pentru fiecare dintre parti. Pe de o parte, suporterii ar avea la dispozitie un instrument de plata deosebit, unic, inscriptionat cu imaginea echipei iubite, care si-ar gasi foarte usor locul langa fular si tricou in 'arsenalul' acestora. De asemenea, suporterii ar putea beneficia de reduceri la achizitionarea biletelor cu cardul sau si-ar putea sustine financiar echipa prin utilizarea acestuia. De cealalta parte, emiterea de astfel de instrumente de plata dedicate suporterilor ar putea duce la cresteri importante ale vanzarilor de carduri pentru bancile emitente. Mai mult, ar putea impulsiona si platile cu cardul la comercianti, in conditiile in care acesta va fi considerat un obiect de mandrie pentru orice suporter impatimit. Este de asteptat ca multi dintre cei care isi iau un card cu echipa favorita sa il utilizeze frecvent si nu sa il priveasca doar ca un obiect de colectie.

Potential exista. Echipe ca Steaua, Dinamo, Rapid, Universitatea Craiova si Poli Timisoara au milioane de suporteri in toata tara, care reprezinta o imensa masa de potentiali clienti si carora bancile le-ar putea oferi carduri de afinitate. De asemenea, recentele rezultatele obtinute de echipele de fotbal romanesti in marile competitii europene au adus un plus de imagine in fotbalul romanesc. Insa pentru ca un card dedicat suporterilor stelisti, dinamovisti sau rapidisti sa aiba succes, acesta trebuie sa fie emis de o banca puternica. Si, din pacate, pana acum nici unul dintre jucatorii importanti din sistemul bancar romanesc nu a avut o asemenea initiativa.

Bogdan Popescu
[email protected] 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro