credius.ro

Bancile duc un razboi de eliberare a ghiseelor

23 mai 2007

Educatia romanului in care primeaza utilizarea cash-ului a devenit o problema pentru bancheri, care isi vad de multe ori ocupate ghiseele cu numerosi clienti care efectueaza diferite plati in numerar. Coada la ghisee dauneaza business-ului, perturband activitatea de creditare si consiliere a clientilor, asa ca bancherii s-au hotarat sa mute platile in afara unitatilor.

Interesul bancherilor este ca majoritatea platilor – de facturi, contracte, rate – sa se faca prin bancomat, prin internet sau telefon. In aceste conditii, utilizarea acestor mijloace de plata la distanta este mai ieftina in comparatie cu efectuarea acelorasi operatiuni la ghiseu. Cu pana la 50% mai ieftina, se lauda bancherii, dupa cum se intampla in cazul ATM-urilor sau a unor servicii de Internet banking.

Cu alte cuvinte, metoda pe care bancherii au ales-o pentru eliminarea cozilor de la ghisee este penalizarea clientilor care platesc cash la unitati si directionarea lor catre mijloacele de plata electronice prin comisioane reduse sau chiar eliminarea acestora. O asemenea miscare de mare anvergura a demarat BCR incepand din 21 mai, modificandu-si politica de comisioane pentru produsele, serviciile si operatiunile retail, in sensul stimularii platilor electronice din cont bancar. Pe scurt, clientii BCR sunt indemnati sa-si foloseasca cardul pentru plata facturilor, contractelor sau ratelor, prin introducerea unor noi comisioane sau majorarea unora deja existente pentru utilizarea numerarului la ghiseu. Cu putin timp in urma, aceasta operatiune a fost precedata de transformarea conturilor de card in conturi curente, permitand astfel efectuarea, in timp real, a tuturor operatiunilor cu carduri, inclusiv alimentarea conturilor si plata facturilor.

Despre ce este vorba in noua politica de comisioane a BCR: In primul rand, banca a introdus comisionul pentru plati in numerar la ghiseele bancii. Acesta se aplica atunci cand persoanele fizice vor sa achite astfel facturi la utilitati sau diverse contracte catre firme sau persoane fizice care sunt clienti ai bancii. Valoarea comisionului este ridicata in comparatie cu practica de pe piata. Valoarea lui este de 1,5% din contravaloarea tranzactiei, dar numai putin de 5 lei. Pe de alta parte, conventiile incheiate pana la 21 mai 2007 de banca si beneficiarii sumelor (furnizori de utilitati, de exemplu) nu se modifica si se vor plati la fel ca si pana acum. Solutia pentru a scapa de acest comision este plata facturilor si serviciilor la ATM, acest serviciu nu costa nimic.

Razboiul BCR cu numerarul pentru eliberarea ghiseelor este total. Banca a introdus si un comision de 1 leu pentru depunerea de cash la ghiseul bancii in contul propriul sau al altor clienti BCR. Exceptie fac depunerea in depozite, conturi de economisii sau atunci cand se cumpara certificate de depozit, ori cand aceste depuneri sunt realizate de persoane fizice reprezentanti ai persoanelor juridice in contul acestora din urma.

Banca ofera costuri mici la ATM si pentru retragerea de numerar. Comisionul este de 0,2%, minim 0,2 lei, in timp ce la ghiseu este dublu, respectiv 0,4%, minim 3 lei. Studentii, pensionarii si bugetarii nu trebuie sa plateasca retragerea numerarului.

Noua politica BCR vizeaza si impulsionarea vanzarii de carduri de credit. Astfel, emiterea cardurilor de credit in lei este gratuita, banca anuland comisionul de emitere, reinoire si emitere suplimentara de 12,5 lei, comisionul de deschidere de cont de 2,5 lei si pe cel de interogare la Biroul de Credit, de 5 lei. Aceasta reducere de taxe este „echilibrata” de decizia de majorare a comisionul de administrare anuala pentru cardul de credit cu aproape 12 lei, de la 12,5 lei la 24 lei, comision care va fi platit dupa un an de utilizare a cardului. Pentru cei care au deja card de credit la BCR lucrurile nu stau prea bine, intrucat banca a decis si majorarea dobanzii cu 1,9 puncte procentuale.

O alta banca, aceleasi probleme: ghiseele sunt de multe ori ocupate cu clienti care platesc la ghiseul facturi. Vorbim in acest caz de Bancpost. Pentru eliberarea unitatilor si a ghiseelor, Bancpost a ales sa introduca automate bancare la care se pot efectua plati de facturi in cash. Strategia este simpla si a fost preluata de la ING: iei clientul de la ghiseu si il asezi in fata unei masini, unde poate realiza aceleasi operatiuni. Implementarea acestui proiect se realizeaza treptat: mai intai automatele au fost plasate langa ghisee, pentru ca oamenii sa le observe si sa se familiarizeze cu ele, urmand ca mai apoi sa fie mutate intr-un spatiu special unde accesul va fi posibil non stop cu ajutorul unui card Bancpost. La acest masini se pot plati diverse facturi de utilitati si ratele la credite. La inceputul  primavarerii, oficialii Bancpost spuneau ca au fost instalate in unitati aproximativ 50 de astfel de automate, pana la sfarsitul anului numarul acestora urmand sa creasca la 200.

Bogdan Popescu
[email protected] 

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro