Bancherii: Noile reguli privind Biroul de Credit incurajeaza fraudele

Bancherii: Noile reguli privind Biroul de Credit incurajeaza fraudele

De la inceputul lui martie, Biroul de Credit si institutiile financiar-bancare partenere vor trebui sa se supuna unui nou set de reguli, ce favorizeaza clientii bancilor. Acestea au fost stabilite de catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) si impun bancilor notificarea clientilor cu cel putin 15 zile inainte de

De la inceputul lui martie, Biroul de Credit si institutiile financiar-bancare partenere vor trebui sa se supuna unui nou set de reguli, ce favorizeaza clientii bancilor. Acestea au fost stabilite de catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) si impun bancilor notificarea clientilor cu cel putin 15 zile inainte de a-i raporta ca rau-platnici, precum si reducerea de la 5 la 4 ani a perioadei in care Biroul stocheaza datele referitoare la restante. De asemenea, participarea la sistemul Biroului de Credit a fost limitata la institutiile de credit si asigurari, eliminandu-se astfel posibilitatea aderarii companiilor de telefonie mobila, care s-au aratat interesate de a participa inca de anul trecut, cand de altfel au fost si demarate discutii in acest sens.

Aceasta relaxare a conditiilor pentru clientii bancilor si restrictionare a accesului in Biroul de Credit nu este vazuta cu ochi buni de bancheri. “Vor creste din ce in ce mai mult numarul infractorilor si al celor care sunt incorecti”, apreciaza presedintele CEC si al Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea. Acesta considera ca astfel de masuri incurajeaza fraudele, atat in ceea ce priveste companiile de telefonie mobila, cat si bancile, unde clientii care nu platesc la timp sau chiar de loc creditele contractate vor scapa mai repede de eticheta de rau-platnic.

Ghetea considera ca hotararea ANSPDCP reprezinta o imixtiune in activitatea bancilor. “Personal nu sunt de acord cu modul in care Autoritatea pentru Protectia Prelucrarii Datelor se amesteca in lucruri care nu cred ca sunt in atributiile sale. Bancile au ajuns la concluzia ca in aceasta faza in care Romania se afla este bine sa avem anumite conditii, iar acum Autoritatea intervine si le modifica”, declara seful ARB. 

Obligativitatea notificarii clientilor cu 15 zile inainte de a fi raportati in Biroul de Credit ridica si problema unor costuri suplimentare. Pana acum, multi clienti nu au fost anuntati de banci inainte de a fi trimisi in Birou. Din martie insa, institutiile creditoare vor trebui sa-i instiinteze in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, si trebuie sa faca dovada acestui lucru. Bancile vor fi obligate sa atentioneze orice client care a intarziat doua saptamani peste scadenta cu plata ratei, multi dintre acestia urmand sa faca plata in urmatoarele doua saptamani. Numarul clientilor notificati este astfel mai mare decat al celor rau-platnici, ceea ce ar putea face ca si costurile de anuntare sa fie semnificative. “Este posibil ca o astfel de reglementare, care in intentia ei este buna, sa duca in final la o crestere a costurilor produselor bancare in masura in care costurile anuntarii vor creste semnificativ si vor trebui evident recuperate de banci”, ne-a declarat Mihai Bogza, presedintele Bancpost. Aceste implicatii au fost expuse si intr-un raport prezentat anul trecut de Comitetul de Initiativa pentru Proiecte Speciale (SPI), institutie ce dezvolta proiecte pentru modernizarea sectorului bancar romanesc, creata sub forma unui parteneriat intre ARB, BNR si Ministerul Finantelor Publice, cu sprijinul programului Convergence administrat de Banca Mondiala. “Notificarea clientilor cu cel putin 15 zile inainte ar putea creste costurile institutiilor financiare, datorita trimiterii notificarilor verbale si/sau scrise si pastrarea unor dovezi privind aceste notificari”, se precizeaza in raportul SPI.

Nici Serban Epure, directul general al Biroului de Credit, nu apreciaza ca bine-venite masurile de reducere a perioadei dupa care clientii rau-platnici “scapa” de Biroul de Credit si de eliminare a posibilitatii ca operatorii de telefonie mobila sa devina parteneri in sistem. “Singura dorinta a celui care acorda credit este sa stie cu cine are de a face, sa cunoasca comportamentul la plata al persoanei respective, iar in acest context informatia din telefonie era si ea importanta. Nu inseamna ca se punea pe aceeasi balanta cu informatia din sistemul financiar-bancar, insa era o informatie in plus la plata a persoanei respective”, explica Epure intr-un interviu acordat TVR 2.

De cealalta parte, directorul Biroului de Credit apreciaza ca este vorba despre o renuntare la disciplina intr-o anumita masura, in conditiile unei piete de retail tinere. “Cred ca piata creditarii de acum nu avea nevoie de o relaxare, precum este reducerea de la 5 la 4 ani a perioadei in care datele se pastreaza in Biroul de Credit. Era nevoie sa se continue pe aceeasi linie”, declara Serban Epure.

Bancherii nu sunt insa dispusi sa cedeze teren asa de usor si sunt hotarati sa reactioneze la hotararea ANSPDCP. “Bancile vor trebui sa reactioneze. La nivelul Asociatiei Romane a Bancilor am discutat problema si o sa venim cu o pozitie mai ferma decat simple declaratii”, ne asigura Radu Ghetea. 

Bogdan Popescu

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos