credius.ro

Banca nr.1 pentru IMM-uri mai are mult pana la perfectiune

12 februarie 2007

Ionut Patrahau explica de ce Banca Transilvania este cel mai potrivit partener pentru IMM-uri, insa ii avertizeaza pe micii intreprinzatori asupra faptului ca "Banca nr.1 pentru IMM-uri" mai are mult pana la perfectiune. Citeste un interviu captivant si neconventional cu directorul general adjunct al Bancii Transilvania, un bancher norocos care probabil stie ca "Meritul originalitatii nu este noutatea, este sinceritatea" (Thomas Carlyle, istoric si eseist scotian).

- Exista un puternic curent de opinie care sustine ideea ca bancile din Romania duc lipsa de o cultura a clientului persoana juridica. Impresia este ca imprumutul destinat IMM-urilor este tratat mai degraba ca un credit de consum, decat ca unul de dezvoltare a unei afaceri. Mai mult, bancile se feresc sa construiasca afaceri alaturi de clienti. Au bancherii indoieli in privinta spiritului antreprenorial al romanilor sau bancile autohtone nu au spirit antreprenorial? Este creditul pentru afaceri un credit pentru consum? Cum trateaza Banca Transilvania aceasta problema? Este Banca Transilvania o institutie de credit unde un tanar dornic sa dezvolte o afacere poate gasi sprijin, consultanta, idei, bani, parteneri si deschidere pentru a pune pe picioare un proiect?
- In legatura cu lipsa de cultura a clientului persoana juridica, raspunsul depinde de sistemul de referinta. Cu siguranta clientii si-ar dori ca bancile sa fie mai implicate in dezvoltarea afacerilor lor. Si asta pentru ca piata consultantei de business este intr-un stadiu foarte incipient tocmai pentru ca oamenii de afaceri nu au vazut pana acum utilitatea unui astfel de demers. Pe masura insa ce concurenta devine din ce in ce mai intensa, marjele se subtiaza si afacerile devin mai complicate, intreprinzatorul roman se trezeste de multe ori depasit de ambitia sa. Exista chiar un citat al lui Waren Buffet care spune ca "atunci cand un manager cu o reputatie excelenta se intalneste cu o afacere foarte complicata, de obicei afacerea e cea care isi pastreaza reputatia intacta". Revenind insa la esenta intrebarii, e adevarat ca modelele dezvoltate pentru creditarea micilor intreprinzatori s-au concentrat initial pe cresterea volumului in conditiile in care aceasta piata este aproape virgina. Accesul la creditare a fost mult mai important decat accesul la consultanta. Sunt sigur insa ca pe masura maturizarii pietei, consilierii bancari vor capata mai multa experienta si vor dispune de mai mult timp liber pentru a sfatui clientii.
Pe de alta parte, clientii se asteapta ca interlocutorii lor sa le priceapa businessul cel putin la fel de bine cum si-l pricep ei insisi, ori acest lucru nu va fi posibil niciodata. Ce putem face insa este sa le prezentam modele rationale in care sa incercam impreuna sa incadram realitatea fiecaruia. In felul asta, intreprinzatorii au ocazia sa constientizeze eventualele deficiente strategice sau executionale si au sansa sa le corecteze. Noi avem experienta Clubului Intreprinzatorului Roman unde in mai putin de trei luni am instruit aproape 4.000 de oameni de afaceri in cadrul a peste 110 sesiuni. La primele evenimente au venit mai mult ca sa ne faca o favoare. Acum insa nu avem timp sa facem fata tuturor solicitarilor.
Din punct de vedere al portofoliului de credite, desi am inceput cu finantarea nevoilor curente, creditele de investitii pe termen mediu si lung au venit puternic din urma si au depasit ca si volum (nu si numar) creditele de "consum". Cred ca evolutia e normala.
Desi nu suntem si nu vom fi un incubator de afaceri sau un consultant de business, desi nu facem destul pentru a sfatui clientii zi de zi, BT este probabil cea mai potrivita banca unde tanarul intreprinzator se poate adresa astazi. Avem Clubul, avem modele de business plan si probabil cea mai vasta experienta in domeniul antreprenoriatului prin prisma numarului de clienti si a creditelor acordate acestor oameni. Dar precizez inca o data, mai avem mult pana la perfectiune.

- Probabil cunoasteti faptul ca patronii romani au gasit un subtitut pentru creditul pentru afaceri in imprumutul pentru nevoi personale garantat cu ipoteca. Multi pentru ca au impresia ca nu ar avea nici o sansa sa primeasca bani de la banca pentru investitii, altii pentru ca afacerea proprie functioneaza in dulcele stil romanesc (mai cu datorii, mai pe branci, mai prin zona gri!) si se tem de o evaluare profesionista a bancii. Cum priveste Banca Transilvania acest trend?
- Creditul pentru nevoi personale este pentru clienti un instrument foarte flexibil. Nu profita insa de beneficiile fiscale ale deductibilitatii cheltuielilor financiare, nu consolideaza bilantul firmelor si nu reflecta realitatea atat de necesara unei analize corecte si cuprinzatoare a situatiei patrimoniale. Dupa parerea mea, este un drum necesar in absenta altor variante dar se poate dovedi un drum gresit daca la prima rascruce, cand in piata apare posibilitatea accesarii creditului in aceleasi conditii direct pe firma, nu se alege drumul rational.
La BT, desi mai avem de lucru din punctul asta de vedere, acordam astfel de credite aproape la fel de usor si uneori chiar mai rapid decat persoanelor fizice.

- Cum sunt bancherii din Romania? Cum este relatia bancher - client in tara noastra?
- N-as putea sa spun cum sunt bancherii din Romania pentru ca as fi subiectiv si/sau nedrept (nu ii cunosc pe toti!). Cred insa ca nu pot fi cu totii buni sau cu totii rai. Imaginea bancherilor in ochii societatii este data de dezvoltarea fara precedent a acestei industrii si implicit de salariile mari generate de competitie si lipsa fortei de munca. In conditiile astea, desi unii pot deveni aroganti si superficiali, marea majoritate muncesc foarte mult. De multe ori in exces. Dar cred ca pentru asta ar trebui sa fim recunoscatori destinului. Facem parte din norocosii societatii romanesti de astazi. Cred ca bancherii cresc si se maturizeaza foarte repede odata cu industria din care fac parte. Atunci cand bancarizarea va ajunge aproape de media UE si cand goana dupa achizitia de business nou nu va mai fi atat de eficienta, bancherii vor acorda mai multa atentie clientilor existenti si fiecarui client in parte. E insa un proces in evolutie. Nu se vor transforma peste noapte. Nimeni nu o face. Durerile cresterii se simt si la nivel de organizatie. Nu suntem intotdeauna niste angajatori perfecti. Dar facem eforturi sa fim mai buni.

- Cine este Ionut Patrahau? Ce dorinte si ce planuri de viitor are persoana Ionut Patrahau? Dar bancherul Ionut Patrahau?
- Eu sunt doar un om norocos. Imi doresc sa imi dobandesc si sa imi pastrez capacitatea de a judeca lucrurile cat mai obiectiv pentru a putea face lucrurile cat mai bine. Incerc sa ajung vreodata atat de bun pe cat sunt de norocos, desi stiu ca probabil nu voi reusi. Nu ma consider bancher. Cred ca e doar un loc in care ma aflu acum, care imi mangaie orgoliul, un loc insa unde simt ca pot adauga valoare cu ceea ce stiu sa fac. Si asta imi ofera multa satisfactie.

www.dinucornel.ro
Cornel Dinu
[email protected]

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro