Atentie la stelutele creditelor

Atentie la stelutele creditelor

In ultima vreme, tot mai multi bancheri recunosc lipsa de transparenta de care dau dovada unele banci din Romania, vorbind deschis despre "practicile" mai putin ortodoxe prin care institutiile de credit incearca sa-si pacaleasca clientii. Supusi permanent criticilor vehemente venite din partea clientilor inselati, oficiali ale unor banci importante se dezic de comportamentul neloial, dand

In ultima vreme, tot mai multi bancheri recunosc lipsa de transparenta de care dau dovada unele banci din Romania, vorbind deschis despre "practicile" mai putin ortodoxe prin care institutiile de credit incearca sa-si pacaleasca clientii. Supusi permanent criticilor vehemente venite din partea clientilor inselati, oficiali ale unor banci importante se dezic de comportamentul neloial, dand nastere astfel unui nou curent de opinie: gata cu smecheriile! Ultimul pe lista razvratitilor este … presedintele CEC, Eugen Radulescu, care nu se sfieste sa atraga atentia asupra "stelutelor" care insotesc oferte de creditare. Seful "Batranei Doamne" din sistemul bancar romanesc ia atitudine, "dezvaluind" ca numeroase credite cu dobanzi foarte mici, de 4-5%, au in spate comisioane "grase", care ridica foarte mult costul creditarii. Iar de multe ori bancile "uita" sa arate clientilor aceste costuri suplimentare. "Observ o anumita lipsa de loialitate din partea bancilor, care ascund unele costuri", a remarcat Eugen Radulescu.

Si Misu Negritoiu, director general ING Bank, se numara printre cei care nu sunt de acord cu acest comportament al bancilor. "Clientii trebuie sa fie foarte atenti la ceea ce platesc. De asemenea, trebuie sa citeasca de trei ori inainte sa semneze contractul. In orice caz, bancile au un sistem suficient de profesional ca sa asigure o baza legala pentru toate costurile pe care le impun. Totusi, cred ca sunt numeroase lucruri de facut in acest sens", declara pentru BankingNews noul director general al bancii olandeze.

Chiar si prim-viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Florin Georgescu a recunoscut faptul ca "bancile una spun si alta vand, caci isi atrag clientii prin publicitate mai putin onesta pentru concurenta si le promit acestora servicii fara masuri restrictive". Declaratia a fost facuta cu ceva timp in urma, cand CNA a solicitat televiziunilor sa suspende de la difuzare mai multe spoturi publicitare ale unor institutii financiar – bancare (Piraeus Bank, UniCredit, Banca Romaneasca, BCR Leasing). Motivul? Spoturile respective nu prezentau in mod clar care este adevaratul cost al imprumuturilor pe care il promovau. Totodata, domnia sa a subliniat atunci ca aspectele publicitatii inselatoare vor fi monitorizate in continuare de BNR in colaborare cu CNA.

Practic, dobanzile au scazut foarte mult si au devenit vedete de publicitate, in timp ce comisioanele, atent camuflate de institutiile financiare sub "ocrotirea" stelutelor, au crescut proportional si au ajuns sa ne ingroape in datorii. Acestea sunt de fapt subterfugiile institutiilor bancare din fata legii, care presupune ca gradul de indatorare, lunar, sa nu depaseasca nivelul de 40%. Aceste taxe si comisioane nu intra in calculul gradului de indatorare, in evaluare fiind luata in considerare numai dobanda. Astfel, romanul are "verde" la imprumuturi mai mari, fara sa deranjeze reglementarile restrictive ale BNR de prudentialitate. Situatie care se va schimba radical incepand din aceasta luna, cand, conform noilor norme ale BNR, bancile vor trebuie sa ia in seama toate costurile unui credit.

Bogdan Popescu
bogdan.popescu@bankingnews.ro

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos