Aderarea la UE produce agitatie pe piata de leasing

Aderarea la UE produce agitatie pe piata de leasing

Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) a prezentat in cadrul unei conferintei situatia Romaniei in pragul aderarii la Uniunea Europeana, din perspectiva segmentului de piata reprezentat de ALB. … Dezbatut a fost si proiectul noului Cod Fiscal, care se pare ca primeste deja reprosuri, prin efectele negative ce se vor rasfrange asupra domeniului

Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) a prezentat in cadrul unei conferintei situatia Romaniei in pragul aderarii la Uniunea Europeana, din perspectiva segmentului de piata reprezentat de ALB. … Dezbatut a fost si proiectul noului Cod Fiscal, care se pare ca primeste deja reprosuri, prin efectele negative ce se vor rasfrange asupra domeniului micro-intreprinderilor prin introducerea taxei pe valoare adaugata de 16%. … Se estimeaza astfel ca odata cu aderarea din 2007, se vor pierde aproximativ 1.000 miliarde RON pe acest segment. O alta anomalie este regasita in industria fondurilor deschise de investitii, unde investitorul, chiar daca va castiga sau nu, tot va fi impozitat cu 16%.

ALB a propus astfel pentru noul Cod Fiscal o definitie fiscala a leasing-ului financiar si a celui operational, categorie de leasing relativ noua in Romania ce este destinat IMM-urilor si micro-intrepriderilor, avand ca subsidiar inclusiv leasing-ul imobiliar. Totodata, ALB propune amendamente in sensul respectarii principiului neutralitatii si echitatii fiscale, o armonizare a deprecierii fiscale in raport cu durata contractului in leasing-ul cu bunuri imobile, deductibilitatea provizioanelor de risc si recunoasterea investitiilor in baza unui contract de leasing. In ceea ce priveste noul TVA, Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Nebancare propune un tratament egal al legii TVA pentru achizitia terenurilor in cazul contractului de leasing si armonizarea cu Directiva VI comunitara cu privire la leasing si in special la leasing-ul cu bunuri imobile.

Infiintata in 2004, ca Asociatia de Leasing Bancar, ALB a debutat prin a promova leasing-ul ca un serviciu financiar, ca o alternativa de finantare la creditul bancar, iar din acest an, numele asociatiei a   fost schimbat in Asociatia de Leasing si Servicii Financiare NeBancare. Bernd Kuenzel, presedintele Asociatiei, a motivat aceasta schimbare a numelui prin faptul ca asociatia se doreste deschisa catre toate tipurile de segmente, fiind totodata si o reactie la schimbarile legislative, intrucat legea romaneasca recunoaste in mod oficial leasing-ul.

Membrii fondatori reprezinta societati de leasing afiliate bancilor, iar cresterea cotei de piata a Asociatiei pana la 60% din nivelul pietei leasing-ului din Romania a avut loc prin asocierea a noi membri ce reprezinta societati de leasing afiliate unor grupuri financiar-bancare, captive unor vendori sau independente. In acest moment, ALB intruneste 16 societati de leasing, printre care Afin Romania, Alpha Leasing, BRD Sogelease, BT Leasing Transilvania, Motoractive Leasing, Piraeus Leasing, Raiffeisen Leasing, TBI Leasing, UniCredit Leasing si Volksbank Leasing.

In primul trimestru al anului 2006, totalul contractelor semnate de membrii ALB insumeaza 361.8 milioane EUR, cu aproximativ 63% mai mult in comparatie cu primul trimestru al anului trecut. Din activitatea ALB se poate observa cu usurinta diversitatea sectoarelor de economie ce au fost marcate. Astfel, 31% din totalul finantarilor, procent tradus in 112 milioane euro, au vizat echipamente cu scop industrial, alte 5%, adica 17 milioane euro, au fost indreptate spre sectorul imobiliar si 64%, echivalentul a 232.8 milioane de euro spre sectorul transporturilor.

Conform secretarului general ALB, Adriana  Ahciarliu, finantarile in domeniul vehiculelor a scazut in comparatie cu anul 2005 cu aproape 13%, linie descendenta explicata de influenta cererii de pe piata asupra rezultatelor finale. Cu alte cuvinte, scaderea cererii de leasing pentru segmentul auto a determinat o scadere iminenta a procentajului de finantare pe acest segment. Si daca ar fi sa luam in considerare si tendinta importurilor si vanzarilor de vehicule din ultima perioada, nu este greu de estimat ca leasing-ul va scadea pe acest segment. Pe de alta parte insa, ponderea finantarilor pe sectorul imobiliar a crescut la 66%, cu 2% in comparatie cu primul trimestru din 2005. In crestere au fost si finantarile in sectorul echipamentelor, ce au reusit un prag de ascensiune de 11%.

Din totalul finantatilor echipamentelor cu destinatie industriala o cota de 23% (26 milioane Euro) o reprezinta domeniul constructiilor, fiind urmata de echipamente  IT cu un total de 21 milioane Euro (19%), echipamente destinate procesarii metalului cu un total de 16 milioane Euro (14%), echipamente destinate sectorului alimentar (8%), si sectorului petro-chimic (4%).. Restul de 30% este reprezentat de finantarea altor categorii de echipamente. Trimestrul 1 al anului 2006 raporteaza si o finantare a echipamentelor destinate agriculturii in procent de 2%.

Finantarea sectorului imobiliar este dominata de sectorul cladirilor industriale si comerciale cu un total de 90% (15 milioane Euro)  in timp ce restul de 10%(2 milioane Euro) reprezinta sectorul rezidential.

Clientii corporativi au atras cea mai mare parte (85%) din totalul finantarilor, urmati de componenta de retail (9%) si de sectorul public (6%). Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de 3-4 ani (40%), urmata de cea de 2-3 ani (29%), 4-5 ani (18%), 1-2 ani (7%), peste 5 ani (3%) si de 1 an (3%) .

Pentru anul 2006, membrii ALB estimeaza un total al bunurilor finantate in sistem leasing de 1.4 miliarde euro, in care segmentele echipamentului industrial si cel imobiliar se asteapta sa creasca in continuare. Prin Ordonanta de Urgenta 28/2006 prin care se va impune Bancii Nationale a Romaniei standardizarea raportarilor si obligativitatea de a emite norme de autorizare a firmelor de leasing, se urmareste sa se creeze un control si o supraveghere adecvata asupra acestei nise de pe piata financiar-bancara, fapt ce va permite o mai buna organizare si cunoasterea cifrelor reale ale pietei de leasing.

Ana Zidarescu

dowmedia0121
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Latest Posts

Top Authors

www.Topautopiese.ro

Most Commented

Featured Videos