Vara acestui an a fost extrem de fierbinte pentru multe banci autohtone. Ordonanta 50/2010 privind imprumuturile populatiei a creat mari probleme institutiilor de credit, care s-au vazut nevoite sa faca fata unui val masiv de proteste din partea clientilor nemultumiti de felul in care acestea au inteles sa aplice noile reglementari. Problema actelor aditionale la contractele de credit a pus pe jar zeci de mii de clienti, care s-au organizat in grupuri pe Internet incercand, pe de o parte, sa se faca auziti, si - pe de alta parte - sa-si sporeasca puterea in confruntarea cu bancile. Situatia nu s-a calmat nici pe departe, cele doua tabere asteptand cu sufletul la gura verdictul pe care-l va da Parlamentul sau, mai bine zis, forma pe care o va capata Ordonanta 50 dupa ce va fi votata de alesii poporului. Practic, dupa ce toata lumea va fi lamurita in special in ceea ce priveste semnul de intrebare ce vizeaza aplicabilitatea prevederilor legii asupra creditelor in derulare, este de asteptat ca lucrurile sa se aseze pe un fagas normal, in sensul in care bancherii sau clientii nemultumiti vor fi nevoiti sa se recunoasca invinsi sau sa mearga in instanta pentru a-si cauta dreptatea. Dincolo de aceasta disputa este de urmarit insa si influenta negativa pe care a avut-o scandalul Ordonantei 50 asupra imaginii unor banci si modul in care acestea vor gestiona in viitor capitalul de neincredere din partea opiniei publice.
BCR si Volksbank, cele mai "sifonate" banci
BCR si Volksbank au avut de tras cel mai mult de pe urma Ordonantei 50, care le-a dat clientilor acestor banci posibilitatea de a se revolta fata de felul in care erau constituite costurile creditelor prin mentinerea unor comisioane considerate abuzive in noua formula de calcul a dobanzii. Inca din luna iulie 2010, imediat dupa momentul in care Ordonanta 50 a intrat in vigoare, clientii Volksbank si BCR au format pe Yahoo grupuri, in cadrul carora, la inceput, au discutat despre problemele pe care le intampinau in relatia cu cele doua institutii de credit in ceea ce priveste semnarea actelor aditionale la contractele de imprumut, iar - pe parcurs - au pus la punct adevarate strategii de lupta impotriva acestor banci. Faptul ca de la o zi la alta numarul de membri ale celor doua grupuri de clienti BCR si Volksbank a crescut vertiginos, protestul virtual a inceput sa prinda contur. Vocea acestor clienti nemultumiti a inceput sa se faca tot mai auzita, beneficiind si de numeroasele aparitii in mass-media si de suportul unor avocati. Cele doua banci au avut si "onoarea" de a fi primele institutii amenintate cu procese colective. In prezent, BCR este deja chemata in instanta de un grup de clienti. Foarte previzibil, urmeaza un proces colectiv si pentru Volksbank. Ideea ca aceste institutii de credit au avut de suferit cel mai mult este demonstrata si sustinuta de faptul ca grupurile constituite de clientii lor pe Yahoo numara cei mai multi membri: Volksbank - 4.524 si BCR - 2.271. In alta ordine de idei, sunt de semnalat si alte grupuri de discutii pe tema Ordonantei 50 formate in spatiul virtual si de clientii altor banci, precum Alpha Bank - 1.226, ING Bank - 1.162, Bancpost - 846, OTP Bank - 662, Raiffeisen Bank - 604, RBS - 587, Banca Romaneasca - 558, BRD - 394, Credit Europe Bank - 298, Banca Transilvania - 294 si UniCredit Tiriac Bank - 169. Practic, dupa cum se poate observa, nicio banca de talie mare sau medie (cu exceptia CEC Bank) nu a scapat neatinsa de acest scandal. Mai trebuie subliniat ca, in aceasta analiza, au fost luate in considerare numai grupurile reprezentative de clienti prin numarul de membri inscrisi, pentru ca in fapt pe Yahoo sunt o sumedenie de alte asemenea comunitati formate fiecare din cateva zeci de clienti nemultumiti ai diverselor banci. Ramane de vazut cum vor gestiona bancile autohtone aceasta situatie total nefavorabila comunitatii de profil, care, fara indoiala, va lasa urme adanci pentru multa vreme de acum incolo.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro