credius.ro

BCR da vina pe Ordonanta 50 pentru diminuarea profitului cu aproape 30%

29 octombrie 2010

Rezultatul operational al Bancii Comerciale Romane a crescut pana la 2.304,4 milioane lei (548,4 milioane EUR) in primele trei trimestre din 2010, cu 3,6% mai mult fata de primele noua luni din 2009 pe baza generarii continue de venituri si a controlului costurilor, se precizeaza in comunicatul de presa al bancii prilejuit de anuntarea rezultatelor financiare pentru perioada ianuarie - septembrie a.c. Cresterea venitului operational s-a incetinit (majorare cu 57,4 milioane lei sau cu 1,6% fata de primele noua luni ale anului 2009) fiind insotita insa de diminuarea cheltuielilor operationale (in scadere cu 23,6 milioane lei sau 1,9% pe an). "Profitul net dupa impozitare si plata intereselor minoritare s-a ridicat la 494,5 milioane lei (117,7 milioane euro) in scadere cu 29,3% fata de sfarsitul lunii septembrie 2009, in principal ca urmare a cheltuielii mai mari cu provizioanele generata de conditiile dificile de pe piata care au un impact major asupra clientilor BCR si a impactului implementarii OUG 50/2010 asupra veniturilor din comisioane", sustin oficialii institutiei de credit.

Eficienta imbunatatita si management pozitiv al riscurilor in conditiile unui mediu economic foarte solicitant

Potrivit comunicatului de presa, raportul cost-venit s-a imbunatatit la 35,1% la finele T3 2010 (36,3% la sfarsitul lunii septembrie 2009). Rentabilitatea capitalului (ROE) s-a diminuat la 9,5% la sfarsitul lui septembrie (14,5% la sfarsitul lui septembrie 2009). Creditele neperformante (NPL) au continuat sa creasca conform asteptarilor datorita conditiilor nefavorabile de pe piata care afecteaza clientii, dar pot fi gestionate, cu o rata de acoperire care se mentine la un nivel confortabil de 126% (garantii si provizioane). Evolutia NPL a determinat cresterea Costurilor de risc cu 7% (104,3 milioane lei).

Afacerea si-a continuat cresterea potrivit asteptarilor in conditiile unei economii slabite

Fata de anul trecut, BCR (numai banca) si-a mentinut la aproximativ 22% cota de piata la credite, datorita unei cresteri usoare a creditelor pentru locuinte (+0,8 p.p. crestere anuala) si unei pozitii relativ stabile pe segmentul corporate. Banca are o pozitie puternica in ceea ce priveste lichiditatea si baza de capital, precum si o oferta mai buna, adaptata contextului economic si concurential actual. In ceea ce priveste pasivele, BCR detine 1/5 din depozitele create de clienti datorita unei politici de preturi competitive si fortei marcii BCR. Operatiunile de retail se auto-finanteaza, raportul dintre creditele si depozitele retail (LTD) mentinandu-se la aproximativ 84%, conform standardelor locale. „Rezultatul operational pozitiv demonstreaza capacitatea BCR de a raspunde corespunzator la conditiile dificile de pe piata. Adoptam o abordare prudenta a riscului, dat fiind contextul economic inca dificil. BCR este bine pregatita pentru a face fata cu succes acestei situatii; vom continua sa ne ajutam clientii sa traverseze aceasta perioada precum si sa cautam solutii pentru a ajuta Romania sa reia cresterea economica ” a declarat Dominic Bruynseels, CEO al BCR.

Profitul operational al Grupului BCR a crescut cu 3,6% la 2.304,4 milioane lei (548,4 milioane euro) de la 2.223,4 milioane lei (528,0 milioane euro) in primele 9 luni din 2009, ca rezultat al cresterii venitului operational combinat cu un control mai bun si eficient al costurilor. Venitul operational a crescut usor de la 3.492,5 milioane lei (829,3 milioane euro) la 3.549,9 milioane lei (844,9 milioane euro). Principalul motor al acestei imbunatatiri a fost cresterea venitului net din dobanzi la nivelul Grupului BCR (crestere cu 7,3% sau 197,2 milioane lei fata de sfarsitul lunii septembrie 2009) de la 2.689,7 milioane lei (638,7 milioane euro) la 2.886,9 milioane lei (687,1 milioane euro) desi s-a aflat sub presiunea generata de diminuarea ratelor dobanzilor, concurenta crescanda si un volum al cererii redus. Venitul net din taxe si comisioane a scazut fata de luna septembrie a anului trecut ca rezultat al implementarii OUG 50/2010 care a redus veniturile din comisioane si al unui volum de afaceri mai scazut. Rezultatul operational a fost afectat si de scaderea cu 28,7% a venitului net din tranzactionare comparativ cu rezultatul de la finele lunii septembrie 2009, generata unei perioade de volatilitate ridicata a leului la inceputul trimestrului trei 2010.

Cheltuielile operationale au scazut usor de la 1.269,1 milioane lei (301,4 milioane euro) in primele trei trimestre din 2009 la 1.245,5 milioane lei (296,4 milioane euro), ca rezultat al unor imbunatatiri continue de eficienta si productivitate care au contracarat cresterea TVA. BCR a continuat investitiile in „costurile bune” care aduc valoare pentru clienti, precum dezvoltarea canalelor alternative de distributie si a retelei de unitati retail (10 unitati noi fata de anul trecut). Profitul net consolidat dupa impozitare si plata intereselor minoritare in primele trei trimestre din 2010 este de 494,5 milioane lei (117,7 milioane euro), mai mic cu 29,3% fata de sfarsitul lunii septembrie 2009 in principal din cauza cheltuielilor mai mari cu provizioanele, a scaderii veniturilor din comisioane si a scaderii rezultatului net din tranzactionare.

BCR a realizat o ajustare corespunzatoare a provizionarii de risc adaptata mediului economic in continuare dificil. Ritmul de formare a NPL s-a diminuat in 2010 pe fondul reducerii ratelor de dobanda, al stabilizarii relative a monedei nationale si al reducerii provizioanelor pentru creditele retail negarantate, dar ramane inca la un nivel ridicat si nu se asteapta o scadere in viitorul apropiat. Costurile nete cu provizioanele de risc pentru credite si avansuri au totalizat 1.590,3 milioane lei (378,5 milioane euro) conform asteptarilor in conditiile in care in special IMM-urile au continuat sa resimta constrangeri in ceea ce priveste fluxurile de numerar, lichiditatea si profitabilitatea, iar ajustarile macroeconomice au afectat inevitabil nivelul veniturilor gospodariilor si comportamentul acestora in privinta cheltuielilor. Este de asteptat ca situatia dificila de pe piata sa se mentina in ultimul trimestru al anului 2010, dat fiind ca este de asteptat ca PIB sa reintre in zona negativa in T3 2010, din cauza scaderii puternice a cheltuielilor publice, precum si a recentei cresteri a TVA care va exercita presiuni suplimentare asupra cererii interne. Cu toate acestea, preconizam o tendinta ascendenta lenta de la un trimestru la altul incepand cu T4 2010.

Portofoliul de credite a evoluat satisfacator, in conditiile date – NPL s-au mentinut la un nivel suportabil, cu o pondere de 16,6% in portofoliul total de credite. Grupul BCR se bucura de o rata de acoperire a creditelor neperformante confortabila, de aproximativ 126% (garantii si provizioane). BCR continua sa se concentreze pe gasirea solutiilor durabile pentru a ajuta clientii sa isi reorganizeze situatiile financiare specifice – mii de persoane fizice si companii beneficiaza deja de astfel de solutii care ii ajuta pe parcursul acestei perioade dificile. In acelasi timp, BCR are o abordare prudenta a creditarii, adaptata climatului operational actual. Ratele de solvabilitate se situeaza confortabil peste nivelurile impuse. Rata de adecvare a capitalului de rang 1+2 la sfarsitul lunii septembrie 2010 este de aproximativ 12,6% RAS (Standardele de contabilitate romanesti) fata de cerintele actuale ale Bancii Nationale a Romaniei de minimum 10,0% si de aproximativ 15,0% IFRS consolidat. Rata de solvabilitate (RAS) s-a imbunatatit considerabil in T3 2010, demonstrand clar soliditatea BCR si sprijinul continuu din partea Erste Group.

INDICATORII ACTIVITATII BCR (numai banca – valori neconsolidate, IFRS)

BCR a continuat sa administreze o activitate solida si durabila potrivit asteptarilor in conditiile unui mediu economic inca perturbat. Activele totale ale bancii au crescut cu 1,62% la 65.569,9 milioane lei (15.349,4 milioane euro) la 30 septembrie 2010 de la 64.526,8 milioane lei (15.231,8 milioane euro) la 31 decembrie 2009. BCR si-a mentinut pozitia pe piata creditului la aproximativ 22% cota de piata, conform strategiei sale de afaceri si management al riscului si a asteptarilor intr-un mediu economic perturbat, datorita unor cresteri la creditele pentru locuinte (+0,8 p.p. anual) si pozitiei relativ stabile pe segmentul corporate. Creditarea a evoluat conform asteptarilor in contextul unei cereri eligibile slabe. Volumul cumulat al imprumuturilor acordate clientilor (inainte de provizioane, IFRS) s-a majorat cu 325,9 milioane lei (crestere cu 0,70%) la 46.840,0 milioane lei (10.965,9 milioane euro) de la 46.514,1 milioane lei
(10.979,8 milioane euro) la sfarsitul anului 2009 si cu 1,96% fata de sfarsitul lunii septembrie 2009 si este in continuare bine echilibrat pe segmente de clienti si industrii. In T3 2010, cresterea in creditarea clientilor a fost stimulata in continuare de segmentul corporate, asa cum era de asteptat. Creditarea corporate a crescut cu 4,0% fata de perioada similara din anul trecut, sustinuta de necesarul de capital de lucru al companiilor si de cererea de finantare din partea sectorului public.

Portofoliul de credite retail (care include persoanele fizice si microintreprinderile) a scazut cu 2,78% fata de finele anului trecut, in concordanta cu situatia veniturilor populatiei si cu tendintele pietei. Tendinta pozitiva a creditelor garantate (credite ipotecare si de consum garantate) avand ca principal motor programul guvernamental de creditare „Prima Casa” a fost contrabalansata de declinul puternic al creditarii negarantate. Impactul pozitiv al programului „BCR Prima Casa” este de asteptat sa continue, BCR fiind cea mai activa banca din program cu o valoare totala de peste 465 milioane euro a creditelor acordate unui numar de aproape 11.500 de familii incepand din luna august 2009, familii care au reusit astfel sa obtina prima lor casa. Se preconizeaza o revenire mai puternica a creditarii ipotecare si in continuare datorita programului Prima Casa. Ponderea creditelor in moneda nationala in portofoliul bancii - de 42% din total credite – a depasit media pietei si arata o structura valutara adecvata a portofoliului. Portofoliul de credite in valuta este dominat de creditele in euro (56% din total portofoliu). Nu au fost acordate credite in CHF sau alte valute „exotice”. Portofoliul de credite corporate reprezinta 53,2% din total credite clienti, in timp ce creditele retail (inclusiv microintreprinderile) reprezinta 46,8%. Creditele garantate reprezinta aproximativ 70% din portofoliul total de credite.

Depozitele de la clienti au scazut usor cu 2,63% fata de anul trecut pana la 34.883,9 milioane lei (8.166,1 milioane EUR) de la 35.824,9 milioane lei (8.456,6 milioane EUR) la sfarsitul anului 2009 ca urmare a unei reduceri mai mari a depozitelor corporate, mai volatile (-6,2% fata de anul trecut) combinata cu o scadere moderata a depozitelor retail, mai stabile (-1,32% fata de anul trecut). Depozitele in lei sunt predominante (65%), crescand usor cu 1,41%, in timp ce depozitele in valuta au scazut cu 1,5%. Banca si-a mentinut pozitia nr.1 pe piata pe segmentul depozitelor primare. Depozitele clientilor reprezinta principala sursa de finantare a BCR, iar banca se bucura totodata de o sustinere puternica din partea bancii-mama. In acelasi timp, BCR acorda toata atentia diversificarii si largirii bazei sale de finantare (de exemplu, prin politica inteligenta de stabilire a preturilor care incurajeaza economisirea pe termen lung si prin programul sau MTN).

BCR si-a extins usor si in 2010 reteaua de unitati retail, dezvoltand in acelasi timp canalele alternative de distributie ca urmare a strategiei sale menita sa incurajeze utilizarea tranzactiilor fara numerar. BCR a adaugat 6 noi unitati in reteaua sa de retail in primele noua luni din 2010, ajungand la un total de 667 unitati retail operationale la sfarsitul lunii septembrie 2010 (10 unitati de retail adaugate retelei BCR fata de septembrie 2009). Banca a dezvoltat cu succes functionalitatile serviciilor de Internet Banking si Phone Banking (cunoscute ca pachet de servicii financiare „BCR 24 Banking”), a continuat dezvoltarea activitatii de carduri si si-a extins gama de servicii prin ATM, de asemenea. Pachetul de servicii financiare „BCR 24 Banking” evidentiaza migratia constanta a clientilor de la tranzactiile cu numerar catre online banking, numarul tranzactiilor prin „BCR 24 Banking” crescand cu peste 10% pe trimestru – 40-50% crestere anuala. Doar in T3 2010, clientii BCR au efectuat peste 1.000.000 de tranzactii online prin serviciul Click 24 Banking si peste 600.000 de operatiuni de schimb valutar cu ajutorul aparatelor specializate (ASV).

BCR a continuat si extinderea retelei de ATM pana la 2.244 unitati, adaugand 19 aparate noi in T3 2010 (8% crestere anuala), ca si a retelei de POS la 18.400 unitati (11% crestere anuala). BCR si-a consolidat in continuare pozitia de lider pe piata cardurilor de debit si de credit gestionand un portofoliu de 2 milioane de carduri valide. Ca rezultat al politicii BCR de reducere a operatiunilor cu numerar si al dezvoltarii afacerilor, numarul tranzactiilor de plata la POS cu cardurile emise de BCR a crescut cu 28% si de patru ori la plata cu card la POS-urile BCR indiferent de banca emitenta (fata de aceeasi perioada din 2009) – ca efect al strategiei de a atrage in reteaua sa magazinele de retail cu volum ridicat de vanzari, in timp ce numarul tranzactiilor cu cardurile BCR la ATM a scazut cu 10% si cu 7% la total tranzactii la ATM-urile BCR. Valoarea sumelor cheltuite la POS a crescut cu 24% pentru cardurile BCR si de 3 ori si jumatate in general la POS-urile BCR, in timp ce la ATM a scazut cu 7% in ceea ce priveste cardurile BCR si cu 4% in general la ATM-urile BCR.

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro