credius.ro

Ultima ora: Rezultatele BCR pe primele sase luni din 2010

30 iulie 2010

BCR si-a mentinut, in primul semstru din acest an, cota generala de piata in cea mai mare parte sustinuta de cresterea creditarii pe zona corporate, in timp ce creditarea retail a fost incetinita de scaderea abrupta a cererii eligibile, se precizeaza intr-un comunicat de presa al institutiei de credit. Cu toate acestea, cea mai mare banca din Romania si-a continua dezvoltarea retelei teritoriale. Profitul net dupa impozitare si plata intereselor minoritare s-a ridicat la 488,5 milioane lei (117,0 milioane EUR) in scadere cu circa 19,5% fata de s1 2009, cauzata in principal de costurile mult mai mari cu provizioanele ca urmare a contractiei economice, care are un impact major asupra pietei si a clientilor BCR. Detalii despre rezultatele bancii sunt prezentate in comunicatul de presa.

I. Principalele REZULTATE FINANCIARE pentru GRUPUL BCR

Performanta operationala buna sustinuta de generarea neintrerupta de venituri si de controlul imbunatatit al costurilor

Rezultatul operational a crescut cu 19,8% (sau 269,9 milioane lei) fata de s1 2009 pana la 1.634,0 milioane lei (391,2 milioane EUR) pe baza generarii continue de venituri si a imbunatatirii controlului costurilor. Rezultatul a avut drept principal motor cresterea venitului operational (majorat cu 183,6 milioane lei sau cu 8,1% fata de s1 2009) combinata cu diminuarea cheltuielilor operationale (in scadere cu 86,3 milioane lei sau 9,7%) in contextul aprecierii leului (0.72% apreciere medie fata de EUR) si a unei rate a inflatiei inca ridicata. Profitul net dupa impozitare si plata intereselor minoritare s-a ridicat la 488,5 milioane lei (117,0 milioane EUR) in scadere cu circa 19,5% fata de s1 2009, cauzata in principal de costurile mult mai mari cu provizioanele ca urmare a contractiei economice, care are un impact major asupra pietei si a clientilor BCR.

Eficienta si management al riscurilor imbunatatite in conditiile unui mediu economic foarte solicitant

Raportul cost/venit s-a imbunatatit la 32,9% de la 39,5% in s1 2009. Rentabilitatea capitalului (ROE) s-a diminuat la 14,3% cum era de asteptat in contextul mentinerii unui mediu economic dificil. Formarea creditelor neperformante (NPL) a incetinit in s1 2010 odata cu revenirea pietei retail contrabalansata insa de cresterea pe segmentele IMM si microintreprinderi – rata de acoperire a creditelor neperformante se mentine la un nivel confortabil de 128% (garantii si provizioane). Evolutia NPL a determinat Costuri de risc de 974,7 milioane lei, cu 24,5% mai mari decat in s1 2009 dar in scadere comparativ cu s2 2009 .

Afacerea si-a continuat cresterea in conditiile unei economii slabite

BCR si-a mentinut cota generala de piata in cea mai mare parte sustinuta de cresterea creditarii pe zona corporate, in timp ce creditarea retail a fost incetinita de scaderea abrupta a cererii eligibile. Banca are o pozitie puternica in ceea ce priveste lichiditatea si baza sa de capital. “BCR a continuat sa demonstreze capabilitatea de a se adapta unor situatii de piata dificile. Foarte probabil aceste conditii vor continua sa isi produca efectele in al doilea semestru din 2010. BCR este bine pregatita pentru a face fata situatiei si va continua sa isi sprijine clientii pe parcursul acestei perioade dificile", a declarat Dominic Bruynseels, CEO al BCR.

II. PREZENTARE GENERALA A PERFORMANTELOR FINANCIARE ALE GRUPULUI BCR

In s1 2010 profitul operational al Grupului BCR a crescut cu 19,8% de la 1.364,1 milioane lei (324,2 milioane EUR) la 1.634,0 milioane lei (391,2 milioane EUR), ca rezultat al cresterii semnificative a venitului operational combinata cu un control eficient al costurilor. Venitul operational s-a majorat cu 8,1% de la 2.253,2 milioane lei (535,5 milioane EUR) la 2.436,8 milioane lei (583,4 milioane EUR). Principalul motor al acestei imbunatatiri a fost cresterea puternica a venitului net din dobanzi la nivelul Grupului BCR (cu 9,7% sau 167,9 milioane lei) pana la 1.905,5 milioane lei (456,2 milioane EUR) desi s-a aflat sub presiunea generata de diminuarea ratelor dobanzilor si a volumelor mai reduse fata de s1 2009. Venitul net din taxe si comisioane a fost destul de stabil inregistrand o usoara scadere anuala cu numai 2,9%, reflectand nivelul inca redus al cheltuielilor de consum ale clientilor, care se suprapune cu strategia BCR de a incuraja clientii sa utilizeze tranzactiile fara numerar, mai ieftine si mai comode. O contributie pozitiva la venitul operational a rezultat din cresterea semnificativa a venitului net din tranzactionare care a crescut cu 12,6% fata de anul precedent, de la 198,5 milioane RON la 223,5 milioane RON, beneficiind de o rata de schimb favorabila. Cheltuielile operationale au coborat cu 9,7% de la 889,1 milioane lei (211,3 milioane EUR) la 802,8 milioane lei (192,2 milioane EUR), ca rezultat al administrarii mai bune a costurilor, bazata pe implementarea unor programe si actiuni dedicate de eficientizare, in contextul unei rate a inflatiei in continuare ridicate cu impact negativ asupra cheltuielilor administrative. BCR a continuat investitiile in “costurile bune” care aduc valoare pentru clienti, cum sunt extinderea retelei de unitati (+16 noi unitati crestere anuala), dezvoltarea canalelor alternative de distributie si a activitatii de carduri, precum si dezvoltarea IT.

Profitul inainte de impozitare a scazut cu 19,7% la 585,1 milioane lei (140,1 milioane EUR) in principal din cauza cheltuielii mai mari cu provizioanele, care, la randul ei, este generata de contractia economiei care are un impact negativ major asupra clientilor BCR. Profitul net consolidat dupa impozite si plata intereselor minoritare se ridica la 488,5 milioane lei (117 milioane EUR) cu 19,5% mai mic comparativ cu s1 2009. BCR a realizat o ajustare a provizionarii riscurilor corespunzatoare mediului economic in continuare dificil. Ritmul de formare a NPL s-a diminuat in s1 2010 pe fondul reducerii ratelor de dobanda, al stabilizarii monedei nationale si al reducerii provizioanelor pentru creditele retail negarantate. Costurile nete cu provizioanele de risc pentru credite si avansuri a totalizat 974,7 milioane lei (233,4 milioane EUR) conform asteptarilor pe fondul constrangerilor resimtite in special de IMM-uri in ceea ce priveste fluxurile de numerar si lichiditatea. Valoarea cheltuielii cu provizioanele arata o evolutie pozitiva a costurilor de risc comparativ cu s2 2009, chiar daca este mai mare decat cea din s1 2009. Portofoliul de credite a evoluat relativ bine, in conditiile date – NPL s-au mentinut la un nivel suportabil, de 14,7% din portofoliul de credite acordate clientilor (credite trase) de la 13,1% la sfarsitul anului 2009. Grupul BCR se bucura de o rata de acoperire a creditelor neperformante de aproximativ 128% (garantii si provizioane).

BCR a continuat sa se concentreze pe gasirea solutiilor potrivite pe termen lung pentru reorganizarea si restructurarea creditelor restante, sustinandu-si astfel intr-o maniera proactiva clientii din ambele segmente retail si corporate pentru a face fata conditiilor dificile de pe piata. Banca se straduie sa identifice din timp necesitatile clientilor sai pentru a-i ajuta sa isi ajusteze strategiile de finantare si sa isi administreze bugetele astfel incat sa previna incidentele de neplata. In acelasi timp, BCR are o abordare prudenta a creditarii, adaptata climatului operational actual. Ratele de solvabilitate se situeaza confortabil peste nivelurile impuse. Rata de adecvare a capitalului de rang 1+2 la s1 2010 este de aprox. 12,45% RAs fata de cerinta BNR de minimum 10% si de aprox. 15,81% IFRS consolidat (la finele anului 2009). Rata de solvabilitate s-a imbunatatit considerabil in s1 2010, demonstrand clar soliditatea BCR si sprijinul continuu din partea Erste Group.

III. INDICATORII ACTIVITATII BCR (numai banca – valori neconsolidate, IFRS)

Rezultatele la s1 2010 demonstreaza viabilitatea modelului de afaceri al BCR si capacitatea de a derula o activitate solida si durabila chiar si in conditiile unui mediu economic dificil. Activele totale ale bancii s-au mentinut relativ stabile – a fost doar o crestere usoara de la 64.526,9 milioane lei (15.231,9 milioane EUR) la 31 decembrie 2009 la 65.572,9 milioane lei (15.005,2 milioane EUR) datorita unei performante imbunatatite in T2 2010. In s1 2010 portofoliul total de credite a evoluat conform asteptarilor. Volumul cumulat al imprumuturilor acordate clientilor (inainte de provizioane, IFRS) s-a majorat putin, cu 2,5%, pana la 47.689,5 milioane lei (10.912,9 milioane EUR) de la 46.514,1 milioane lei (10.979,9 milioane EUR) la finele s1 2009 si este in continuare bine echilibrat pe segmente de clienti si industrii. BCR si-a consolidat pozitia la aproximativ 22% cota de piata, conform strategiei sale de afaceri si management al riscurilor.

Creditarea corporate s-a majorat cu 7% in sold fata de perioada similara din anul trecut sustinuta de necesarul de capital de lucru al companiilor si de cererea de finantare din partea administratiilor locale, BCR mentinandu-si pozitia dominanta pe segmentul finantarii municipalitatilor (peste 75% cota de piata). Portofoliul de credite retail (inclusiv microintreprinderile) s-a majorat usor cu 0,4% in concordanta cu evolutia pietei si a veniturilor consumatorilor. Creditele garantate (credite de consum garantate si ipotecare) au continuat sa creasca moderat avand ca principal motor programul Prima Casa care a fost insa contrabalansat de declinul creditarii negarantate. Impactul pozitiv al programului “Prima Casa” este de asteptat sa continue, deoarece BCR este cea mai activa banca din program - BCR a acordat credite in programul Prima Casa in valoare totala de peste 377,4 milioane EUR, din care 222,4 milioane EUR trase in 2010 – beneficiind de lichiditatea buna, excelenta capacitate de distributie si de oferta la costuri atractive. Cota de credite in moneda nationala din portofoliul BCR – de circa 41,5% din total credite – a scazut in comparatie anuala datorita cererii scazute pentru credite de consum (cele mai multe denominate in RON). Creditele in valuta sunt denominate in EUR (56% din total portofoliu) si USD (2,6%). Creditele acordate clientelei corporate reprezinta 52.5% din total portofoliu in timp ce creditele retail (inclusiv microintreprinderile) sunt 47,5%. Circa 69% din portofoliul total de credite constituie produse cu garantii, iar 31% sunt credite negarantate.

Soldul depozitelor de la clienti a ramas relativ stabil inregistrand o usoara scadere cu 0,7% pana la 35.578,3 milioane lei (8.141,5 milioane EUR) de la 35.824,9 milioane lei (8.456,6 milioane EUR) la 31 martie 2009, in principal ca urmare a contractiei resurselor retail, dar, la nivelul Grupului BCR, diminuarea este echilibrata prin vanzarea altor produse retail de tipul produselor de economisire/creditare ale BpL, produselor de investitii, schemelor de pensii. Banca si-a mentinut pozitia nr. 1 pe piata pe segmentul depozitelor primare. Depozitele clientilor reprezinta principala sursa de finantare a BCR, iar banca se bucura totodata de o sustinere puternica din partea bancii-mama. In acelasi timp, BCR acorda toata atentia diversificarii si largirii bazei sale de finantare (de ex. prin programul sau MTN si prin politica inteligenta de stabilire a preturilor care incurajeaza economisirea pe termen lung).

BCR a continuat in s1 2010 extinderea retelei de unitati, dezvoltand in acelasi timp canalele alternative de distributie ca urmare a unei strategii menite sa incurajeze clientii sa utilizeze tranzactiile fara numerar, mai ieftine si mai comode. BCR a deschis 7 noi unitati in s1 2010 in amplasamente selectate, ajungand la o retea retail de 668 unitati la sfarsitul lunii iunie 2010 (+16 noi unitati retail in ultimele 12 luni). BCR a dezvoltat cu succes functionalitatile serviciilor de Internet si Phone Banking, a continuat dezvoltarea activitatii de carduri si si-a extins gama de servicii prin ATM de asemenea. se remarca migratia constanta de tranzactii catre online banking (aproape 1,92 milioane tranzactii in s1 2010, o crestere de 239% fata de s1 2009) pe fondul ofertei BCR imbunatatite constant si a cresterii puternice a utilizatorilor canalelor alternative (+29% anual). BCR si-a consolidat pozitia de lider in domeniul Internet banking fiind premiata recent pentru cel mai mare numar de clienti inrolati in 2009.

BCR a continuat si extinderea retelei de ATM pana la 2.225 unitati, adaugand 82 noi aparate in s1 2010 (10% crestere anuala) imbunatatind totodata gradul de disponibilitate a ATM-urilor, precum si extinderea retelei de POS la 17.331 unitati operationale la comercianti (3% crestere anuala). BCR isi consolideaza pozitia de lider pe piata cardurilor de debit si credit - BCR a primit recent trofeul "Banca anului 2009" in industria romana a cardurilor – atat ca numar cat si ca volum al tranzactiilor, concentrandu-se permanent pe inovarea produselor si serviciilor. Tranzactiile cu carduri BCR efectuate la POS-uri pentru plata la comercianti au crescut cu 26,79% ca numar si cu 18,8% ca volum, in timp ce tranzactiile cu numerar la ATM-uri cu carduri BCR a scazut cu 7,64% ca numar si cu 3,34% ca volum, ca urmare a campaniilor speciale ale BCR de promovare a platilor electronice. in acelasi timp, retelele BCR de POS si ATM au inregistrat o crestere a tranzactiilor cu carduri (indiferent de banca emitenta ) – tranzactiile la POs-uri au crescut cu 182,22% ca numar si cu 132,05% ca volum, in timp ce la ATM-urile BCR numarul total de tranzactii a crescut cu 3,54% iar volumul tranzactiilor a crescut cu 1,74%.

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro