Pe piata cardurilor de credit se duce o lupta acerba pentru detinerea suprematiei. Orgoliile sunt maxime, iar competitia este asigurata nu numai de paleta larga de credit card -uri disponibile, ci si de confuzia privind instrumentele de plata emise de IFN-uri, care, in mod normal, nu pot fi incluse in categoria cardurilor de credit veritabile. Explicatia vine din faptul ca majoritatea cardurilor de credit ale IFN-urilor permit achitarea pruduselor disponibile numai in anumite lanturi de magazine, fiind contractate si utilizate, de obicei, pentru cumpararea de bunuri de folosinta indelungata (electrocasnice, mobila etc.). Practic, cardurile emise de IFN-uri au, mai degraba, caracteristicile unui credit de consum, nefiind - nici pe departe - similare instrumentelor de plata lansate de banci, care pot fi folosite pentru achitarea cumparaturilor in toate locatiile unde exista un POS sau pot asigura retragerea unei sume de bani de la orice ATM. Cu toate acestea, de ceva vreme si IFN-urile includ in lista de avantaje ale propriilor carduri bine-cunoscuta perioada de gratie, posibilitatea de a retrage bani de la unele ATM-uri si largirea numarului de magazine in care sa se poata face plata cu respectivele instrumente, concurand practic si direct credit card -urile autentice.
Aprilie, mai si iunie 2009 - luni negre pentru piata cardurilor de credit
Banca Nationala a Romaniei nu face nici ea diferentierea intre cardurile de credit emise de banci si cele promovate de IFN-uri, incluzand toate aceste instrumente de plata in aceeasi categorie, denumita "carduri valide in circulatie (inclusiv cobranded si cu functie de moneda electronica) cu functie de credit". Potrivit datelor BNR, la 31 decembrie 2009, in Romania erau aproape 2.248.892 carduri de credit active. Piata de profil consemna o diminuare cu putin peste 470.000 de bucati de la cele 2.719.048 cat erau la finalul lunii decembrie 2008. Chiar daca in primul trimestru din 2009, bancile au reusit sa marcheze o usoara crestere a portofoliului de credit card -uri de peste 30.000 de bucati, in perioada aprilie - iunie 2009 numarul de instrumente active a inregistrat o scadere abrupta de 469.852 bucati. Mai apoi, in cel de-al doilea semestru din 2009, piata cardurilor de credit si-a continuat trendul descendent, pierzand la fiecare trei luni cate aproximativ 20.000 bucati.
Aproximativ 30% dintre cardurile de credit sunt nebancare
Potrivit estimarilor realizate de publicatia online www.bankingnews.ro, numarul de credit card -uri promovate de IFN-uri se invarte in jurul valorii de 700.000 de bucati din totalul de 2,25 milioane cat erau la finalul anului trecut. Dintre acestea, cele mai multe sunt vestitele carduri EuroLine care apartin EFG Retail Services IFN. Potrivit directorului de comunicare al Bancpost, Liliana Ciobanasu, banca greceasca impreuna cu subsidiarele grupului detin un portofoliu de peste 500.000 de carduri de credit active. Pratic, in topul bancilor dupa numarul cardurilor valide in circulatie cu functie de credit (asa cum noteaza Banca Nationala!), Eurobank EFG, prin Bancpost si EFG Retail Services IFN, este lider de piata cu cele peste jumatate de milion de instrumente de plata. O alta institutie financiara nebancara importanta emitenta de credit card -uri este BRD Finance IFN . Aceasta detine cel mai important portofoliu de carduri de credit co-branded MasterCard, numarand 12 carduri emise in parteneriat cu firme de retail renumite pe piata romaneasca, printre care: Carrefour, Real, Renault/Dacia Praktiker, Reader's Digest, Diverta, Boom, Staer, Say. Alti emitenti de carduri nebancare sunt Cetelem, Estima Finance sau International Financial Services.
Raiffeisen Bank si Credit Europe Bank, lideri la carduri de credit bancare
Pe piata cardurilor de credit veritabile exista cateva banci care si-au infipt bine radacinile si care se pot considera principalii jucatori. Printre bancile care dispun de portofolii importante de credit card -uri se numara Raiffeisen Bank, Credit Europe Bank, BCR, Banca Transilvania, RBS Bank si GarantiBank. Potrivit informatiilor oficiale obtinute de publicatia online www.bankingnews.ro din partea reprezentantilor institutiilor de credit, Raiffeisen Bank (peste 340.000 carduri de credit) si Credit Europe Bank (peste 330.000 carduri de credit) s-au detasat in fruntea clasamentului pe acest segment de piata. Urmatorii doi emitenti sunt BCR, cu aproximativ 200.000 de instrumente de plata, si Banca Transilvania, cu peste 150.000 bucati. Alte banci care au comunicat www.bankingnews.ro date despre numarul de carduri de credit active sunt GarantiBank (85.000), BRD (53.000), Alpha Bank (50.000) si UniCredit Tiriac Bank (30.000). RBS Bank, un alt jucator cu pretentii mari pe aceasta piata, a lansat in februarie 2010 un nou card de credit prin care returneaza pana la 2% din valoarea platilor. Cu aceasta ocazie, oficialii RBS Bank au precizat ca administreaza deja un portofoliu de 110.000 carduri de credit. Si CEC Bank se inscrie intre bancile care se pot lauda cu un numar mare de carduri de credit. La 30 octombrie 2009, banca detinea 48.899 asemenea instrumente de plata. La randul ei, OTP Bank a furnizat in acest an detalii despre numarul de carduri de credit, cu ocazia anuntului privind transferarea portofoliul de carduri de circa 150.000 in carduri cu cip. Potrivit bancii, circa 90% din portofoliu sunt reprezentate de carduri de debit, restul fiind de credit, adica aproximativ 15.000 de bucati. Si ING Bank este un competitor cu greutate pe acest segment, banca olandeza intrand pe piata cardurilor de credit in urma cu doi ani. Aceasta concluzie o putem formula bazandu-ne pe declaratiile asumate in mai multe randuri de reprezentantii ING Bank, care - fara a furniza niciodata cifre exacte - au spus ca banca se claseaza in top 5 pe piata cardurilor de credit.
Bancpost - 500.000
Raiffeisen Bank - 340.000
Credit Europe Bank - 330.000
BCR - 200.000
Banca Transilvania - 150.000
RBS Bank - 110.000
GarantiBank - 85.000
BRD - 53.000
Alpha Bank - 50.000
CEC Bank - 50.000
UniCredit Tiriac Bank - 30.000
OTP Bank - 15.000
Ce asteapta bancile de la 2010
* Bancpost impreuna cu subsidiarele grupului detin un portofoliu de peste 500.000 de carduri de credit active, ne-a anuntat Liliana Ciobanasu. "In 2010 ne-am propus sa sa crestem in continuare portofoliul de carduri de credit, sa stimulam utilizareasi prin oferte atractive in parteneriat cu principalii comercianti parteneri, precum si sa continuam campaniiele de educare asupra utilizarii cu responsabilitate a creditului", subliniaza reprezentantul Bancpost.
* Directorul de PR al Raiffeisen Bank, Corina Vasile, ne-a precizat ca banca austriaca si-a trasat pentru acest an ca principal obiectiv pe segmentul cardurilor de credit o crestere sanatoasa a portofoliului in conditiile pastrarii unei performante de business si risk sustenabile. De curand, Aurelian Stoenescu, director de carduri la Raiffeisen Bank, spunea ca institutia de credit a emis, anul trecut, 60.000 de carduri de credit. "In 2010 ne asteptam sa avem o cerere pentru cardurile de credit cel putin la nivelul anului trecut si estimam o crestere a cererii in a doua jumatate a anului", a declarat oficialul Raiffeisen Bank.
* Omer Tetik, prim vice presedintele Credit Europe Bank, ne-a comunicat ca, in acest moment, banca detine un portofoliu de peste 330.000 de carduri de credit active, MasterCard si Visa. "Pentru banca noastra cel mai important indicator care vizeaza portofoliului de carduri este frecventa de utilizare. Bazandu-ne pe datele ultimelor rapoarte, putem spune ca acesti 330.000 detinatori de CardAvantaj sunt bine informati, utilizeaza frecvent cardul, cu precadere pentru cumparaturi si platesc lunar ratele aferente pentru a se folosi de ele la cumparaturile ulterioare", evidentiaza oficialul Credit Europe Bank. Potrivit domniei sale, intr-o perioada in care intreg retail-ul bancar tatoneaza piata si configureaza un nou portofoliu de produse menit sa intampine noile cerinte de pe piata si sa satisfaca un nou profil de client, mai responsabil, este firesc ca si Credit Europe Bank sa-si adapteze strategia in ceea ce priveste CardAvantaj. "Cu toate acestea, obiectivele noastre de baza raman aceleasi: satisfactia clientului, consumul responsabil si avantajos, dezvoltarea portofoliului de clienti, mentinerea calitatii lui si comunicarea eficienta cu clientii nostri", spune Omer Tetik.
* BCR anunta in luna februarie a anului trecut, prin vocea lui Igor Zganjer, director executiv directia carduri, ca cea mai mare banca din Romania vrea o dublare a numarului de carduri de credit in 2009, care era la acea vreme de aproximativ 190.000. Lucrurile nu au stat deloc asa, BCR comunicand www.bankingnews.ro ca in prezent detine un portofoliu de aproximativ 200.000 carduri de credit. "BCR isi propune sa incurajeze tranzactiile cu cardul prin prisma educarii clientilor pentru a utiliza mai mult cardul la POS in loc de ATM si operatiuni cu cash in magazine si la casierii. De asemenea, ne propunem cresterea numarului si a volumului de tranzactii nu prin cresterea valorilor cheltuite de catre clientii nostrii, ci printr-o educare a acestora in a folosi inteligent un mijoc de plata sigur si confortabil. Banca se concentreaza asupra beneficiilor atasate acestui mijloc de plata", ne-au precizat oficialii BCR, fara a se mai hazarda, de aceasta data, sa furnizeze detalii despre obiectivele bancii in ceea ce priveste vanzarea produsului de profil.
* Banca Transilvania are in prezent peste 150.000 de carduri de credit. Dintre acestea, peste 10.000 sunt reprezentate de cardurile premium - Visa Gold si Visa Platinum. Marea majoritate a portofoliului este reprezentat de cardurile Mastercard Forte. "In anul 2010, Banca Transilvania isi propune sa depaseasca cifra de 200.000 de credit card -uri. Tinta a fost stabilita avand in vedere contextul economic actual, caracterizat printr-o piata in care cererea pentru cardurile de credit este destul de redusa", ne-a declarat Gabriela Nistor, director executiv Retail Banking la Banca Transilvania.
* Ilgaz Kaya, Director Carduri GarantiBank, a precizat pentru www.bankingnews.ro ca, in momentul de fata, numarul de credit card -uri active emise de banca turca este 85.000. "Pentru 2010 ne propunem sa ajungem la 150.000 de carduri de credit", a subliniat oficialul GarantiBank.
* Potrivit BRD, stocul de carduri Punct Card, la sfarsitul lunii februarie 2010, era de peste 53.000 de unitati. "Pe scurt, obiectivele noastre pentru acest an sunt cresterea cotei de piata pe segmentul cardurilor de credit, stimularea utilizarii cardului la comercianti si atragerea de noi comercianti in programul de fidelitate, astfel incat atractivitatea produsului sa creasca", ne-au spus reprezentantii BRD.
* Alpha Bank detine un porotofoliu de 200.000 de carduri, dintre care 50.000 sunt credit card -uri. Potrivit oficialilor bancii, pentru anul 2010, unul dintre principalele obiective consta in diversificarea portofoliului de carduri, cat si a portofoliului de produse asociate cardurilor de debit si credit. "De asemenea, vom avea in vedere satisfacerea necesitatilor cele mai frecvente pentru consumatori, prin implementarea de servicii aferente cardurilor, ca de exemplu platile de facturi de utilitati, plata ratelor de credit, acceptarea tranzactiilor de cumparare cu returnare de numerar la POS. Nu vor fi neglijate nici necesitatile comerciantilor privind monitorizarea clientilor, a consumului de produse si servicii si evolutia tranzactiilor efectuate cu cardurile acestora in reteaua de comercianti", ne-au precizat reprezentantii Alpha Bank.
* Dupa conferinta de presa prilejuita de anuntarea rezultatelor financiare pe 2009, l-am abordat Rasvan Radu, CEO si presedinte executiv al UniCredit Tiriac Bank, chestionandu-l in privinta numarul de carduri de credit al bancii. Domnia sa a declarat ca UniCredit Tiriac Bank are in acest moment peste 30.000 de carduri de credit, iar pentru acest an banca este interesata sa-si creasca cota de piata pe acest segment. "Cardul de credit este un produs care ne intereseaza", a subliniat Rasvan Radu.
* Millennium Bank si Citibank sunt alte doua banci care vor sa-si intensifice activitatea pe piata cardurilor de credit. Oficialii institutiilor de credit ne-au precizat detalii despre obiectivele pentru 2010 pe acest segment, fara a ne comunica insa dimensiunea portofoliului de carduri de credit administrat in momentul de fata. Millennium Bank vizeaza cresterea portofoliului de carduri existent cu peste 50% atat prin vanzarea acestui produs catre clienti noi, cat si catre clientii existenti, ne-a transmis institutia de credit portugheza. Citibank, prin vocea lui Adrian Vlase - Director departament carduri, ne-a declarat urmatoarele: "Am avut un an 2009 foarte bun pe segmentul de carduri. In acest an intentionam sa ne dublam portofoliul de clienti, sa imbunatatim nivelul de securitate al tranzactiilor prin introducerea tehnologiei pe baza de cip, precum si sa dezvoltam beneficii mai atractive pentru clienti. Perfectionam in permanenta beneficiile atasate cardurilor de credit Citi pentru a oferi valoare adaugata banilor clientilor nostri. Spre exemplu, am introdus programe speciale de Valentine's day, pentru Luna Femeii si vom continua sa initiem astfel de programe pe parcursul anului".
IMPORTANT - Materialul si datele publicate in cadrul acestui articol nu pot fi preluate decat cu citarea sursei.
Similare