credius.ro

14 banci isi ingroapa clientii in datorii nejustificate

1 iulie 2008

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a demarat, in ultimile luni, o ampla actiune de control si analiza in 20 de institutii de credit din Romania, 14 banci fiind sanctionate pentru incalcarea drepturilor consumatorilor cu amenzi in valoare de 150.000 lei. Potrivit presedintelui ANPC, Dan Vlaicu, aceste sanctiuni au fost aplicate in baza a 693 de reclamatii pentru serviciile financiar-bancare precum si a unor controale derulate de inspectorii ANPC privind verificarea practicii bancilor de aplicarea a unor taxe pentru scrisorile de rambursare anticipata.

Cele 14 banci sanctionate contraventional pentru anumite incalcari sunt Banca Romaneasca, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD Groupe Societe Generale, CEC Bank, Bancpost, OTP Bank Romania, Libra Bank si Carpatica. Dintre acestea, BCR, ABN AMRO Bank, Unicredit Tiriac Bank, CEC si Bancpost au contestat decizia ANPC in instanta de judecata.

“Era momentul ca ANPC sa stabileasca daca sunt respectate drepturile romanilor care apeleaza la serviciile bancilor. Mutarea interesului nostru, ca institutie, intr-un domeniul atat de reclamat al serviciilor va aduce beneficii consumatorilor” a declarat Vlaicu. El a precizat  ca ANPC va contrinua controalele in sistemul financiar bancar, urmatoarea tinta fiind institutiile financiare nebancare(IFN), impotriva carora au fost trimise numeroase reclamatii. Controalele in IFN vor demara in aceasta vara.

Presedintele ANPC a precizat ca in urma controalelor au fost inregistrate mai multe abateri in relatia client-banca, cele mai multe vizand cresterea dobanzilor si introducerea unor comisioane nejustificate, pe parcursul derularii contractului, care nu erau mentionate la momentul incheierii acestuia. Totodata, unele institutii s-au facut vinovate de perceperea unor tarife disproportionate, modificarea unilaterala a dobanzilor si comisioanelor fara notificarea clientilor, rambursari anticipate neoperate in cont, tranzactii bancare eronate, lichidari de conturi neoperate etc.

De asemenea,  au existat cazuri, in care clientii bancilor au fost inregistrati la Biroul de Credit pentru datorii pe care acestia de fapt nu le aveau si fara a fi notificati. Alte situatii contestate de clienti sunt si informarea incorecta si incompleta cu privire la conditiile de creditare, inainte de semnarea contractului de credit, precum si neafisarea comisioanelor bancare pentru operatii curente, deficiente in functionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare, calcul gresit la lichidarea conturilor. Unii consumatori s-au plans ca au fost obligati sa plateasca de mai multe ori aceleasi comisioane si penalitati pentru rate deja achitate. Au fost si persoane care au semnalat comportamentul abuziv al angajatilor bancilor, cum ar fi utilizarea unui limbaj grosolan, refuzul de a prelua reclamatii si altele.

Voicu a mentionat ca, analiza inceputa de  ANPC a demonstrat ca este nevoie de mai multa transparenta din partea institutiilor bancare fata de clientii lor. De aceea, ANPC a initiat intalniri cu reprezentantii Asociatiei Romane a Bancilor, in scopul asigurarii unui grad ridicat de protectie pentru clientii bancilor, urmand ca in scurt timp sa initieze o lege care va prevedea masuri suplimentare de protectie a consumatorilor in fata serviciilor financiare.

Ludmila Cucia

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2023 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro